piątek, 11 października 2019

ECHO W PŁOMIENIACH Lee Child

JACK REACHER tom 5

"Prawo jest jak pajęcza sieć, przez którą tłusta mucha się przebije, a w której mała ugrzęźnie." Honoré de Balzac

Silny męski charakter, nie poważa tych, którzy łamią prawo, choć sam niejednokrotnie nagina paragrafy w imię poczucia sprawiedliwości, bywa brutalny i bezlitosny, lecz zawsze nad sobą panuje. Wędruje wszech i wzdłuż Ameryki, tam gdzie poniosą go los i własna fantazja. W każdym miejscu wdaje się w niebezpieczną grę, naznaczoną przemocą i zabójstwami, z której zwycięsko może wyjść tylko on. Jak zawsze, towarzyszy mu piękna i inteligentna kobieta, stająca się sprzymierzeńcem w eliminacji zła tego świata.

Wkraczamy na wydające się nie mieć końca terytorium Teksasu, w duszne i parne powietrze, którego wiatr nie jest w stanie skutecznie poruszyć. A skoro jest tak gorąco, żar leje się z nieba, to czarne charaktery okazują się bardziej szalone, aktywne i pomysłowe w niszczeniu życia innych. Podwózka autostopem uruchamia lawinę dynamicznych, krwawych i drapieżnych zdarzeń, gdzie wszystkie chwyty są dozwolone, a każda ze stron próbuje przeciągnąć linę na swoją korzyść. Lee Child fantastycznie podgrzewa atmosferę, umiejętnie dozuje napięcie, wystawia na próbę wytrzymałości w radzeniu sobie z zaskakującym obrotem spraw, koniecznością redefiniowania osobowości postaci, podtrzymaniem otwartości na nieustanne snucie domysłów i przypuszczeń. Narracja płynna i lekka, ale nastawiona na dużą szczegółowość, tak aby łatwo można było sobie wyobrazić każdy szczegół dziejący się na scenie i wśród aktorów powieści. Pomysł na fabułę frapujący, kilku aspektów się domyślamy, gdyż odsłaniają się ze schematycznej strony, jednak w niczym to nie ujmuje przyjemności zagłębiania się w przybliżaną historię.

Ciekawie ukazano kobiecą bohaterkę, matkę prawie siedmioletniej dziewczynki, żonę pragnącą za wszelką cenę uciec od znęcającym się nad nią mężem. Ale taki wątek jest niewystarczająco intrygujący z punktu widzenia kreatywności autora, zatem serwuje także niewyjaśnione zbrodnie o rasowym podłożu sprzed dwunastu lat, oraz prezentuje skomplikowany układ zależności w zapomnianym przez boga miasteczku. Chętnie sięgam po powieści w męskim wydaniu, gdzie akcje w stylu macho są na porządku dziennym, a westernowskie zagrywki dodają smaczku. Bo w końcu, czego się spodziewać po kluczowej postaci wykazującej cechy samotnej duszy, bez zobowiązań i obciążeń, ale z wyszkoleniem i doświadczeniem oficera żandarmerii? Zerknij na wrażenia po zapoznaniu się z pierwszym ("Poziom śmierci") i drugim ("Uprowadzony") tomem serii o Jacku Reacherze, autor trzyma równy satysfakcjonujący poziom przygód czytelniczych.

4.5/6 - warto przeczytać
sensacja, 448 stron, premiera 14.08.2019 (2001), tłumaczenie Jacek Manicki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

47 komentarzy:

  1. Niezły cytat na początek. Nie znam tego autora, ale całkiem fajna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niezwykle trafnie wybrany cytat na sam początek. Mam nadzieję, że książka będzie warta czasu. Tradycyjnie dopisuję sobie do listy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę spróbować tego autora. Kusi od dawna :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się wyjątkowa i intrygująca przygoda z książką. Uwielbiam, gdy pojawia się wielowątkowość fabuły, która na ogół i tak łączy sie w całość. Cytat na początku doskonale dobrany

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam tego autora. Zapiszę sobie tytuł tej książki

    OdpowiedzUsuń
  6. Intrygująco i ciekawie. Jeszcze nic nie czytałam tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lee Child to jeden z ciekawszych, współczesnych pisarzy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kilka książek Lee Childa mam za sobą. I lubię jego styl pisania. Kupiłaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi intrygująco. Narastające napięcie, akcja pełna snucia domysłów - hm.... cos dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Już od dłuższego czasu mam ochotę na książki tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Od dawna mam tego autora na liście do poznania/przeczytania. Kusi mnie twoja recenzja, więc pewnie w końcu sięgne po niego

    OdpowiedzUsuń
  12. Przeczytałam dopiero 2 tomy z tej serii ;) ale podoba mi się ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. No proszę, to już a Balzaca prawo działało jak chciało :-)))

    OdpowiedzUsuń
  14. Tej książki pisarza, którego bardzo lubię, jeszcze nie było dane mi czytać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Już zapisałam na swojej liście, an której jest coraz więcej tytułów tego autora. Chyba to najwyższy czas, aby w końcu sięgnąć po coś z jego twórczości.

    OdpowiedzUsuń
  16. Lee Childa biorę zawsze w ciemno. "Echo w płomieniach" może nie jest jakąś wyjątkową odsłoną ale czyta się ją jak zwykle rewelacyjnie!!!

    OdpowiedzUsuń
  17. Teksas w literaturze zawsze mnie intrygował - te pustkowia, bezdroża, praktycznie odcięte od reszty świata miasteczka są idealnym tłem dla makabrycznych zbrodni i innych drastycznycg zdarzeń.

    OdpowiedzUsuń
  18. Lee Child to mój wyrzut sumienia... kiedyś w końcu przeczytam :,D

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam cały czas w planach nadrobienie serii o Jacku Reacherze, ale ciągle mi nie po drodze. ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Są autorzy, których książki zawsze ciekawią.

    OdpowiedzUsuń
  21. Oooo to chyba jednak nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  22. Całą serię mam w planach za jakiś czas nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chętnie skuszę się na tę lekturę w przyszłości, mam co nadrabiać.

      Usuń
  23. Recenzja recenzją, ale zauważyłam godzinę, o której to opublikowałaś. Piszesz w nocy? :)

    OdpowiedzUsuń
  24. dajcie mi chwilę wolnego, to z przyjemnością nadrobię czytelnicze zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  25. A ja jakoś nie mogę przekonać się do tego autora. Mam za sobą dwie książki tego autora i... po prostu nie przemawia do mnie. :')

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  27. Cytat z początku rewelacja! I jakiś taki wyjątkowo prawdziwy ... w sumie to niestety. Książkę będę mieć na uwadze, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Książka wydaje się interesująca. Muszę przemyśleć jej zakup

    OdpowiedzUsuń
  29. Idealna książka dla mojej przyjaciółki- za miesiąc ma urodziny:0 musze zapisac sobie i

    OdpowiedzUsuń
  30. Trudne sprawy, samotność i thriller. Odpowiedni nastrój i książka wciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ten cytat na samym początku jest bardzo życiowy i przekazuje więcej niż milion słów o prawie w naszym kraju ale też na całym świecie. Książki nie znam. :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Oj, chyba to nie jest pozycja dla mnie :/

    OdpowiedzUsuń
  33. uwielbiam książki Lee Child, ale na tą jeszcze nie trafiłam...

    OdpowiedzUsuń
  34. Okładka totalnie mnie nie przekonała i już miałam wzdychać, że to nie dla mnie, ale po opisie jednak widzę, że to bardzo moje klimaty :D

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciekawe, moje klimaty. Książka niebanalna.

    OdpowiedzUsuń
  36. Chyba wątki śmierci zaakceptuję tylko w książkach na podstawie gier ;) Inne do mnie nie przemawiają ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Ten autor znajduje się na mojej liście, ale gdzieś daleko:) na razie inna literatura.

    OdpowiedzUsuń
  38. Wow! To już piąty tom? Widzę, że wkręciłaś się w tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  39. Masz świetne oko do cytatów. Zawsze mam idealnie trafne, które pasują do obecny ch czasów. Ale uwielbiasz też tasiemnce :) 😁 im więcej tomów tym lepiej :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  40. Jakoś nigdy nie miałam przyjemności z Jackiem Reacherem i tam myślę, że już pora nadrobić zaległości

    OdpowiedzUsuń
  41. Nie miałam jeszcze okazji przeczytać nic tego autora, ale jest ciągle wypożyczany u nas w bibliotekach, więc pewnie ma grono fanów. A skoro ma, to znaczy, że pisze tak, że warto się skusić na lekturę.

    OdpowiedzUsuń