poniedziałek, 6 lipca 2020

NIEUPORZĄDKOWANE ŻYCIE PLANET

PAUL MURDIN

"Każda z planet ma własną osobowość i własne życie, ale razem tworzą układ planetarny, który funkcjonuje jak społeczeństwo, w którym niektórzy członkowie… mają większe wpływy niż inni.”

Warto sięgnąć po książkę, zwłaszcza osoby, które nie zdołały jeszcze uporządkować wiedzy o Układzie Słonecznym powinny skusić się na spotkanie z nią. Paul Murdin przystępnie i przejrzyście prezentuje bogate tajemnice życia planet, ale zahacza też o planety karłowate i wspomina o małych ciałach. Narracja poprowadzona w pasjonującym stylu. Niebieskie obiekty odsłaniają burzliwą historię i barwne osobowości, często osobliwie, kontrastowo, zadziwiająco. Swobodnie poruszamy się po publikacji, żargon naukowy pojawia się jedynie w miejscach, gdzie jest to absolutnie niezbędne. Wyjaśnienia natychmiast owocują zrozumieniem i zapamiętaniem.

Wiedzę zawartą na łamach książki zaliczam do podstawowej, dobrze by było, aby każdy biegle się w niej odnajdywał, gdyż nie tylko poszerza horyzonty z perspektywy kosmosu, ale również, poprzez odniesienia do innych planet, pozwala lepiej zrozumieć naszą Ziemię. Logicznie ułożony i czytelnie zaprezentowany materiał to solidna baza do dalszych uszczegółowień i aktualizacji. Ludzkość od zawsze przyciągają odległe światy i niezwykłość odkryć poznawania. Zaś szereg sekretów wciąż pozostaje niedostępnych dla współczesnych technik obserwacji, interpretacji i przewidywań. Publikacja podzielona na rozdziały, które poznawać można niezależnie od siebie, choć ja zdecydowałam się na wariant od pierwszej do ostatniej strony bez zbędnych przerw. Płynnie szło mi przypominanie i ugruntowanie informacji, tym bardziej, że lekki humor przebijał się przez pojęcia, zjawiska i osoby. "Nieuporządkowane życie planet" to Merkury z ekstremalną orbitą, Wenus z chmurami kwasu siarkowego, Ziemia z różnorodnością życia, Mars z czerwoną poświatą, Jowisz z burzową plamą i księżycami, Saturn z pierścieniami i księżycami, Uran z bocznym przewróceniem, Neptun z niewłaściwym umiejscowieniem, oraz zdegradowany Pluton.

4.5/6 – warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (planetologia), 352 strony, premiera 17.06.2020 (2019)
tłumaczenie Jolanta Sawicka
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

40 komentarzy:

  1. Warto sięgnąć i perzkonać się, jakie zależności i uwarunkowania decydują na wpływie planet na siebie. Bardzo ciekawe!

    OdpowiedzUsuń
  2. O, świetnie. Zapowiada się nie tylko ciekawa lektura, lecz także duża dawka wiedzy!

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię literaturę naukowa, ale akurat planetologia jakoś do mnie nigdy nie przemawiała.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mignęła mi już gdzieś ta książka i zastanawiałam się, czy warto ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  5. O, świetnie. Zapowiada się ta książka, ciekawa recenzja. Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto sobie przypomnieć podstawy z życia planet, ciekawa książka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze mi się wydawało, że planety mają uporządkowane życie ...

      Usuń
  7. Bardzo ciekawe porównanie planet do ludzi, a ich układu do społeczeństwa.Zdecydowanie coś w tym jest!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z całą pewnością jest to ciekawe porównanie.

      Usuń
  8. O, brzmi bardzo ciekawie, interesują mnie kosmiczne tematy, zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zastanawiałam się nad przeczytaniem tej książki. Teraz wiem, że warto.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś interesowałam sie bardziej tematem kosmosu :) myślę że pora powrócić do tych dawnych zainteresowań :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Warto sobie taką podstawową wiedzę odświeżyć.

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajna i przede wszystkim praktyczna wiedza- to lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię takie książki popularnonaukowe, chętnie przeczytam :-)
    krystyna

    OdpowiedzUsuń
  14. lubię takie książki, w odpowiedni sposób odkrywają przede mną tajemnice wszechświata :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam sięgać po książki związane z kosmosem, gwiazdami czy planetami - tak samo jak po magazyny czy filmy dokumentalne.

    OdpowiedzUsuń
  16. Typ literatury totalnie nie dla mnie, jakoś zupełnie nie umiem czytać takich pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  17. U Ciebie ostatnio ciężkie pozycje się pojawiają jakich ja bym nie udźwignęła niestety.

    OdpowiedzUsuń
  18. Kojarzę ją z innych blogów, zapowiada się całkiem interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  19. Widziałam ją w sieci, nie mówię nie, aczkolwiek nie jest to do końca moja tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ta książka to z pewnością ogromna dawka wiedzy

    OdpowiedzUsuń
  21. Wędrówki po kuchni6 lipca 2020 19:57

    Dla osób interesujących się kosmosem to fantastyczna pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  22. jak dla mnie ocena 4,5/6 zasługuje do przeczytania,więc dodaję do listy czytelniczej ;)
    Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  23. Wow, genialna pozycja, już zapisałam a listę

    OdpowiedzUsuń
  24. Właśnie niedawno skończyłam ją czytać! Bardzo fajne zaprezentowanie planet i ich satelitów. Ciekawie napisane, wciągające ;) Istna gratka dla fanów astronomii.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nasza wiedza o kosmosie często konczy się na tym co było w szkole i to raczej na zasadzie że coś nam gdzieś dzwoni. Warto mieć taką wiedzę uporządkowaną by jak piszesz lepiej poznać naszą ziemię.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ta ksiażka to całkiem fajny pomysł na prezent:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osoby zainteresowane tematem na pewno będą z niej zadowolone.

      Usuń
  27. Bardzo podoba mi się to porównanie układu planetarnego do społeczeństwa. Muszę kiedyś dać szansę tej książce. Zagadnienia astronomiczne uważam za bardzo ciekawe. Jako dziecko mocno się podobną tematyką interesowałam. Mój entuzjazm osłabł, gdy poszłam do szkoły i okazało się, że nie jestem umysłem ścisłym...

    OdpowiedzUsuń
  28. Wiedza podstawowa, mówisz? Całkowicie się zgadzam. Książka przykuła moją uwagę, chciałabym ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  29. Kolejna pozycja dla mojego starszego dziecka :) chyba jednak będę musiała bahpeire sama ją przeczytać, żeby być gotową na sto pytań do i żeby wiedzieć jak odpowiadać. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  30. Kiedyś mocno kręcił mnie kosmos,teraz już mniej. W wolnej chwili może sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także nie mówię nie, ale na razie mam w planach inne lektury.

      Usuń
  31. Ostatnio oglądam z zapałem jeden kanał o astronomii na YT i z chęcią poszerzę moja wiedze o książkę popularnonaukową w tej tematyce.

    OdpowiedzUsuń
  32. Uwielbiam czytać różne informacje dotyczące astronomii, planet i wszystkiego, co jest związane z tym. Myślę, że ta książka spodobałaby się nie tylko laikom, ale także osobom, które już co nie co wiedzą na ten temat. Ja już zapisuję jej tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  33. To jest pozycją, po która bardzo chciałam sięgnąć - dzięki, że mi o niej przypomniałaś!

    OdpowiedzUsuń
  34. Temat zainteresuje mojego męża, podrzuce my tytuł

    OdpowiedzUsuń