środa, 26 kwietnia 2023

KRUCHY LÓD

ANNA WOJTACHA

„Okrucieństwo nie lubi świadków.”

Reportaż omawialiśmy podczas Spotkania Dyskusyjnego Klubu Książki w Bibliotece przy Zielonej w Łodzi. Bardzo lubię wymianę myśli i wrażeń czytelniczych. Ta sama książka może być różnorodnie odbierana, dla jednych stanowić cenną lekturę, inni dostrzegają mankamenty. Nie inaczej było z „Kruchym lodem”. Tytuł nie w pełni przekonał, ale na tyle przyjaźnie się go czytało, że swobodnie mknęłam po stronach. Stylistycznie narracja zgrabna i przyjemna. Inna sprawa, że tak naprawdę niewiele wyniosłam z treści od strony merytorycznej. Liczyłam, że więcej wiedzy przygarnę. Powtarzający się schemat przedstawiania, ale w końcu, wojna wszędzie jest taka sama. Podobał mi się kobiecy wkład uczuć wybrzmiewający w opowieściach korespondentki wojennej. Emocje odpowiednio intensyfikowane i podawane. Chętnie pochylałam się nad aspektami mechanizmów odcinania się od śmierci, wyborem między pasją a życiem prywatnym, uzależnienia przebywania w centrum konfliktu, relacjonowania, za które można zapłacić ogromną cenę. Ryzyko, odwaga, ciekawość granicząca ze wścibstwem, ciężar historii trudny do udźwignięcia, człowiek w sytuacji ekstremalnej, okrucieństwo, które nie lubi świadków, powrót do zwyczajnej rzeczywistości. Oblicza wojny i wewnętrznych konfliktów – Afganistan, Gruzja, Indie, Strefa Gazy, Tajlandia.

4/6 – warto przeczytać
reportaż, 208 stron, premiera 17.10.2012
Książka wypożyczona z biblioteki.

8 komentarzy:

  1. Dziś właśnie ta książka rzuciła mi się w oczy i myślałam o tym, żeby ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się w jak syntetyczny sposób przedstawiasz zagadnienia poruszane w książce. Wiem czego sie spodziewać, ale pozostaje ciekawość jak to zostanie dostarczone.

    OdpowiedzUsuń
  3. To prawda że złe uczynki nie lubią świadków lubią ciemność i tajemniczość by być bezkarnymi

    OdpowiedzUsuń
  4. Po reportaże z chęcią sięga mój mąż takie myślę że mógłby mu się ten spodobać
    Dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  5. Zawsze miło jest zapoznać się z daną książką i wymienić myśli na jej temat z innymi osobami.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czasami sięgam po reportaże i ten mam w planach od jakiegoś czasu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Znam kilka książek z tej serii i bardzo he lubię. Dobrze teksty i ciekawe tematy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o książkach z tej serii, będę musiała w końcu po nie sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń