piątek, 3 grudnia 2021

JEDNO MAŁE POŚWIĘCENIE

HILARY DAVIDSON

"Dziś nie twoja kolej."

Ciekawy pomysł na fabułę, jednak przedstawienie pozostawia niedosyt. Intryga nosi potencjał do rozwinięcia, lecz nie zostaje wykorzystany. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to niewiarygodne postawy bohaterów, wymykające się regułom logiczności. Nawet jeśli postawi się na fantazyjność w fikcji, przymknie oko na absurdalność czynów, i tak wyczuwa się, że coś nie gra. Dorośli ludzie a prezentują tak infantylne podejście do okoliczności, że ma się ochotę mocno nimi potrząsnąć. Natychmiast wpada w siłę skrajnej obsesji policjantki, zafiksowanej tylko na jednym wariancie, za wszelką cenę szukającej wygodnych dowodów, zupełnie bez refleksji, że coś może przedstawiać się inaczej niż sobie wymyśliła. 

Nadinterpretuje słowa podejrzanego, niestaranne układa mozaikę dowodów, przycina je tak, aby pasowały do wysuwanej hipotezy. Jako czytelnicy nie mamy trudności, aby wychwycić drugie tło, alternatywną wersję, poddać w wątpliwość oficjalne założenia. A przecież bazujemy na tym samym materiale, dysponujemy tą samą wiedzą, co organy ścigania. Preferuję, kiedy drugie tło tajemnic długo pozostaje niejasne i niejednoznaczne, ta powieść tego nie zapewnia. Oferuje frapujące sekrety, ale łatwo domyśleć się, co i kto za nimi stoi. Scena, kiedy pali się budynek a komendant straży udowadnia, że nie ma pewnych doświadczeń, obniża moc napięcia. I jeszcze groteskowe zakończenie skoku z czwartego piętra. Nie podaję szczegółów, które wymykają się uwierzeniu, zbyt wiele zdradziłabym z fabuły. Wytrawny miłośnik thrillerów nie zachwyci się tym tytułem, ale może z lekkim dreszczykiem wypełnić czas mniej wymagającym odbiorcom.

Alex Traynor, przez szesnaście lat pracował jako fotograf w strefie wojennej w Afganistanie, Iraku i Syrii. Cierpi na zespół stresu pourazowego. Uzależnił się od narkotyków i alkoholu. Wybawieniem okazuje się bliska znajomość z lekarką Emily Teare. Jednak kobieta postawia zerwać zaręczyny. Pozostawia pożegnalny list z prośbą o niekontaktowanie się z nią i znika. Kiedy Alex po nocnej eskapadzie, podczas której chwilowo stracił pamięć, wraca do domu, ze zdumieniem dostrzega obecność nieznajomej podającej się za przyjaciółkę Emily. Alex, którego kiedyś policja oskarżała o zabójstwo poprzedniej dziewczyny, niesłusznie jak zawyrokował sąd, wobec przepadnięcia Emily, ponownie staje się jedynym podejrzewanym. Sheryn Sterling, nowojorska detektyw, za nic nie chce mu odpuścić, czyni z pragnienia wsadzenia go za kraty niemal prywatną misję. Alexowi nie pozostaje nic innego, jak odnaleźć narzeczoną i udowodnić niewinność, a presja czasu rośnie.

3/6 - w wolnym czasie
thriller, 412 stron, premiera 03.11.2021 (2019), tłumaczenie Jacek Żuławnik
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

26 komentarzy:

  1. Raczej odpuszczę tę lekturę ;) Myślę, że można znależć sporo ciekawszych i lepiej poprowadzonych książek o podobnej tematyce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę, dlatego na ten kryminał się nie skuszę.

      Usuń
  2. Thrillery bardzo lubię, ale twoja ocena tylko na 3 nie do końca mnie zachęca do sięgnięcia po ten tytuł. Może kiedyś, przy okazji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Twoja recenzja nie daje nadziei na dobrą lekturę. Dlatego zostawię te książkę na półce księgarskiej...

    OdpowiedzUsuń
  4. Mogłabym go przeczytać, bo ostatnio takie klimaty mnie mega wciągają i zaczytuję się w nich po nocach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie mnie też, chociaż nigdy bym się nie spodziewała, ale podobno gust się zmienia co 7 lat

      Usuń
  5. Mam tyle jeszcze do przeczytania, w sumie trochę przez Twoje polecenia ;), że chyba tym razem sobie daruję, choć książka brzmi mimo niskiej oceny całkiem na ciekawą.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie lubię tego typu literatury. Nie mogłabym spać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że pomysł na fabułę był ciekawy, ale realizacja wypadła średnio.

    OdpowiedzUsuń
  8. Paulina Kwiatkowska3 grudnia 2021 15:42

    Rzadko sięgam po kryminały, a tym dodatkowo nie czuję się zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie sięgnę po inny tytuł z tego gatunku, ten sobie odpuszczając.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za ostrzeżenie. Wolę sięgać po ciekawsze książki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam taką kolejkę książek do przeczytania, że szkoda mi czasu na przeciętniaki. Tym razem odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Widzę, że gustujesz w kryminałach

    OdpowiedzUsuń
  13. Patrząc na ocenę, wiem że nie warto sobie głowy zawracać tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Póki co czekam na książki, które siostrzyczka przywiezie mi z Polski. Ta raczej narazie nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Patrząc na ocenę dochodzę do wniosku, że są inne, ciekawsze książki do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  16. czyli książka do przeczytania, ale nie wzbudza jakiś specjalnych emocji

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem jeszcze w trakcie czytania, ale nie ukrywam, że lekko mnie rozczarowała.

    OdpowiedzUsuń
  18. Po tą książkę, na pewno nie sięgnę. Ale mam dużo znajomych którzy uwielbiają czytać wlasnie takie pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Yyyyy, a u mnie na półce leży i czeka na swoją kolej. Szkoda, że średnio Co się podobała:(

    OdpowiedzUsuń
  20. Rzadko sięgam po thrillery, ale ten był dla mnie również wyjątkowo słaby. Nie wciągnął mnie, a na koniec został jeden wielki niedosyt :/

    OdpowiedzUsuń
  21. Ocena książki na trzy' mówi sama za siebie. Nie będę się nią nawet interesowała. Szkoda, że takie rzeczy są wydawane.

    OdpowiedzUsuń
  22. Dość iska ocena mnie nie przekonuje, choć fabuła całkiem ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten typ literatury to chyba ta grupa książek, po które sięgam najrzadziej ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Niby moja tematyka, ale coś mi mówi, że to nie dla mnie tym razem.

    OdpowiedzUsuń