wtorek, 11 grudnia 2018

PIELGRZYM Terry Hayes

"Problem z wojną polega na tym, że niszczy to, czego miała bronić - sprawiedliwość, uczciwość, człowieczeństwo..." 

Rewelacyjna przygoda czytelnicza, prawdziwa uczta dla miłośników sensacji, bazująca na polityce i szpiegostwie, odwołująca się do zagrożeń współczesnego świata. Złożona intryga obejmująca kilka kontynentów, uwzględniająca roszady na mapie religijnej, w realny sposób nawiązująca do aktualnych trendów społecznych, a także biznesowych aspektów. Przekonujące tło rozpisane z wielu perspektyw, zagłębiające się w niewygodne zagadnienia, wynoszące na światło dzienne dolegliwości obecnych współzależności.

Powieść napisana z rozmachem, dokładnie przemyślana, umiejętnie przeplatająca liczne wątki. Fantastycznie się w niej odnalazłam, natychmiast polubiłam styl narracji, a i porcję szczyptę ironii przebijającą się między wierszami opowieści. Narracja płynna, naturalna, przyjazna, intensywnie wciągająca w scenariusz zdarzeń. A w fabule wiele się dzieje, mnóstwo dynamicznych zmian, nagłych zwrotów akcji, stopniowo odkrywanych sekretów, mistrzowsko naciągane nici niepewności w sieci łowców i ofiar, kłamstwa i prawdy, terroru i sprawiedliwości, zemsty i wybaczenia. Nie wszystko oczywiście mocno prawdopodobne, ale nie jest też przesadnie otulone przejaskrawioną fikcją. Decydując się na spotkanie z książką, możemy liczyć na pasjonujące godziny czytania, efektowne opisy incydentów, porządnie umotywowany spisek, ciekawe postaci, te bohaterskie i te czarne, zajmujące motywy ich działań. I nawet szczypta echa typowo proamerykańskich haseł propagandowych nie umniejsza satysfakcji czytelniczej, bo podana jest niejako z dwóch stron interpretacyjnych, tej oficjalnej, dla przeciętnego Amerykanina, i tej pod podszewką, dla bardziej świadomego odbiorcy.

"Pielgrzym", ekstremalnie tajemniczy człowiek skryty za kryptonimem, wyjątkowo tajny agent amerykańskiego wywiadu, staje przed skomplikowaną misją, od jej powodzenia zależą losy świata, a zwłaszcza Ameryki. Napisana przez niego książka o technikach śledczych staje się inspiracją do popełnienia zabójstwa przez inteligentnego, sprytnego i perfekcyjnego mordercę. Na ile przygotowani jesteśmy do walki z czymś przerażającym, co już raz udało się ludzkości pokonać, ale teraz ponownie nam zagraża? A może pycha i pozorna pewność siebie staną się źródłem spektakularnej klęski i globalnej tragedii? Jedynie w końcowym fragmencie powieści wybrzmiewały nuty charakterystyczne dla hollywoodzkich produkcji filmowych, nastawionych na kasowe przedsięwzięcia, ale czyż tego właśnie nie oczekujemy po sensacji? Książka na wysokim poziomie, warto uwzględnić ją w planach czytelniczych, moc wrażeń i satysfakcji.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
sensacja, 756 stron, premiera 13.11.2018 (2012), tłumaczenie Maciej Szymański
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

82 komentarze:

  1. Zapowiada się interesująco! Tytuł "Pielgrzym" skojarzył mi się z książką Coelho jednak wiedzę, że poza tytułem nie mają zbyt wiele wspólnego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka bardzo mnie do siebie przekonała, idealnie trafiła w mój czytelniczy gust. :)

      Usuń
    2. skojarzyła mi się dokładnie z tym samym tytułem, ale po tę książkę nie wiem, czy bym sięgnęła

      Usuń
  2. Pielgrzyma czytałam za sprawą slomki ;) cieszę się, że Tobie również się ona podobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. A tych brzmień jeszcze nie mogę porównać, ale postaram się nadrobić. :)

      Usuń
  4. Czytałam Pielgrzyma dosyć dawno, ale książka utkwiła mi w pamięci na długo :) Cieszę się, że przypomniałaś mi tą książkę swoją recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to naprawdę fascynująca powieść, na długo ją zapamiętam. :)

      Usuń
  5. Czytałam tą książkę i bardzo mi się podobała :) Również polecam do przeczytania bo warto :)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Problem z wojną polega na tym, że niszczy to, czego miała bronić - sprawiedliwość, uczciwość, człowieczeństwo..."
    To powinno wisieć na ścianie w każdej szkole!

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam same dobre rzeczy o tej książce! Twoje recenzja tylko to potwierdza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachwyciła mnie wieloma elementami, intrygująco spędziłam z nią czas. :)

      Usuń
  8. Czytałam już jakiś czas temu, faktycznie dobra pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  9. Często wojna niszczy to, czego miała bronić. Wszystkim, którzy są w nią jakkolwiek zaangażowani towarzyszy smutek... smutek wojny...

    OdpowiedzUsuń
  10. Znam tę ksiązkę. Mam mieszane uczucia, ale uważam, że warto po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie bardzo do siebie przekonała, dostałam to, czego od niej oczekiwałam. :)

      Usuń
  11. napewno ciekawe zależy co kto lubi

    OdpowiedzUsuń
  12. Przepiękny, bardzo dosadny cytat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam też kilka innych, ale ten wywarł na mnie największe wrażenie, w pełni oddał przesłanie powieści.

      Usuń
  13. Takie historie lubię głównie w wersji filmowej, ale czasem sięgam również książki z tej działki, ta zapowiada się nieźle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmowe wersje też mnie przyciągają, choć nie zawsze znajduję na nie czas. Jednak zawsze wybiorę książkę. :)

      Usuń
  14. Nie czytałam jeszcze, a widać, że warto nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  15. Skoro polecasz, to poszukam w bibliotece:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Opasłe tomisko, więc lektura na długie godziny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I takie przygody czytelnicze bardzo lubię, długo i mistrzowsko. :)

      Usuń
    2. tak to jest sztuka umieć opisać coś na wiele stron i nie zanudzić czytelnika :-)

      Usuń
  17. Zapowiada się naprawdę interesująca i wartka akcja :) Podejrzewam, że czytałabym jednym tchem :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Tytuł tej książki obił mi się o uszy.

    OdpowiedzUsuń
  19. Słyszałem mnóstwo pozytywnych opinii o tej książce. Widać, że nie są to słowa bez pokrycia...

    OdpowiedzUsuń
  20. Recenzja świetna i musze potwierdzić że książka tez i warto po nią sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
  21. uwielbiam Cię za to, że dbasz, żebym się nie nudziła ;) Kolejna pozycja dopisana do listy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, tylko wzmacniają moją pasję czytania i dzielenia się wrażeniami czytelniczymi. :)

      Usuń
  22. kolejna fajna książka odkryta dzięki Tobie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wciągnij ją na listę czytelniczą, nie będziesz żałować. :)

      Usuń
  23. Juz kiedyś słyszałam o tej książce ale obawiałam się ze trudno będzie mi przez nią przebrnąć. Widzę jednak że mogłabym zostać mile zaskoczona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, takie powieści mają w sobie to coś, czego poszukujemy. :)

      Usuń
  24. Bardzo wysoka ocena, gdzieś już ją widziałam. Ale aktualnie, czasu brak na czytanie 😭

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysoka ocena, bo i satysfakcjonujące wrażenia czytelnicze. :)

      Usuń
  25. Mam PIELGRZYMA na swojej liście. Ta liczba stron trochę mnie przerażała. Zastanawiałam się, czy książka jest naprawdę tak dobra, czy nie będzie mnie nudzić. Ale Twoja wysoka nota przeważyła :) gdy przeczytam książki, które obecnie czytam od razu chwytam za "Pielgrzyma".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To lektura na kilka(naście) dni, ale szybko wciąga i ma cechę, że nie chce się porzucać poznawania fabuły. :)

      Usuń
  26. O, czyli mówisz, że w książce można znaleźć szczyptę ironii? W takim razie, wraz z ciekawym opisem i bardzo pozytywną opinią, ta informacja tworzy magiczne „chętnie przeczytam”! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam zatem na Twoje wrażenia czytelnicze, ciekawa jestem jak bardzo będą podobne do moich, choć w przypadku tej książki mogę być spokojna, że się pokryją. :)

      Usuń
  27. Od bardzo dawna mam na oku tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Muszę zacząć spisywać listę książek na 2019 rok.

    OdpowiedzUsuń
  29. Uwielbiam takie grubaśne książki! A fabuła też się zapowiada ciekawie. Mój Mikołaj jeszcze może się zastanawia co kupić to mu podpowiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś tylko takie cegiełki chciałam czytać, aby jak najdłużej przebywać w świecie wykreowanym przez autora. :)

      Usuń
  30. Kolejna dziś w moim klimacie jaką u Ciebie spotykam. Kryminologia i wszystkie pokrewne tematy to dla mnie mega ciekawe sprawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak dla mnie, nie mogę przejść obojętnie obok takich książek. :)

      Usuń
  31. Wiele dobrego słyszałam o tej książce, ale jakoś czuję, że nie jest dla mnie :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  32. Super, myślę, że szybko trafi w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  33. Uwielbiam szpiegowskie historie, więc może jeszcze uzupełnię listę do Mikołaja ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Uwielbiam tajnych agentów! Chyba pora nadrobić Pielgrzyma :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Meg, szybko chwytaj książkę, bo zdecydowanie warto się z nią zapoznam, mega wrażenia czytelnicze. :)

      Usuń
    2. Moniowiec, zatem i tobie podsunę pomysł jak najszybszego spotkania z tą książką. :)

      Usuń