środa, 27 stycznia 2021

SFORA

PRZEMYSŁAW PIOTROWSKI

IGOR BRUDNY tom 2

"Tu rządziła sfora i nawet policji trudno było z tym faktem polemizować."

Pierwszy tom "Piętno" bardziej pobudza wyobraźnię, ale i przy "Sforze" ciekawie spędza się czas, mocno dobry poziom przygody czytelniczej. Okazuje się, że zamknięcie mrocznej sfery przeszłości nie jest proste i jednoznaczne. Wręcz odwrotnie, gąszcz ponurych tajemnic dawnych wydarzeń, zachęcony sukcesem przyciągnięcia uwagi publiczności, dopomina się o pierwszy głos, intensywnie pragnie światła dziennego, bez względu na poniesione koszty moralne, upadek systemu kluczowych wartości, brutalnie zabrane życia. Wiele czynników składa się na uruchomienie lawiny przemocy, aktywowane w odpowiednim czasie i miejscu, stają się potężną bronią przeciw człowieczeństwu. Przemysław Piotrowski fantastycznie czuje literackiego ducha pogrążonych w mroku klimatów, umiejętnie splata długie cienie ludzkich doświadczeń, błędów i ułomności. Wkraczając w szerokie spektrum szarości każdej z postaci, lepiej się ją rozumie, interpretuje zachowania, wystawia ocenę.

Nie wszystkie zdarzenia w pełni przekonują, kilka wydaje się naciąganymi, ale rozwinięcie, nawet nieco szalonych pomysłów na fabułę, przyjmuję z uznaniem. Mam wrażenie poruszania się na rubieżach głębokiego koszmarnego snu, jednocześnie chcę go przeżyć i wyrwać się z niego. Przyciąga tym, co z jednej strony obrzydliwe i makabryczne, z drugiej intrygujące i frapujące. Zabawa w przywoływanie nieoczywistych kontrastów uwzględnia, że między nimi też wiele dzieje się. Mieszanka thrillera i kryminału atrakcyjnie przyciąga, prowadzi pod napięciem niepewności, co dalej ze scenariuszem zdarzeń, jak w krytycznych sytuacjach odnajdą się bohaterowie, czy uda się dopaść czarny charakter. Kręcimy się wokół środowiska kościelnego, zmasakrowana zakonnica, samobójstwo księdza, tragiczne odwiedziny duchownego na cmentarzu, to dopiero początek ciągu przerażających incydentów. Zielona Góra ugina się pod ciężarem zadziwiających zbiegów okoliczności wokół szybko następujących po sobie morderstw, na mieszkańców pada blady strach, media natychmiast wietrzą sensację. Wilcza sfora panoszy się w lasach i atakuje ludzi. Inspektor Romuald Czarnecki zaprasza Igora Brudnego i Julię Zawadzką do udziału w śledztwie, zagmatwanym, z zatrważającymi dowodami i biernymi świadkami.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 534 strony, premiera 12.08.2020
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

28 komentarzy:

  1. Nie miałam jeszcze okazji przeczytać tej serii, ale na pewno to nadrobię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam tę książkę na liście i z pewnością kiedyś ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo, na tę serię czaję się już od dłuższego czasu.

      Usuń
  3. Pietno juz zamowione,czekam az zaczne czytac,wiec 2gi tom narazie zoatawiw.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pewna, że mój narzeczony polubibten tytuł 😍

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja właśnie Sfory nie czytałam, ale tek intrygują mnie te okładki, że na pewno w końcu przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sięgnę najpierw po tom pierwszy, nie lubię poznawać serii od środka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Będę musiała pomyśleć nad zakupem lub wypożyczeniem tej książki i co za tym idzie pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładka tej książki jest przerażająca , ale w końcu to thiller

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, ale mam serię w planach.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wędrówki po kuchni27 stycznia 2021 13:09

    Fabuła książki jest dość ciekawa, myślę że godna przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  11. Hey dear! Loved your post and allready followed your blog, i want invite you to visit and follow my blog back <3

    www.pimentamaisdoce.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Tematy sensacyjne i bardzo aktualne. Na pewno znajdzie się wielu amatorów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie skuszę się na ten cykl tylko sama nie wiem co czytać w pierwszej kolejności :D

      Usuń
  13. Dosyć ciekawa recenzja, jednak dla mnie to zbyt kryminalna fabuła, wolę te łagodniejsze. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przerażająca okładka :) Thrillery lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam u Ciebie recenzję pierwszego tomu i książka zaciekawiła mnie na tyle, że postanowiłam ją zapisać na liście lektur do przeczytania, teraz chyba dopiszę jeszcze drugi tom, albo od razu je zamówię. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam pewne wątpliwości, czy to książka dla mnie. Chyba jednak trochę zbyt mroczna.

    OdpowiedzUsuń
  17. nie lubię naciąganych historii budzą we mnie jakiś niesmak.

    OdpowiedzUsuń
  18. Już sama okładka przyrpawia mnie o dreszcze.

    OdpowiedzUsuń
  19. Gatunek bardzo mój, ale jak ja nie znoszę serii książek 🙈

    OdpowiedzUsuń
  20. Okładka chyba bardziej przerażająca niż poprzednia. Nie dla mnie ta powieść.

    OdpowiedzUsuń
  21. Jakoś nie czuję się tu przekonana. Na tą chwilę sobie podziękuję Kinga

    OdpowiedzUsuń
  22. czyli ten tom dopadła klątwa. 2 część historii często jest gorsza od pierwszej i kolejnej, ale nie wiem dlaczego tak jest

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zerkniesz na moje oceny, zorientujesz się, że nie ma między nimi takiej dużej różnicy, po prostu przy pierwszej ciut lepiej się bawiłam, ale i druga miała swoje mocne strony.

      Usuń
  23. Już od jakiegoś czasu mam ochotę na przeczytanie tej serii, bardzo podoba mi się zarówno tytuł jak okładka. 😊 Może niedługo rzeczywiście po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  24. To jest książka na którą się czaję 🙈 a po twojej recenzji muszą kupić

    OdpowiedzUsuń
  25. Widzę kolejną ciekawą lekturę do chwycenia. Chętnie się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń