wtorek, 11 września 2018

HELIKOPTER Jonas Bonnier

"Miał świadomość, że popełnianie przestępstw to jego nałóg. Był ciekaw, czy zdoła go w sobie ujarzmić, szukając schronienia w przeszłości, w porzuconym życiu..." 

Sensacja oparta na prawdziwych wydarzeniach, zerknięcie za kulisy wyjątkowo śmiałego i spektakularnego napadu na jeden z najpilniej strzeżonych sztokholmskich budynków. Łupem złodziei pada blisko czterdzieści milionów szwedzkich koron. Zuchwałość sprawców jeszcze dziś szokuje, wprawia w zdumienie, a nawet wywołuje podziw dla drobiazgowej organizacji i sprawnego przebiegu ataku.

Narracja płynnie prowadzi czytelnika po scenariuszu zdarzeń, trzy czwarte fabuły koncentruje się na przygotowaniach do skoku, zaś jego dokładny przebieg opisany zostaje dopiero w ostatniej części. Liczyłam na nieco większą koncentrację na samej akcji kradzieży, ale i tak ciekawie było podążać najpierw w powolnym, a później dynamicznym rytmie, za efektownymi poczynaniami złodziei. Podobało mi się zwrócenie uwagi na życiorysy sprawców, wniknięcie w ich psychikę, sytuację rodzinną, doświadczenia zawodowe, pobudki zaangażowania w wyjątkowo ryzykowny skok, który przyniósł im szybką sławę, szczyptę sympatii ze strony reprezentantów środków masowego przekazu, a także w pewnym stopniu uznanie w oczach społeczeństwa. Z tym kontrastuje uwypuklenie opieszałości, nieudolności i powolności szwedzkiej policji, polityczna osłona zarządzających miastem i asekuranctwo wobec zagrożenia utraty stanowiska. Teoretycznie najlepiej strzeżony skarbiec w Europie zostaje pokonany w niecałe trzydzieści minut, a co jeszcze bardziej frapujące, napadu dokonano na oczach policji, wojska i agencji antyterrorystycznej. Sympatycznie spędziłam czas, książka trzymała w napięciu i angażowała. Czekam na zapowiadaną ekranizację powieści, chętnie spojrzę na widowiskowy napad z filmowej perspektywy, to także powinna być dobra rozrywka.

4/6 - warto przeczytać
sensacja, 460 stron, premiera 04.07.2018, tłumaczenie Ewa Wojciechowska
Książkę "Helikopter" zgarnęłam z półki "bestsellery".

40 komentarzy:

  1. Z chęcią przyjże się książce a potem obczaję film.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem książkę sobie odpuszczę, ale film chętnie zobaczę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe, czy ekranizacja książki doróna jej pierwowzorowi? :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam już o tej książce, polecał ją pewien bloger, którego obserwuję. Chyba się skuszę, może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też właśnie widzę kolejne polecenie.

      Usuń
  5. Zapowiada się dość ciekawie :) Lubię tego typu książki. Kupię przy okazji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno jest ciekawa, jednak ja wolę horrory itp.

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam już o tej książce i czaję się na nią jak kot na śmietankę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi dobrze, chętnie przeczytam! A jak bedzie ekranizacja, to tez chętnie obejrzę. :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam ostatnio o tej książce u youtubera, Okonia. Nie znałam tej historii z napadem, ale mam nadzieję, że książka oddaje te emocje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba nigdy wcześniej nie czytałam książki o złodziejach! Chętnie przyjrzę się jej bliżej!

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi bardzo zachęcająco. Złodzieje, nietypowość opowiedzianej historii, to właśnie mnie kusi. Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  12. Raczej nie czytam tego typu książek, ale czasami robię wyjątki. Myślę, że najpierw skuszę się na ekranizację i, jeśli przypadnie mi do gustu, dam szansę powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dobry scenariusz do filmu akcji:) książka jest na prawdę xiekawa, a na dodatek na faktach

    OdpowiedzUsuń
  14. Skojarzyło mi się z "Ocean's Eleven" =)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, równie spektakularny napad.

      Usuń
  15. Przewijała mi się już ta książka w internetach i raczej ludzie sobie ją chwalą :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Niestety nie tym razem, totalnie nie mój gatunek. :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Niezłą kasę ukradli! Chyba bym się skusiła i przeczytała tę książkę. Ale za jakiś czas. Bo obecnie ogarniam to co sobie kupiłam.

    OdpowiedzUsuń
  18. W natłoku nowości znajdę czas jedynie na film :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Od dawna kusi mnie ta książka, lubię czytać historię na faktach. Muszę się za nią zabrać jeszcze przed filmem :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka raczej nie w moim guście, ale okładka mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  21. Chyba się w końcu skuszę na tę pozycję! :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubię książki na podstawie prawdziwych wydarzeń. Ten skok musi być wyjątkowo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi bardzo ciekawie, chętnie sięgnęłabym po tę książkę :) A jeśli film się pojawi to na pewno obejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  24. Książka bardzo mnie zainteresowała, może być niezwykle ciekawa, ale nie wiem, czy w najbliższym czasie znajdę na nią czas.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale nie wiem czy się na nią skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Gdyby nie to, że mam tyle książek zaległych do przeczytania, to bym po nią sięgnęła. Ale może wpiszę ją na listę i kiedyś ją przeczytam, bo temat wydaje mi się ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciekawie się zapowiada. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Mam na półce no i jeszcze dziś sięgne nawet nie wiesz jak mnie twoja recenzja cieszy bo ostatnio czytam same bzdety do połowy i dalej nie ma sensu bo nudne.

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie wiem, czy przeczytam, film bym obejrzała chętnie, bo może być brawurowy. Historia interesująca. Najciemniej zawsze jest pod latarnią

    OdpowiedzUsuń
  30. ciekawa propozycja :) Zazdroszczę czasu na takie ilości czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Opis bardzo mnie zaciekawił - a zwłaszcza pogłębiony portret psychologiczny sprawców. Zawsze się zastanawiam, z czego takie czyny wynikają...

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja spokojnie takie książki mogę podsunąć Tacie do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  33. Miałam możliwość zapoznania się z tą książką, ale z niej nie skorzystałam i... Nie żałuję. Chociaż dobrze się o niej wypowiadasz, pokazując wiele pozytywów, to ja jednak dalej nie jestem ciekawa, jak potoczyła się cała akcja i co tak naprawdę kierowało złodziejami. :)

    OdpowiedzUsuń
  34. jakoś nie porwała mnie ta historia, ale wiem komu mogłaby się spodobać ;-)

    OdpowiedzUsuń