wtorek, 21 listopada 2023

WIEK ZŁA

DEEPTI KAPOOR

„Czas i przestrzeń złożyły się do wewnątrz, jakby chciały unicestwić wszystko, co wydarzyło się pośrodku.”

Interesująco wypadł czas spędzony z książką. Za najważniejsze atuty uznałam możliwość zajrzenia we współczesne Indie, wiele ujęć społecznej sytuacji, przedstawienie trzech diametralnie różnych życiorysów, ale połączonych wspólnym punktem zespolenia. 

Dwudziestodwuletni Ajay za zabicie pięciu osób w wypadku drogowym zostaje skazany na pobyt w więzieniu. W miarę zagłębiania się w powieść coraz bardziej przywiązywałam się do wątku, wydawał się najciekawszy, szalenie barwny w odsłonie scenariusza zdarzeń i tego, co działo się w głowie bohatera. Opowieść krążąca wokół Nedy, młodej reporterki, chociaż jak najbardziej prawdopodobna, to jednak okazała się spłaszczona i pobieżna. Trudno było przełożyć zauroczenie nie tylko innym człowiekiem, co otaczającym go bogactwem i oszałamiającymi możliwościami, do dziennikarskiej intuicji. Natomiast postać Sunniego Wadii, przywódcy grupy hinduskich birbantów, odsłoniła przede mną zupełnie nieznany świat, o którym dużo słyszę i czytam, ale niekoniecznie chcę mieć możliwość głębszego przeżywania w rzeczywistości. 

U wszystkich postaci, z jednej strony dojmujące poczucie bezradności i skazania na określony tryb i stan życia, z drugiej usilne pragnienie wyrwania się z kręgu swoistych misji narzuconych przez oczekiwania innych i nałożonych samych na siebie. Deepti Kapoor, co bardzo cenne, śmiało zaglądała w głąb ludzkich dusz, ukazywała stworzenie człowieka niejako na nowo, proces wyhamowywania własnych ambicji, nienawiść przyszytą do tożsamości rodzinnej. Atrakcyjnie zaplotła intrygę, wiele się działo, sceny zgrabnie przeplatały się, powiązania harmonijnie współgrały. W moim odczuciu, warto zwrócić uwagę na książkę, wejść w specyficzny klimat Indii, w tym gangsterskie sterowanie władzą, przywilejami i stylem życia. Chętnie korzystałam ze słowniczka najpopularniejszych pojęć związanych z Indiami zamieszczonego na końcu książki.

4.5/6 – warto przeczytać
sensacja, 544 strony, premiera 08.11.2023 (2019), tłumaczenie Izabela Matuszewska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

12 komentarzy:

  1. Ciekawa lektura. Mam ochotę zagłębić się w tę historię i odkryć specyfikę Indii, zwłaszcza te gangsterskie kulisy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka wydaje się być interesujaca, taką sensację warto poznać

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ochotę zagłębić się w tę historię

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie pomimo pozytywnej recenzji już sama okładka odstrasza. Za to miłośnicy gatunku na pewno będą mieć tę książkę na uwadze, Anne 18,

    OdpowiedzUsuń
  5. Indie jakoś nieszczególnie mnie fascynują poza Tadż Mahal :). Ale w sumie Milioner z ulicy mi się podobał 😉

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka Deepti Kapoor to prawdziwa podróż do serca współczesnych Indii. Fascynujące, jak autorka przedstawia złożoność społeczną i kulturową tego kraju poprzez losy swoich bohaterów. Niesamowite, jak 'Wiek Zła' łączy różne perspektywy, tworząc bogaty obraz indyjskiego społeczeństwa. Zwłaszcza postać Ajaya i jego przeżycia w więzieniu głęboko mnie poruszyły. Deepti Kapoor z wnikliwością i odwagą zagłębia się w psychikę swoich postaci. Ta książka to nie tylko opowieść o Indiach, ale też głęboka analiza ludzkiej natury.

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesująco się zapowiada. Nie czytałam jeszcze tego typu książek

    OdpowiedzUsuń
  8. Mało kiedy sięgam po ten gatunek, ale czasem mnie skusi. Będę miała ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ta książka jest naprawdę interesująca i wywarła na mnie bardzo duże wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Indie zawsze mnie fascynowały. Zwykle czytałam książki fantastyczne o tym kraju, z dżinami, ale chętnie sięgnę po coś realniejszego.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo możliwe, że dałabym się porwać lekturze tej książki. Zapiszę ją sobie na moją listę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Będę musiała zapoznać się z tą książką, bo bardzo lubię tematy azjatyckie i związany z nimi klimat. Angela.

    OdpowiedzUsuń