sobota, 29 kwietnia 2023

POLSKA JAGIELLONÓW

PAWEŁ JASIENICA

„Polska stała na rozdrożu. Litwa, jeśli nie na skraju przepaści, to na pewno w samym środku kryzysu państwowego.”

Po „Polsce Piastów” naturalnie przyszła kolej na „Polskę Jagiellonów”. I znów, bogaty zbiór esejów, oparty na wciągającej gawędziarskiej narracji, więcej niż lekkim subiektywnym rysem postrzegania władców przez autora, sprawił, że z ogromnym zainteresowaniem zanurzałam się w tamtej epoce polskiego i litewskiego narodu. Zupełnie nie przeszkadzało mi, że nie jest to encyklopedyczna publikacja. Wręcz odwrotnie, dzięki bogatym i uszczegółowionym opisom, dodatkowym wyjaśnieniom, mogłam w nieco inny sposób spojrzeć na królów, dworskie intrygi, układ zależności politycznych, gospodarczych i kulturalnych, oraz zwykłe zbiegi okoliczności. 

Jagielloński rozdział dziejów Polski obfituje w wydarzenia, trendy i klimaty, po bliższym przyjrzeniu się jeszcze lepiej zrozumiałam wybrane elementy z historii. Cieszyło spotkanie z książką, dużo wiedzy, materiału do refleksji, utrwalania informacji. Wymagała poświęcenia sporo uwagi i wolnego czasu, by jak najbardziej skorzystać ze spotkania. Kilkanaście przywoływanych faktów sprawdzałam w innych publikacjach, ale jeszcze wiele pozostało na liście uzupełnień dalszego zgłębiania. Niesamowite, jak inspirująco „Polska Jagiellonów” skłaniała do studiowania polskiej tożsamości, dowiadywania się czegoś nowego, zatrzymywania się na wybranych zagadnieniach. Oprawa graficzna bazowała na ilustracjach, zdjęciach i mapach, dynastycznej tabeli i zbiorczym zestawieniu przedstawicieli władzy, oraz pomocnym indeksie osób.

5/6 - koniecznie przeczytaj
historia, 560 stron, premiera 22.03.2023 (1963)
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MG.

9 komentarzy:

  1. Tematycznie to coś dla mnie, bo historię uwielbiam. Jednak trochę przeraża mnie objętość.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że w wolnych chwilach mogłabym zagłębić się w tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Posiadam w swojej bibliotece wydanie z lat 80 ubiegłego wieku. Oprócz Piastów i Jagiellonów, była jeszcze Rzeczpospolita Obojga Narodów. Bardzo ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
  4. Klasyka książek historycznych. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sama na razie się w nią nie zagłębię, ale będę rekomendować ją innym.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam ją w innym, starszym wydaniu w rodzinnej bibliotece, fajnie, że jest nowe wydanie

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam tego typu książki, z chęcią zapoznam się z tą pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak tylko zapoznam się z Polską Piastów, to zabiorę się i za ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś dla mojego męża on jest fanem historii I chętnie sięgam po tego typu książki
    Dobrego dnia dyedblonde

    OdpowiedzUsuń