niedziela, 20 sierpnia 2017

NOCNY FILM Marisha Pessl

"Suwerenny. Zabójczy. Perfekcyjny."

Jestem pod ogromnym wrażeniem powieści, rewelacyjnie mi się ją czytało, intensywnie dałam się wciągnąć w pierwszorzędnie poprowadzoną wielowarstwową i wielobarwną intrygę. Mnogość kierunków, w których fabuła eskortuje czytelnika po tajemnicach, zagadkach i sekretach, naprawdę imponująca. Podziw wzbudza doskonale przemyślany scenariusz zdarzeń, odmalowane obrazy przemawiają do wyobraźni, absorbują uwagę na wiele godzin, nakłaniają do kreślenia własnych wyobrażeń i przypuszczeń, sprytnie wabią w nietuzinkowy klimat, zabarwiony mistycyzmem i okultyzmem, trzymają w napięciu i niepokoju.

Pomysł z uwzględnieniem w treści fabuły wycinków z artykułów, zapisków, karteczek z notatkami, zdjęć, zrzutów stron internetowych, okazał się strzałem w dziesiątkę, nadał powieści frapującej odsłony, znacznie urozmaicał ją, przybliżył do realności, a jednocześnie zawierał mnóstwo użytecznych źródeł do podejmowania prób właściwej interpretacji opowiadanej historii. Świetna zabawa i rozrywka czytelnicza, oparta na dynamicznych rytmach, nieustannie odzywających się dźwiękach zagrożenia, nasilającej się niepewności i determinacji w wyjaśnieniu rozgrywanej zajmującej gry między prawdą a fałszem, pozornością a szczerością, rzeczywistością a iluzorycznością, szaleństwem a normalnością.

Oczekiwałam wyrazistszego zakończenia, nie tak bardzo otulonego mgłą niejednoznaczności, a jednak i tak byłam nim usatysfakcjonowana, gdyż wybornie dostroiło się do nastroju panującego na łamach stron książki, kolejne fascynujące zaskoczenie, nagły zwrot akcji, których autorka nam nie oszczędza przez całą przygodę czytelniczą. To lektura, która porywa, wzbudza silne emocje, mocno angażuje i wywołuje sporo przyjemnych dreszczy strachu. Jedynie kreacja relacji między bohaterami wydawała mi się za mało przekonująca, zbyt prosta, papierowa, momentami nawet irytująca. Ten aspekt odstawał od reszty genialnie stworzonych elementów powieści, a i tak nie nadszarpnął znacząco ogólnej pozytywnej opinii o książce. Mrocznie, duszno, zdradliwie, nieracjonalnie, a zarazem ciekawie, przyciągająco i intrygująco.

Scott McGrath, wielokrotnie nagradzany nowojorski dziennikarz śledczy, za sprawą oddania do druku artykułu opartego na wątpliwym źródle informacyjnym, traci wiarygodność i autorytet w świecie mediów, zostaje zwolniony z pracy, rozpada się jego rodzina. Po kilku latach temat Stanislassa Cordovy, kręcącego najbardziej przerażające filmy na świecie, ponownie znajduje się w centrum jego uwagi, staje się tak w wyniku samobójstwa dwudziestoczteroletniej córki kontrowersyjnego reżysera. McGrath rozpoczyna prywatne śledztwo oscylujące wokół śmierci Ashley, której ciało znaleziono w opuszczonym magazynie. Nie zdaje sobie sprawy jak mocno uwikła się w gąszcz niewiadomych, niecodziennych zjawisk i śmiertelnego niebezpieczeństwa.

Od niemal czterdziestu lat Cordova konsekwentnie odmawia udzielania wywiadów, nie pojawia się publicznie, a jednak grono jego wiernych fanów wciąż rośnie, zaś filmy pokazywane są podczas zakazanych seansów w katakumbach, zamkniętych tunelach pod miastem, w budynkach przeznaczonych do rozbiórki. Nikomu nie udaje się zajrzeć na teren Szczytu, rozległej górskiej posiadłości reżysera, wyjątkowo pilnie strzeżonej i chronionej przed okiem obcych. Jak zatem dotrzeć do sekretów tego wywrotowego maga mrocznego i przerażającego kina, wyzwolonego z komercyjnego jarzma głównego nurtu społecznego? Jak nie zgubić logiki i zdrowego rozsądku w natłoku kłamliwych, chaotycznych i irracjonalnych obrazów? Jak oprzeć się domniemanym groźbom i lękom, choć niewidocznym, to jednak podsycanym przez wyobraźnię, uciec od ich bezwzględności i wszechmocy?

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller, 766 stron, premiera 02.08.2017 (2013), tłumaczenie Rafał Lisowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros. :)

66 komentarzy:

  1. Mnie również bardzo zaciekawiła ta książka, to jedna z nielicznych która sprawiła, że nie mogłam się od niej oderwać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nigdy nie słyszałam o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki nie znam, ale motyw z pokątnie wyświetlanymi filmami przywodzi mi na myśl "ideę" snuff movies i jakiegoś hermetycznego półświatka. Lubię takie klimaty!

    Pozdrawiam,
    Damian

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna okładka, mega mi się podoba! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Całkiem ciekawa pozycja. A i tomiszcze naprawdę porządne - ale ja się ilości stron nie boję, a tym bardziej, że wnętrze zapowiada się niezwykle interesująco.

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo interesująca fabuła. Koniecznie muszę się z tą książką zapoznać :).

    Pozdrawiam
    zakladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdzie nie spojrzę, tam pozytywne recenzje tej powieści. Dla mnie jednak najważniejsze jest to, że jako całość historia pozostawia dobre wrażenie, mimo że pewne elementy kuleją. To daje mi nadzieję, że książka będzie mi się podobać. W końcu zarys fabuły odpowiada moim zainteresowaniom czytelniczym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiałam wytknąć pewne mankamenty, aby szczerze opisać swoje wrażenia z tej przygody czytelniczej, jednak pomimo nich i tak książka bardzo mi się spodobała. :)

      Usuń
    2. I najważniejsze, że się podobało :)

      Usuń
  8. Książka musi być ciekawa - chociaż sama o niej wcześniej nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie mocno do siebie przekonała, świetnie się przy niej bawiłam. :)

      Usuń
  9. fajna okładka, mega mi się podoba! :

    OdpowiedzUsuń
  10. Częściej czytacie ebooki czy wersje papierowe książek?

    OdpowiedzUsuń
  11. Recenzja boska!Ażchce się od razu sięgnąć po książkę! Klaudai J

    OdpowiedzUsuń
  12. książka zdecydowanei dla mnie :D uwielbiam taką tematykę. :D
    #Dominik

    OdpowiedzUsuń
  13. Super recenzja, a książkę na pewno przeczytam, ponieważ uwielbiam thrillery :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo mnie zaciekawiłaś swoją recenzją!
    Zapowiada się 766 stron doskonałej literatury!

    pozdrawiam :*
    Na planecie Małego Księcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mocno wciąga, ma swoje małe minusy, ale ogólnie, świetnie się ją przeżywa. :)

      Usuń
  15. Uwielbiam takie filmy, a że książki czytam w podróży to skorzystam z polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie mój klimat, ale recenzja bardzo zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowanie sięgnę po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Super recenzja, książka intrygująca. I zajebista okładka :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Sądząc po recenzji jest to dosyć mroczna książka i raczej dla osób o mocnych nerwach.

    OdpowiedzUsuń
  20. Sądząc po recenzji jest to dosyć mroczna książka i raczej dla osób o mocnych nerwach.

    OdpowiedzUsuń
  21. Zaciekawiła mnie ta recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Piszesz tak,że chce się czytać :).

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten pomysł z dodaniem wycinków, notatek itp. to nie jest innowacja, bo już się można z tym spotkać, chociażby w recenzowanym przeze mnie niedawno Illuminae czy Domu z liści. Ale w thrillerze nie kojarzę jeszcze takiego przypadku - tylko że ja nie czytam ich tylu, co fantastyki, więc mogłem się nie zetknąć. W każdym razie z samą książką się już zetknąłem w zapowiedziach i bardzo mnie zainteresowała, zważywszy na fakt ile ma stron, co przy tym gatunku jest rzadkością. Dlatego myślę, że książkę i tak sprawdzę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, nie jest to nowy pomysł, ale bardzo ciekawy i wciąż dość rzadko spotykany. :) Domu z liści jeszcze nie miałam okazji przeczytać, ale takie klimaty lubię, więc bardzo chętnie sięgnę po książkę. :) A Nocny film świetnie rozgrywa intrygę, kuleją nieco relacje między bohaterami, jednak ogólne wrażenie bardzo dobre. :)

      Usuń
  24. Już po pierwszym Twoim zdaniu mam ochotę po nią sięgnąć :) a czym dalej tym ciekawiej. Nie mogę się doczekać aż przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wow...... tezydencja na szczycie góry, projekcje w katakumbach....szał....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele pozornie nieistotnych szczegółów, które ciekawie nas zwodzą w przewidywaniach i przypuszczeniach. :)

      Usuń
  26. Brzmi intrygująco :) lubię takie klimaty, szczególnie w letnie wieczory :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Kupiłam jeszcze w starym wydaniu i nie mogę się doczekać lektury, bo masz rację - te wszystkie wycinki, dodatki itd. niesamowicie intrygują! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy pomysł, lubię takie niekonwencjonalne podejścia do narracji. :)

      Usuń
  28. Uwielbiam takie książki, muszę koniecznie się z tym tytułem zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak to cudownie brzmi! Książka gdzieś mi już mignęła, ale dotąd nie zainteresowałam się jej treścią. Trzeba to zmienić. Zapowiada się prawdziwa czytelnicza uczta - objętość niczego sobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ja lubię takie tomiszcza, często pragnę, aby przygoda czytelnicza trwała jak najdłużej. :)

      Usuń
  30. Ciekawa jestem ile jeszcze czasu minie, zanim się zepnę i kupię tę książkę a później ją przeczytam. Bo zawsze jak robię zamówienie, to Nocny Film dziwnym trafem wypada z koszyka :C

    Pozdrawiam!
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrym rozwiązaniem wydaje się zatem skorzystanie z zasobów biblioteki. ;)

      Usuń