środa, 23 grudnia 2020

ŚWIĄTECZNE TAJEMNICE I

AGATHA CHRISTIE, CATHERINE AIRD, ROBERT BARNARD, PETER LOVESEY, ELLERY QUEEN, COLIN DEXTER, SUSAN MOODY, MARY ROBERTS RINEHART, ELLIS PETERS, DONALD E. WESTLAKE, DAMON RUNYON, RON GOULART, THOMAS HARDY, MEREDITH NICHOLSON, GILLIAN LINSCOTT, EDWARD D. HOCH, PETER TODD, S.C. ROBERTS, ARTHUR CONAN DOYLE, JOHN D. MACDONALD, NORVELL PAGE, JOSEPH COMMINGS, PETER LOVESAY, EDMUND COX, PAT FRANK, ANDREW KLAVAN, FERGUS HUME, MAX ALLAN COLLINS

"Jeśli święta rzeczywiście oznaczają pokój na ziemi, to przychodzi on dopiero później, a w żadnym momencie nikt z uczestników tego cyrku nie okazuje bliźnim dobrej woli." (dotyczy dnia ostatnich przedświątecznych zakupów, z przymrużeniem oka)

Prawdę pisząc, intensywnie polowałam na tę książkę, koniecznie chciałam, aby powiększyła mój domowy księgozbiór, gdyż łączy ukochane przeze mnie elementy, ciekawe zagadki kryminalne i miłą świąteczną oprawę. Ponadto w ferworze wykończeniowych prac związanych z końcem roku, krótkie formy najlepiej się sprawdzają. Spotkania z opowiadaniami zaliczam do bardzo udanych i satysfakcjonujących. Publikację czytałam po nocach, gdyż tylko wtedy mogłam znaleźć dla niej czas. Nie potrafiłam odłożyć jej na mniej wyczerpujące pracą dni, pragnęłam aplikować radość czytania już teraz. Z przyjemnością zanurzałam się w różnorodnych kryminalnych brzmieniach, ciesząc się zwłaszcza tymi, na których osiadła już patyna czasu, ale wciąż potrafiły oddziaływać na wyobraźnię czytelnika. Miałam wspaniałą okazję przyjrzeć się odmiennym stylom pisania, budowania atmosfery, podgrzewania emocji, wyprowadzania czytelnika w pole w zakresie domysłów, zaskakiwania rozwiązaniami, dorzucania zajmujących elementów.

Antologię ciekawie skompletowano i podzielono na pięć segmentów. Cieszymy się zbiorkami opowiadań o charakterze tradycyjnym, zabawnym, sensacyjnym, niesamowitym i o Sherlocku Holmesie. Każdy znajdzie coś, co mu się szalenie spodoba, wprawi w zaskoczenie, podniesie adrenalinę, wywoła serdeczny uśmiech, a przy okazji przybliży do zimowego i świątecznego nastroju. Świetny pomysł zgromadzenia w jednej księdze cudownych utworów, które przyjemnie relaksują, wbijają się w oczekiwania, sprawiają, że natychmiast ma się ochotę sięgnąć po kolejny. Jestem zachwycona wysokim poziomem opowiadań, przyznam, że zaledwie trzy na dwadzieścia osiem wydały mi się mniej barwne, a jednak podtrzymywały dobry standard. Gdybym chciała wyliczyć, które najbardziej mi się spodobały, musiałabym wymienić sporo tytułów. Zatem tym razem nie sugeruję, po które w pierwszej kolejności warto sięgnąć, niech książka sama prowadzi. Od wiktoriańskich ujęć po współczesne wariacje, przez kradzieże, otrucia, zabójstwa w dobrej wierze, poznania zagadek świata, dziedzictwa zabójczej krwi, szpiegostwo, dobre złodziejskie uczynki, słodką zemstę i wiele innych. Książkę opłaca się uwzględnić w planach czytelniczych.

5.5/6 - warto przeczytać
opowieści kryminalne, 712 stron, premiera 04.12.2020
tłumaczenie Tomasz Bieroń, Janusz Ochab, wybór Otto Penzler
Tekst ukazał się pierwotnie na Secretum.pl

15 komentarzy:

  1. Widzę, ze ostatnio głównie świąteczne książki u Ciebie👍 Miło 🎄

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz taki okres, że się czyta takie pozycje, a dodatkowo wydawnictwa mają tego tyle, że jest z czego wybierać.

      Usuń
  2. Bardzo lubię opowiadania, czasami są ciekawsze niż cała książka lub długa powieść :-)
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie lubię antologii, po ten tytuł raczej nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że ten zbiór mógłby mi przypaść do gustu. Może uda mi się z nim zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że ta antologia byłaby dla mnie idealna, ale chyba poczekam i spróbuję już za rok się z nią spotkać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie książki. Można poznać różnych autorów i ich style. Na pewno poszukam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę zaintrygowałaś mnie tą recenzją, bo lubię opowiadania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja czasem sięgam po zbiory, ale trudno jest trafić na coś naprawdę ciekawego.

      Usuń
  8. Świetna na prezent pod choinkę,
    a potem do czytania w wolne dni grudniowe :-)
    Bożena

    OdpowiedzUsuń
  9. Może się zdecyduję sięgnąć, ale już w przyszłym roku przed świętami :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zdecydowanie podobają mi się książki ze świątecznym klimatem w tle, z chęcią po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. idealne na prezent! szkoda, ze dopiero teraz je u Ciebie zobaczyłam

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda na idealny prezent na święta ;)

    MilGor

    OdpowiedzUsuń
  13. Ładna szata graficzna łączy się z tytułem. Pozycja na święta? W moim odczuciu, właśnie tak, jak najbardziej.

    OdpowiedzUsuń