poniedziałek, 8 lutego 2021

MIGRACJE

CHARLOTTE MCCONAGHY

"Oddziaływanie danego życia można zmierzyć tym, co daje i co po sobie zostawia, ale również tym, co wykrada światu."

Powieść uwalnia mnóstwo emocji, nie tyle pochłania, co przylega do czytelnika, szczelnie wypełnia myśli. Przez kilka godzin prowadzi po świecie, którego obawiamy się, a jednocześnie jesteśmy świadkami jego początku. Człowiek doskonale zdaje sobie sprawę, że nie może żyć w oderwaniu od przyrody, jednak jako elementem cywilizacji, w imię egoistycznych celów, niszczy to, co również ma prawo żyć, rwie łańcuch zależności gatunków fauny i flory. Destrukcyjna i grabieżcza polityka rozwoju ludzi kosztem środowiska nie pozostawia złudzeń, niewiele gatunków przetrwa. Charlotte McConaghy daje wgląd w przyszłość, zabiera w wizje, gdzie cudem ocalone pojedyncze sztuki zwierząt znajdują się już tylko w rezerwatach, niebo praktycznie pozbawione jest obecności ptaków, zaś aby odwiedzić ostatnie lasy trzeba dopisać się do długiej listy oczekujących. Czy damy radę żyć w wyjałowionym otoczeniu, czerpać radość z codzienności, odwoływać się do poetyckich przekazów? Człowiek jako największa plaga Ziemi?

Wraz z trzydziestoczteroletnią Franny Stone odbywamy podróż oceaniczną od Grenlandii na Antarktydę, aby obserwować ostatnią migrację rybitw popielatych. Autorka ciekawie roztacza wokół postaci aurę tajemniczości. W spokojnym tempie odkrywamy warstwy sekretów, docieramy do istoty bólu, nieposłuszeństwa i nieujarzmionych myśli, poznajemy źródła pragnienia ucieczki przed obrazem samego siebie. McConaghy kreuje przekonujący i wyrazisty portret doświadczonej przez los kobiety, niekiedy irytujący, często zaskakujący, a kiedy indziej bliski nam samym. Wbrew mrocznej przeszłości, we Franny wciąż pulsuje życie, choć jej wydaje się na nim nie zależeć. Zmęczenie życiem wiedzie prym w postrzeganiu otoczenia, kładzie się długim cieniem na misji, decyzjach i relacjach społecznych. Z zainteresowaniem wnika się w rozmowy Stone z różnorodnie i barwnie scharakteryzowanymi członkami załogi statku rybackiego. Na ile zbliżamy się do poznania potworności życia, które główna bohaterka trzyma przed wszystkimi w ukryciu?

Sugestywny styl narracji, liryczna otoczka wokół realizacji marzeń, poszukiwania prawdy o sobie, interpretacji bliskości, szukania ukojenia. W miarę rozwoju powieści zmienia się jej kolorystyka. Wypływamy od zimnych stref strachu, rezygnacji i zawirowań, dajemy nieść się kontrastowym prądom kłamstwa i prawdy, dopływamy do ciepłych portów nadziei, spełnienia i harmonii. Nic nie przychodzi łatwo, trzeba być gotowym na ostrą walkę, właściwe podchwycenie celu, gotowość poświęcenia, wydarcie siłą życiu tego, co należne. Z "Migracji" każdy czytelnik wyciąga coś szczególnego, może podążać kilkoma tropami, zanurzyć się w ekologicznych przesłaniach, zajrzeć w mroczną stronę przeszłości, śledzić przygodowe odniesienia, obserwować intrygujące podróże życia. Książka otrzymałaby wyższą notę, lecz wkradły się drobne nieścisłości.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura współczesna, 348 stron, premiera 09.12.2020, tłumaczenie Maciej Muszalski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

30 komentarzy:

  1. Początkowo myślałam, że to książka popularnonaukowa, a to jednak powieść. Zaciekawiła mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także czuję się nią bardzo zainteresowana, więc zacznę się za nią rozglądać.

      Usuń
  2. Nie znam autorki...Powieść wydaje mi się odpowiednia dla Koleżanki. Polecę Jej ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też jestem zaciekawiona nawet bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami lubię sięgnąć po takie książki -liryczne, wręcz magiczne, ale musze mieć na nie nastrój :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać :) Będę miała na nią oko :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię książki tego typ. Z wielką przyjemnością po nią sięgnę. Zapisałam tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Poszukam tej książki, myślę, że może mi się spodobać. Sporo już powstało powieści dystopijnych związanych z działalnością człowieka, choć nie wszystkie są godne polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ekologiczna część tej książki jest dla mnie kusząca, ale nie wiem, czy po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Intrygujący opis. Jestem bardzo ciekawa,jakie byłyby moje wrażenie i spostrzeżenia po lekturze :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zaciekawila mnie Twoja recenzja,lubiw takie ksiazki,ktore oddziałują na czytelnika

    OdpowiedzUsuń
  11. Czegoś podobnego na pewno do tej pory nie czytałam, więc tym bardziej jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  12. Niesamowicie zainteresowałaś mnie tą publikacją. Na pewno będę chciała ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zacznę od tego, że okładka jest przepiękna, a z tego co widzę treść też nietuzinkowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to niewskazane, ale też lubię wybierać książki patrząc na okładkę.

      Usuń
  14. Ciekawa powieść chodź cytat na samym początku daje do myślenia Monika Flok

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo pouczająca książka, lubię takie 👍

    OdpowiedzUsuń
  16. bardzo lubię taki liryczny typ narracji, sprawia, że fabuła dotyka mojej duszy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo chętnie sięgnęłabym po książkę by ją przeczytać. Jeśli będzie a legimi to na pewno się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Będąc sroką okładkową, okładka wpadła mi w oko. Inaczej z treścią. Niestety nie są to moje klimaty. Sama po nią nie sięgnę, ale polecę ją dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dam się skusić, bo widzę, że pasuje do moich literackich zainteresowań.

    OdpowiedzUsuń
  20. Niecodzienna sceneria dla powieści. Surowy klimat aż prosi się o stworzenie równie surowej historii. Więc już sam zamysł wygląda ciekawie. Choć chyba nie do końca to mój klimat czytelniczy. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Do przeczytania, dawno nic nie czytałam z literatury współczesnej :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mocno zaciekawiłaś mnie tą pozycją - sama chętnie bym po nią sięgnęła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także czuję się niezwykle zaintrygowana, więc prędzej czy później pewnie się z nią zapoznam.

      Usuń
  23. Ciekawa książka. Chętnie bym poznała historię jej bohaterki. Fabuła została osadzona w ciekawym miejscu i nietypowym klimacie, co tylko potęguje moje zainteresowanie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo lubię książki tego wydawnictwa. Lektura wydaje się być fascynującą, porywającą i intrygującą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak samo myślę, więc tym bardziej będę się za nią rozglądać.

      Usuń
  25. Gdyby nie Ty, nie zwróciłabym uwagi na tę pozycję. Dziękuję, że opisujesz tego typu pozycje!

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawa propozycja. Sama nigdy nie zwróciłabym na nią uwagi.

    OdpowiedzUsuń