poniedziałek, 7 stycznia 2019

TAJEMNICZY ŚWIAT GENOMU LUDZKIEGO Frank Ryan

"Bardziej indywidualne cechy genomu, miriady drobnych odmian, posiadane przez nas wszystkich i stanowiące wyłącznie osobiste przymioty, kryją w sobie samą esencję naszej jaźni."

Książka zabiera w pasjonującą podróż obejmującą zagadnienia ewolucji, struktury i funkcjonowania genomu ludzkiego, będącego ewolucyjnym dziedzictwem genetycznym człowieka, określeniem człowieka aż do najgłębszego poziomu. Autor prowadzi ścieżką ery oświecenia genetycznego i genomicznego, pionierskich odkryć, przełomowych chwil, ogromnych niespodzianek dla świata nauki, odsłaniających nowe sekrety, potwierdzenia roli DNA jako kodu, wniosku, że geny są cegiełkami dziedziczności. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo kreatywność w tej dziedzinie nauki pomaga w wyjaśnianiu wielu tajemnic genomu ludzkiego, sekretów tkwiących w sednie bytu człowieka. Zaznajamiamy się z niejednoznacznymi teoriami, dyskusyjnymi twierdzeniami, kwestiami rywalizacji i konfliktów pomiędzy grupami naukowców. I wielka ekscytacja opublikowania roboczej wersji ludzkiego genomu w dwa tysiące pierwszym roku, doniosła rzecz na przełomie tysiącleci.

Przybliżane są sylwetki znaczących postaci z genetyki, ciekawie wplecione w historię rozwoju tej dziedziny, ale też przytaczane mniej lub bardziej znane fakty z życia naukowców, podejścia do odkryć, reakcje na otrzymywane nagrody, różnorodne sposoby pracy, czy relacje z innymi badaczami. Na koniec słowo o debatach, obawach i wsparciu dla możliwych modyfikacji genetycznych ludzkiego genomu, bo choć natura nie zna wyrzutów sumienia z powodu wprowadzania zmian w genach, to jednostki ludzkie mierzą się z etycznymi wątpliwościami. Warto podkreślić, że narracja stosunkowo przyjazna, mało skomplikowanego żargonu naukowego, brak wzorców matematycznych i chemicznych, ale za to proste i klarowne reguły, łatwe w odbiorze nawet dla czytelników niezagłębiających się zazwyczaj w biologię lub genetykę. Wszystko po to, by z łatwością zrozumieć objaśniane zagadnienia, podchwycić z szerszej perspektywy doniosłość odkryć związanych z genomem ludzkim, swobodnie podróżować po ultramikroskopijnej krainie genomu. Zerknijcie też na inną książkę z dziedziny genomiki i genetyki, po którą również chętnie sięgnęłam, mowa o "Krótkiej historii wszystkich ludzi, którzy kiedykolwiek żyli", tam też czeka spora dawka wiedzy, podana przystępnie i interesująco.

4/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (genomika, genetyka), 336 stron, premiera 10.08.2017 (2015)
tłumaczenie Adam Tuz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

61 komentarzy:

  1. Brzmi niezwykle ciekawie. Taka książka jednak wymaga skupienia podczas czytania, tzn. nie da się jej czytać w pośpiechu czy autobusie, więc chwilę będzie musiała na mnie poczekać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie trzeba jej poświęcić kilka dni, czasem coś doczytać, aby pełniej zrozumieć, ale ukazuje naprawdę ciekawe perspektywy. :)

      Usuń
  2. Już miałam.napisać że to zupełnie nie dla mnie, ale przekonała mnie narracja i brak żargonu naukowego, czyli to taka fajna książka na poszerzenie wiedzy i horyzontów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojęcia naukowe są obecne, ale nie na zasadzie zapętlenia w naukowym żargonie, łatwo się je przyswaja, wiele już znamy z innych publikacji czy artykułów. Nie wszystko z niej musimy zapamiętać, ale zdobyta wiedza przekłada się na lepsze zrozumienie otaczającego nas świata, a to niezwykle cenne. :)

      Usuń
  3. Szeroka tematyka :) może uda mi się kiedyś przeczytać tę książkę, choć aktualnie mam wiele powieści do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. UWielbiam tego typu książki. Muszę ją koniecznie gdzieś dorwać

    OdpowiedzUsuń
  5. To coś bardziej dla mojej drugiej połówki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada się ciekawa książka, zwłaszcza dla osób, które lubią poszerzać swoje horyzonty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, trochę skupienia i mnóstwo wiedzy wpada. :)

      Usuń
  7. Nie jestem zwolennikiem literatury popularnonaukowej, choć czasem po nią sięgam. Może i ta kiedyś u mnie zagości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja lubię, bo daje mi możliwość zapoznania się z różnymi dziedzinami w lżejszej formie. :)

      Usuń
  8. Lubię te klimaty naukowe, może kiedyś zgłębię temat ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka wydaje się ciekawa i przystępna :) może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam, aczkolwiek dla mnie nie było w tym aż tyle tajemnicy :) No ale z zawodu jestem genetykiem, więc nic dziwnego :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak sama wiesz, autor zastrzega, że to książka dla szerokiego grona odbiorców, dla tych co mało buszują w genetyce. :) Mam wrażenie, że to również popularyzacja tej dziedziny nauki. :)

      Usuń
  11. O kurde, ciekawe czy ogarnę, dalej nie wiem skad się bierze obraz w TV ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Tematyka wydaje się być ciekawa, jednak ja chyba zrezygnuję. Mam kogoś, komu na pewno przypadnie do gustu więc posyłam link dalej

    OdpowiedzUsuń
  13. Rany, juz na samym cytacie się pogubiłam ;) strasznie skomplikowany.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawa recenzja ;) jednak chyba książka nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem w szoku, że ta seria cały czas się ukazuje!

    OdpowiedzUsuń
  16. Odpowiedzi
    1. Mnie z kolei książka zainteresowała i nie żałuję spotkania z nią. :)

      Usuń
  17. a ja chętnie przeczytam, bo zapowiada się bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej słuszne podejście, tajemnice świata fantastycznie się odkrywa. :)

      Usuń
  18. Tematyka mi bliska. Uwielbiam literaturę popularnonaukową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze dzięki niej czuję, że jednocześnie więcej wiem, ale i więcej chcę jeszcze wiedzieć. :)

      Usuń
  19. To musiała być bardzo ciekawa książka, jak do tej pory z tego typu literatury sięgałam tylko po pozycje autorstwa Richarda Dawkinsa, ale chyba na tę też się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Ewolucję myślenia" mam w planach czytelniczych, jestem jej bardzo ciekawa. :)

      Usuń
  20. Tytuł książki już wylądował na mojej liście czytelniczej :) lubię takie książki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. "Nurture or nature" nurtuje mnie od dawna, więc "łykam" takie pozycje ze szczególnym zainteresowaniem, bo lubię wiedzieć na co mam wpływ :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Środowisko czy biologia, wychowanie czy geny, "Krótka historia wszystkich ludzi, którzy kiedykolwiek żyli" Adama Rutherforda ciekawie to interpretuje.

      Usuń
  22. Studiowałam biotechnologię i to zdecydowanie moja działka. Super recenzja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli książka i Tobie może się spodobać, choć ona bardziej kierowana do mniej biegłych w tej tematyce czytelników. :)

      Usuń
  23. Lubię takie ciekawostki popularnonaukowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele z nich wynosimy, a przy tym inspiracje do poznawania kolejnych porcji wiedzy. :)

      Usuń
  24. Brzmi inspirująco, ale chyba jednak za ciężka tematyka dla mnie. Niemniej super opis :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo chętnie przeczytam! Lubię literaturę popularno-naukową :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Chyba mam kolejną książkę dla brata ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciekawą popularno-naukową książkę warto czasem przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spodziewam się, że więcej będzie jej teraz u mnie na blogu. :)

      Usuń
  28. Zawsze fajnie poszerzyc swoją wiedzę na ten temat, ale dla mnie przyjemniejszą forma okazalaby sie forma filmowa niz papierowa.

    OdpowiedzUsuń
  29. Z takich książek zwykle rozumie się więcej niż z typowych podręcznikow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może też dlatego, że sami po nie sięgamy, po podręczniki jesteśmy przez szkołę zobligowani. :)

      Usuń
  30. Nauka dla żółtodziobów 😉

    OdpowiedzUsuń