czwartek, 3 sierpnia 2017

GŁĘBIA James Nestor

"Lazurowa kula, którą widzimy z kosmosu, to tylko ładna okleina. Nasza planeta nie jest tak naprawdę błękitna; nie jest pełna źdźbeł trawy, chmur, kolorów i światła. Jest czarna."

Czy życie na Ziemi mogło rozpocząć się nie na otulanej przez promienie słoneczne powierzchni planety, lecz we wrzących toksycznych wodach oceanicznych głębin? Z wnętrza kominów hydrotermalnych, podwodnych wulkanów zamieszkiwanych przez dziwaczne zwierzęta, mikroorganizmy, biliony mnożących się komórek. James Nestor zabiera czytelnika w niesamowitą podróż w coraz głębsze strefy oceaniczne, do środowiska znikomo dotąd poznanego, z mnóstwem zaskakujących morskich zagadek, czekających na zrozumienie i wyjaśnienie przez naukowców. Interesujące poznawanie tajemnic oceanów, odkrywanie siedmiu nowych gatunków na godzinę, odnajdywanie pierwotnej więzi łączącej człowieka z oceanem. Zajmująca przygoda czytelnicza, łatwo wciągamy się w jej porywające opowieści, przybliżane zadziwiające historie, świadectwa niezłomnej ludzkiej ciekawości w poznawaniu głębinowych zakątków świata i nieustannych prób przekraczania wydawałoby się niemożliwych granic własnego organizmu.

"Głębia to żywe muzeum."

Fascynująca wędrówka śladem psychicznych i fizycznych możliwości człowieka w zakresie freedivingu, nurkowaniu na wstrzymanym oddechu, w głębinach, bez akwalungu, kamizelki ochronnej i płetw. Przekonujemy się do idealnej pływalność ludzkiego ciała w naturalnej postaci. Obserwujemy zmagania sportowców uprawiających wyczynowo ten ekstremalny sport, przez wielu uważany za jeden z najniebezpieczniejszych. Z jednej strony przyglądamy się wieloletnim przygotowaniom, uczestniczeniu w międzynarodowych zawodach, wykorzystywaniu okazji do bicia rekordów, często okupionych utratą zdrowia. A z drugiej strony freediving skupiający się na własnych uczuciach, instynktach, szacunku wobec własnej wytrzymałości, a przy tym instrument pozwalający przyglądać się oceanicznemu otoczeniu, poznać i badać życie głębinowego świata, będący jednym z kluczy do odkrycia przeszłości naszej planety, bo im głębiej schodzimy, tym bardziej cofamy się w czasie.

"Ludzkość zrodzona ze wszystkich oceanów świata".

Podziwiamy wyjątkowe umiejętności "morskich kobiet" (ama), których dziś pozostała zaledwie garstka, podążających wytycznymi starożytnej japońskiej kultury nurkowania w celu zdobywania pożywienia z dna oceanu, będącej świadectwem doskonałego zrozumienia rytmu wód i ich wewnętrznych współzależności. Spędzamy chwilę w podwodnej stacji badawczej, gdzie za oknem zaskakuje nas bogactwo życia, endemiczność gatunkowa. Zadziwia nas inteligencja kaszalotów, zmysł elektrorecepcji rekinów, zdolności echolokacji waleni, język jakim posługują się delfiny, chęć drapieżców do zabawy z człowiekiem, jednak bez wyrządzania krzywdy. Dzięki maszynom do eksploracji zaglądamy do Rowu Mariańskiego, najgłębiej położonego naturalnego punktu dna morskiego. Mimo, że brakuje energii słonecznej, tlenu i ciepła, życie i tak potrafi tu powstać, nowe biologiczne układy napędzane są przez związki chemiczne, zaś odizolowane biosfery imponują największą bioróżnorodnością wśród zwierząt.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura faktu, 352 strony, premiera 05.07.2017 (2014), tłumaczenie Patrycja Przełucka
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN. :)

97 komentarzy:

  1. Książka wydaje się naprawdę fascynująca :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurcze, książka naprawdę wygląda bardzo ciekawie, aż mnie to zdziwiło. Przede wszystkim zachwycił mnie cytat z samej góry.
    Babskie Czytanki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo takich ciekawych cytatów wynotowałam z książki, tym razem ciężko było wybrać ten najwłaściwszych na początek, każdy z nich miał w sobie to znaczące coś. :)

      Usuń
  3. Tym razem podziękuję. Taka literatura kompletnie do mnie nie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba nie lubię, ale musiałabym zacząć czytać, aby wyrazić ostateczną opinię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nie można nie lubić, fantastyczne odkrywanie świata. :)

      Usuń
  5. O to coś zdecydowanie dla mnie. Zapisuję na swoją listę myślę że już niedługo będę mieć sporo czasu m czytanie

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przyznać, że jestem mocno zaintrygowana. Nie jest to co prawda to, co jakoś szczególnie lubię, ale Twoja recenzja bardzo mnie zaciekawiła i myślę, że mogłabym dać tej książce szansę ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odkrywanie tajemnic Ziemi, jak najbardziej może człowieka porwać. :)

      Usuń
  7. Podróż w głąb oceanu to jest dopiero podróż. Jeśli możemy ją odbyć nie wychodząc z domu, to trzeba koniecznie spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak tylko będę miała okazję, na pewno przeczytam <3

    OdpowiedzUsuń
  9. To raczej nie jest pozycja na ktora sie skusze, ale znam kilka osob ktorym wpadnie w lapki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tytuł wart polecenia, wiele się z książki nowych rzeczy dowiedziałam. :)

      Usuń
  10. wowwww wydaje się niezwykła :) zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się fantastycznie. Na wakacje zabiorę chyba jednak coś lżejszego ;) na fale popatrzę w realu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka warta uwzględnienia w planach czytelniczych, nawet tych późniejszych. :)

      Usuń
  12. Bardzo jestem ciekawa tej powieści :) Okładka mnie jakoś przyciąga, a do tego Twoja kusząca recenzja. Myślę, że mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę niezwykłe spotkanie czytelnicze, zdecydowanie zachęcam. :)

      Usuń
  13. Wiele jest opinii na temat tego, w jaki sposób powstał świat. Każdy skłania się ku teorii bliższej swojej wierze i przekonaniom. Czy wywodzi się z głębi oceanu? Trudno powiedzieć. Na świecie istnieją tajemnice, o jakich się najmądrzejszym filozofom nie śniło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dokładnie takie odkrywanie tajemnic znajdziemy w tej książce, poznawanie wytrzymałości człowieka i miejsc, do których tak trudno mu dotrzeć. :)

      Usuń
  14. Ale wspaniała pozycja! Musze zapisać na listę.
    Dziękuje za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, będziesz pod wrażeniem tej przygody czytelniczej. :)

      Usuń
  15. Panicznie boję się głębokiej wody, pływania statkiem itp. o nurkowaniu nawet nie wspomnę. Książka jednak mogłaby choć trochę zobrazować mi to czego nigdy na żywo nie zobaczę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że i ja mam sporo obaw i lęków, jednak nieznane tak kusi, aby poznać, choćby za pośrednictwem książek. A do tego czytając równolegle wyszukiwałam filmy w necie. :)

      Usuń
  16. Książka wydaje się fascynującą lekturą :) Bardzo lubiłam programy przyrodnicze w dzieciństwie, również o ocenach, więc kto wie, może i ta książka mnie zachwyci :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Dawno nie czytałam czegoś podobnego, w sumie ciekawe, chciałabym się tej książce bliżej przyjrzeć, na najlepiej to ją przeczytać :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Aż ciśnie się na usta - morskie opowieści! :D Wyjątkowa propozycja, chciałabym ją mieć! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, mocno mnie zaangażowała, ciekawa tematyka, lekki styl pisania autora. :)

      Usuń
  19. Niby nie w moim guście, a jednak muszę przyznać, że brzmi to fascynująco :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ostatnio rzadko sięgam po literaturę faktu, ale ta książka wydaje się być ciekawa, więc chętnie ją przeczytam.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie lubię takich książek, ale głębia oceanu mnie niesamowicie pociąga. Nie miałam jeszcze okazji nurkować, ale w styczniu byłam na snurkowaniu i zakochałam się w rafach koralowych <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Książka wydaje się ciekawa - tym bardziej, że uwielbiam tematykę wodno-głębinową! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie umiem pływać, a tym bardziej nurkować - więc może dobrze byłoby chociaż o tym poczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Hmmm..zastanowię się nad nią :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Kolega zaoferował mi pożyczenie tej książki i na pewno z tej oferty skorzystam. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak to niezwykle kusząco brzmi :) Zapowiada się wspaniała lektura!

    OdpowiedzUsuń
  27. Książka wydaje mi się być niezwykle pasjonującym doświadczeniem i gdy tylko nadarzy się okazja aby ją przeczytać koniecznie to zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  28. Zapowiada się niezwykle ciekawie! Z chęcią przeczytam :-)
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ostatnio myślę o kursie nurkowania, więc książka jak najbardziej dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie, przygoda z książką tym bardziej Ci się spodoba. :)

      Usuń
  30. Oceany są mniej zbadane niż Księżyc (podobno). Gdzieś czytałem, że więcej ludzi chodziło po Księżycu, niż było na dnie Rowu Mariańskiego ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Coś czuję, że to będzie hit :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Strasznie boję się takich książek - powodują we mnie jakieś dziwne uczucia, niepokój, z którym ciężko mi walczyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie odczuwałam żadnego niepokoju, tylko ekscytację zagłębiania się w wody oceanów. :)

      Usuń
  33. Rzadko sięgam po reportaże, ale ten mnie zainteresował i czeka w kolejce już! :D

    Bookeater Reality

    OdpowiedzUsuń
  34. Zapowiada się świetna książka :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Zaciekawiłaś mnie, zapisuje sobie tytuł i będę polować.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo lubię tego typu historię więc na pewno dam jej kiedyś szansę.

    OdpowiedzUsuń
  37. To musi być intrygująca pozycja, zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Na początku myślałam, że jednak nie będzie to książka fantasy, ale informacja o morskich kobietach naprowadziła mnie na właściwe tory. Brzmi ciekawie, chociaż może interesującym pomysłem na fabułę byłaby po prostu opowieść o nurkowaniu, bez elementów nadprzyrodzonych.
    Pozdrawiam i zapraszam na konkurs :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma tu elementów nadprzyrodzonych, owszem są nawiązania do mistycyzmu samego nurkowania na tak głębokie odległości, ale trudno doszukać się elementów fantasy. :)

      Usuń
  39. Ta książka wydaje się być bardzo oryginalna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ekstremalny sport, tajemnice niezbadanych jeszcze miejsc Ziemi. :)

      Usuń
  40. Twój opis brzmi bardzo intrygująco! Jak mało wiemy o naszej planecie. Dobrze byłoby za sprawą tej książki dowiedzieć się czegoś więcej :).

    OdpowiedzUsuń
  41. Wydaje się bardzo interesująca!

    OdpowiedzUsuń
  42. Opis brzmi bardzo ciekawie:) Tylko kiedy znaleźć czas w tym zabieganym świecie:)

    OdpowiedzUsuń
  43. Szkoda, że to nie thriller :) ale i tak zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  44. To chyba "must read" dla fanów podwodnego świata! :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Świetna recenzja zachęcająca do przeczytania :-)

    OdpowiedzUsuń
  46. bardzo ciekawy tytuł, taki... niby odległy a bardzo rzeczywisty

    OdpowiedzUsuń