środa, 9 października 2019

ZNIKNĘLI NA ZAWSZE Tim Weaver

DAVID RAKER tom 4

"Życie przywiązuje nas do osób i chwil, raz za razem, choć zawsze w inny sposób."

Odpowiada mi pióro Tima Weavera, wyśmienicie niesie wyobraźnię, sprawia, że z przyjemnością i zainteresowaniem śledzi się losy kluczowej postaci. A w życiu Davida Rakera buzuje, niczym w kotle szalonej czarownicy, niezwykłe zdarzenia, burzliwe incydenty, zaskakujące przypadki. Autor rewelacyjnie łączy elementy thrillera i kryminału, sprawiając, że otrzymujemy podwójne danie, atrakcyjnie podane, w gorących rytmach i z tajemniczą zawartością.

Napięcie równomiernie rozłożone, nie musimy czekać końca powieści, aby otrzymać miłą niespodziankę nagłych zwrotów akcji, zmiany brzmienia białej i czarnej kolorystyki bohaterów, mocnych akcentów wywołujących pożądane dreszcze emocji. Zagadka detektywistyczna rozwija się od pierwszej do ostatniej strony błyskotliwie i kreatywnie, angażujemy się w snucie domysłów i przypuszczeń. Przekonują pomysły na efektowne sceny z sensacyjnym brzmieniem i mroczną otoczką, momentami delikatnie naciągane, lecz zgrabnie tworzące frapujący klimat. Narracja przyjemna i przyjazna, kształtne opisy, realne dialogi, zmienne formy prezentacji, dbałość o szczegóły. W tej odsłonie serii dość szybko wpadłam na właściwe tropy ustalenia tożsamości jednego ze złych bohaterów, może dlatego, że to trzecie spotkanie z cyklem i to wcześniejszym tomem, zatem zdążyłam poznać mechanizmy kierujące twórczością pisarza.

David Raker, kluczowa postać serii, wcześniej zajmował się dziennikarstwem, obecnie występuje w roli detektywa, poszukiwacza osób zaginionych w niewyjaśnionych okolicznościach. Dochodzi do siebie po urazie zdrowotnym, jakiego dorobił się podczas poprzedniego śledztwa. Nie jest w pełni gotowy do podjęcia nowej pracy, jednak usilne prośby dawnej dziewczyny o odnalezienia jej rodziny sprawiają, że podejmuje się trudnego wyzwania. Zniknięcie czteroosobowej rodziny, po pierwszych próbach ich wytropienia przez policję, kończą się niepowiedzeniem, dochodzenie przestało zajmować uwagę organów ścigania i opinię publiczną, utknęło w martwym punkcie. Raker przybywa do amerykańskiej stolicy hazardu, zanurza się w świat złożonych relacji, podwójnych interpretacji, pozornych prawd i krzykliwych kłamstw. Nie zdaje sobie sprawy, jak wielkie niebezpieczeństwo, sięgające dalekiej przeszłości, powoła do życia, sprawi, że cienie sekretów, matactw i manipulacji wyjdą z ukrycia. Atrakcyjnie spędziłam czas z książką, nie zrobiła na mnie tak intensywnego wrażenia jak piąty i szósty tom ("Bardzo złe miejsce" i "To, co zostaje"), którym przydzieliłam najwyższe noty, jednak wieczór zaliczam do udanych i satysfakcjonujących, powieść warto uwzględnić w planach czytelniczych.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 542 strony, premiera 07.08.2019 (2013), tłumaczenie Jan Kruk
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

42 komentarze:

  1. Musze najpierw cofnąć się do pierwszego tomu na Twoim blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Thriller kryminalny to idealna lektura dla mnie :D sięgnę! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a czy to nie jest przypadkiem 4 tom ? Bo kurde czytałam: Ścigając umarłych, Zanurzyć się w mrok i Bez ostrzeżenia i to chyba była ta sama seria.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację czwarty, myśląc o trzecim spotkaniu przypisałam trójkę w numerze tomu. :)

      Usuń
  4. Jak zawsze ciekawe pozycje .. idealna książka na jesienne długie popołudnie pod kocykiem

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy Ty czytasz czasami nieciekawe książki. ? Przez Twoje recenzje moja lista się nie kończy 😉

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta książka wzbudziła moje zainteresowanie, na pewno przeczytam 😍

    OdpowiedzUsuń
  7. Też bardzo lubię Tima Weavera. Świetny styl.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem ciekawa kto, albo co, stoi za uprowadzeniem czteroosobowej rodziny. Zacznę jednak lekturę od tomu pierwszego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uuu bardzo ciekawe i zagadkowe :) Oj mojej znajomej na pewno się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny cytat wybrałaś na wstęp do recenzji dużo w nim prawdy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka zapowiada się bardzo ciekawie, ale myślę, że najlepiej zacząć przygodę z tym autorem i tą serią od pierwszej części.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię zwroty akcji i zaskakujące momenty, muszę sprawdzić tę serię

    OdpowiedzUsuń
  13. Przeczytałam, że wieczór z książką zaliczasz do udanych - a potem dostrzegłam, że ten to ma ponad 540 stron. Jestem ciekawa, czy naprawdę przeczytałaś w jeden wieczór? Ja pewnie musiałabym rozłożyć na cały tydzień ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym i podobnym gatunku pochłaniam książki błyskawicznie, zwłaszcza jeśli odpowiada mi styl narracji i intryga, jeśli już zdecyduję się na przygodę, to w zasadzie nic mnie od niej nie odrywa. Inaczej ma się sprawa z popularnonaukowymi, naukowymi, biografiami i reportażami, dla nich przeznaczam więcej czasu, bo jeszcze wliczają się kwadransy spędzone w internecie na przeglądaniu wywołanych tematów.

      Usuń
  14. Zapowiada się ciekawie. Lubię eksperymentować i odchodzić od najczęściej czytanych gatunków, więc zapisuje książkę na mojej liście:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam seriale, w których główne skrzypce gra wątek detektywistyczny. Z książkami, do tej pory, było inaczej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Z całą pewnością przyjrzę się serii, skoro tak polecasz. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Polecę tę książkę mojej koleżance, która uwielbia te klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ostatnio też czytałam thriller i chyba ten typ książki i ten klimat są nie dla mnie :(

    OdpowiedzUsuń
  20. Cytat naprawdę trafny i zachęcający, by sięgnąć po tę książkę i cały cykl.

    OdpowiedzUsuń
  21. Fabuła Brzmi intrygująco. Może to być ciekawa książka :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mrocznie, intrygująco i wciągająco!

    OdpowiedzUsuń
  23. Ta pozycja musi wciągać. Zapewne czyta się ją od deski do deski. Mam nadzieję, że wkrótce po nią sięgnę, gdyż już bardzo poczułam klimat i chcę go zgłębić jeszcze bardziej angażując się w bieg akcji.

    OdpowiedzUsuń
  24. Chętnie zerkną na opis 1 Tomu, lubię takie historie i zazwyczaj ciężko mi się oderwać, jeżeli historia mnie wciągnie mogę czytać całą noc.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kolejna ksiązka polecana przez Ciebie, która zapowiada się bardzo ciekawie. CHoć nie wiem, czy w jeden wieczór jestem w stanie ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo w moim guście ta książka. Chętnie się za nią rozejrzę, jak i za poprzednimi tomami :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie wykluczam. Ostatnio czytam różne rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Niespecjalnie lubię tego typu książki, ale po Twojej recenzji bardzo chętnie bym ją przeczytała. :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Lubię takie klimaty. W ogóle wiele książek, które recenzujesz nadawałoby się na film.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jeszcze nie zabrałam się za tą serię.

    OdpowiedzUsuń
  31. Lubię książki, gdzie jest zawód dziennikarza. Może się skuszę na nią :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Chciałabym czytać tak szybko książki! Fajnie, że seria wciągnęła Cię na dobre.

    OdpowiedzUsuń
  33. Znów mnie zaintrygowałaś. Muszę poszukać tej serii w mojej bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  34. Ależ ci zazdroszczę. Pochłonąć książkę ponad 500set stronnicowa w jeden wieczór to mega wyczyn. Zazdroszczę szybkiego czytania. Choć ja tak często mam z fantastyką, ale musi być mega dobra. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie znam autora, ale skoro polecasz i dajesz wysoką ocenę to znaczy, że warto.

    OdpowiedzUsuń