niedziela, 23 kwietnia 2023

WOLNOŚĆ. ODWAGA BYCIA SOBĄ

OSHO

„Doświadczenie bycia tylko świadkiem jest doświadczeniem całkowitej wolności, ale to jest zjawisko wewnętrzne.”

Partia materiału inspirowała do ciekawych przemyśleń. Nie ze wszystkim zgadzałam się z Osho, niektóre tezy i uzasadnienia nie przekonały, ale niewątpliwie warto było odbyć intelektualną podróż. Pojęcie wolności można różnie interpretować i definiować, z perspektywy fizyczności, psychologii i duchowości. I właśnie na ostatnim elemencie koncentrował się autor esejów. Przekonywał, że wolność nie zależy od rzeczy lub robienia czegoś, a wynika z niewybierającej świadomości, wolności bycia sobą, ostatecznego doświadczenia życia, akceptacji odpowiedzialności bycia sobą, równowagi między biegunowymi przeciwieństwami, spełnienia poprzez urzeczywistnienie potencjału, rozkwitania do granic swoich możliwości. Nie można wolności mylić z niezależnością, podobnie jak działanie z reakcją, rewolucji z buntem, autorytaryzmu z autorytetem, miłości związku z miłością stanu bycia, czy duszą, będącą częścią istnienia i poszukiwania, z ja, tworzonym przez instytucje społeczne. Interesująco było spojrzeć na omówienie hierarchii stanów asymilacji, niezależności i kreatywności, czyli wiedzy, pamięci i mądrości. Frapująco zerknąć na anachroniczność rodziny, systemu edukacji, wzorców społecznych, psychologicznej niewoli świata, wewnętrzne poróżnienie człowieka. Nie zabrakło obrazujących poruszane zagadnienie historyjek, przypowieści i opowieści. Główne tezy ujęto w ramkach na marginesach stron. Zerknij również na wrażenia po spotkaniu z "Intuicją. Wiedzą wykraczającą poza logikę".

5/6 - koniecznie przeczytaj
psychologia, rozwój osobisty, 196 stron, premiera 08.03.2023 (1999)
tłumaczenie Henryk Smagacz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

12 komentarzy:

  1. Warto przeczytać. Książka zapowiada się interesująco. Ja lubię takie

    OdpowiedzUsuń
  2. Może kiedyś przeczytam jeśli będę miała okazję udało Ci się mnie zachęcić.

    OdpowiedzUsuń
  3. To może być coś dla mnie. Lubię, ja takie teoretyczne teksty są poparte praktycznymi opowieściami z życia

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytam takich książek, ale wiem, że mają spore grono fanów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Znany autor, piękna okładka i ciekawy cytat, wolność to przede wszystkim wewnętrzna sprawa, oj tak

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytam czasami takie pozycje bo wiem, że coś wnoszą nowego w moje życie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Być może z ciekawości bym zajrzała do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię tego typu pozycje, sięgam po nie czasem i szukam czegoś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  9. O tym chętnie poczytam, bycie sobą bywa trudne i czasem naprawdę trzeba odwagi, by tego nie ukrywać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja ostatnio stawiam na rozwój osobisty a więc może to książka dla mnie
    Dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  11. Idealna książka dla mnie, ostatnio często czytam książki o rozwoju osobistym. Więc będę musiał zaraz ją sobie wyszukać i kupić.

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno warto mieć na uwadze właśnie lekturę z takiej tematyki.

    OdpowiedzUsuń