poniedziałek, 17 kwietnia 2023

INTUICJA. WIEDZA WYKRACZAJĄCA PONAD LOGIKĘ

OSHO

„Światu potrzebna jest rewolucja, która przeniesie nas z poziomu intelektu na poziom intuicji.”

Długo wyczekiwałam na odpowiedni moment, aby wrócić do nauk Osho. Kiedyś z zainteresowaniem kilka poznałam, ale później inne sprawy życiowe mnie zaabsorbowały i odciągnęły od nich. Ostatnie tygodnie przynoszą niezbyt radosne wiadomości w moim życiu, aby sobie mentalnie poradzić chętnie sięgam po różnorodne publikacje poświęcone docieraniu do istoty życia i osiąganiu jak najbardziej satysfakcjonującego poziomu. Myśli Osho nie są czymś nowym i odkrywczym. Zgromadzone przeze mnie doświadczenie życiowe i pragnienie poznania siebie zaowocowały cennymi refleksjami, jednak warto sprawdzać sposób postrzegania świata przez innych, tego, co się wokół nich dzieje, samych siebie. Nie zgadzam się z podejściem Osho do kilku spraw, lecz właśnie to wywołuje chęć zaangażowania się w głębsze przemyślenia i poszukiwania odpowiedzi na nurtujące pytania.

Książki Osho są zapiskami jego wykładów i rozmów z ludźmi. Cechują się klarownością narracji, zbiorem ciekawostek, anegdot, ale także utrwalającym powtórzeniom. Powstaje wrażenie bezpośredniego uczestniczenia w dialogu, bez zbędnego nadmuchania teoretycznego, w skondensowanej i objaśniającej formie docieranie do sensu i prawdy. Zanim sięgnęłam po publikację, nie poświęcałam wiele uwagi zagadnieniu intuicji, nie zastanawiałam się nad jej miejscem w hierarchii elementów istoty życia, relacji z instynktem i intelektem, dążeniem do uzyskania harmonii między nimi, odkrywaniem źródła i tajemnicy egzystencji. Frapująco spogląda się na intuicję z perspektywy inteligencji i kumulowania energii, zestawia poznawanie poprzez doświadczenie z teoretyczną wiedzą, uwzględnia wyobraźnię tworzącą własną i subiektywną rzeczywistość. Zajmujące okazują się zagadnienia przyglądające się szeroko rozumianej polityce, uwarunkowaniom społecznym i systemowi edukacji w ujęciu kształtowania jednostek, w tym zabijania potencjału do bycia sobą. Pomocne jest rozróżnienie między celem i kierunkiem w życiu. Nurtują aspekty powiązane z czuciem teraźniejszości i poezją a wiedzą wprowadzającą dystans i oddalającą od tajemnic życia.

4/6 – warto przeczytać
psychologia, rozwój osobisty, 192 strony, premiera 08.02.2023 (1999)
tłumaczenie Magdalena Stefańczuk
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

8 komentarzy:

  1. Generalnie książki rozwojowe bywają ciekawe, ale nie jestem pewna czy akurat ta mnie zainteresuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. o, to coś dla mnie - też znajduje się na jakimś dziwnym zakręcie życia i nie do końca wiem co ze sobą począć

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię czasami sięgać po takie refleksyjne poradniki czy książki rozwojowe. Można z nich wynieść coś dla siebie

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie sięgnę, na pewno coś wyniosę z lektury dla siebie. Dziękuję serdecznie za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że zainteresowani samorozwojem chętnie sięgną po tę pozycję. Jestem pewna, że się im spodoba ta pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajna książka rozowjowa nie jest zła
    Sama ostatnio sięgam po takie tematy
    Dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio często sięgam po książki rozwojowe, z chęcią sięgnę również po tą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja wcześniej nie słyszałam o tym twórcy, ale widzę, że książka może mnie zainteresować.

    OdpowiedzUsuń