środa, 22 listopada 2023

KANIBALE. SYLWETKI MORDERCÓW

CHRISTOPHER BERRY-DEE, VICTORIA REDSTALL

„Edward Gein miał dwie twarze. Jedną pokazywał sąsiadom. Drugą pokazywał tylko zmarłym.” Steven Points, „Daily Journal”

Jedna z lepiej napisanych książek przez Christophera Berriego-Dee. Tematyka uwzględniona nie tylko od strony konkretnych przypadków morderców, ale również historii kanibalizmu. To, co nam wydaje się szczególnie odrażające i nie do pomyślenia, dla innych w sytuacji wynikającej z walki o przetrwanie lub o podłożu rytualnym staje się czymś koniecznym lub zwyczajnym. Trudno sobie wyobrazić, że spożywanie ludzkiego mięsa sprawia radość, przepełnia groza, kiedy o tym pomyślimy, a jednak znajdują się jednostki w tym gustujące. 

Autorzy szeroko przybliżają aspekty powiązane z konkretnymi zwyrodnialcami skazanymi przez prawo, opisują ich życiorysy i sposób działania, przytaczają wypowiedzi i listy do rodzin ofiar, relacjonują pracę detektywów. Zaglądają w mroczną otchłań sekt, miejsc i ludzi, na cmentarne procedery, w masakryczne zdjęcia, na ludzką skórę jako materiał do wytwarzania użytkowych przedmiotów. Materiał logicznie uporządkowany, książkę można czytać strona po stronie lub wyrywkowo, aby za długo nie przebywać w umysłach odrażających seryjnych morderców i aktach kanibalizmu. Na Bookendorfinie przedstawiłam także inne książki Christophera Berriego-Dee ("Rozmowy z psychopatami. Żony i kochanki", „Rozmowy z psychopatami. Masowi mordercy i szaleńcy”, "Rozmowy z seryjnymi mordercami. Stalkerzy", "Rozmowy z seryjnymi mordercami. Głosy zza krat", "Rozmowy z seryjnymi mordercami. W otchłani zła", "Rozmowy z seryjnymi mordercami. Najgorsi na świecie", „Rozmowy z seryjnymi mordercami”, „Rozmowy z psychopatami”, „Rozmowy z seryjnymi morderczyniami”).

4.5/6 – warto przeczytać
literatura faktu, 288 stron, premiera 25.10.2023 (2011), tłumaczenie Radosław Madejski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

16 komentarzy:

  1. Zdecydowanie nie dla mnie, temat jest zbyt odstręczający...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ mroczny temat. Nie wiem, czy nie bałabym się jej czytać;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno czegoś takiego nie czytałam. Książka musi być mocna

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytuł już ciekawi. Czuję że by mi się spodobała ta książka

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie czytałam czegoś podobnego. Zapowiedź warta uwagi

    OdpowiedzUsuń
  6. Ekstra. Mój gatunek. Chętnie poczytam

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tym pisarzu. Książka powinna przypaść mi do gustu

    OdpowiedzUsuń
  8. Your blog has become a trusted companion in my quest for knowledge.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi interesująco. Nie słyszałam tego tytułu

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam tego typu książki. Lubię jak w opowieści leje się krew, a zarazem jest pewna nutka tajemnicy i niepewności. To jest właśnie to czego szukałam. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  11. Tym razem nie jest to tematyka, która szczególnie by mi odpowiadała.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie sięgam po literaturę faktu, ale tutaj zrobiłabym wyjątek i poznała tę publikację

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam coś tego autora w domu, muszę w końcu sprawdzić jego pióro.

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię tego typu reportaże czy tez biografie morderców. Dla mnie to takie wejście do czyjejś chorej głowy.

    OdpowiedzUsuń
  15. Chętnie sięgnę po tę pozycję, bo lubię czytać na temat morderców czy kanibali właśnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawa pozycja. Nie jest to może mój gatunek, jednak bardzo mnie zaintrygowałaś tą pozycją. Angela.

    OdpowiedzUsuń