wtorek, 22 sierpnia 2017

W STRONĘ MROKU Linda Nagata

CZERWIEŃ tom 3

"Nie ma prawdziwych sojuszników, ustalonych wrogów ani określonego pola walki. Konflikt przenika dziedziny finansów, komunikacji, propagandy, terroryzmu i wojskowości w postaci zmieniającej się nieustannie matrycy..."

Odpowiada mi klimat książki, gdzie military science fiction przeplata się z political fiction. Dynamicznie prowadzony rytm, w zasadzie z jednej akcji przechodzimy natychmiast do kolejnej, brak zbędnych opisów, poza tymi dotyczącymi wyposażenia żołnierskiego, partii rozgrywanych wojen, prowadzonych walk, zagadkowej strategii sił toczących spór o władzę i zdobycie przewagi militarnej. Sztuczna inteligencja, która wymyka się spod ludzkiej kontroli, manipuluje zachowaniami członków rządów, korporacji i organizacji, modyfikuje rzeczywistość według własnych długoterminowych priorytetów, ustala pożądane protektoraty, cele, zasady, nakazy i filtry informacyjne. Nanotechnologia, która z jednej strony staje się wysublimowaną bronią, a z drugiej strony śmiertelnym zagrożeniem, kiedy wpadnie w niepowołane ręce.

Wartka akcja, umiejętnie podsycane napięcie, spora dawka niewiadomych, przekonująca kreacja głównego bohatera, powodują, że chętnie angażujemy się w intrygujący scenariusz zdarzeń. Wprawdzie liczyłam na większą złożoność wątków oscylujących wokół tytułowej Czerwieni, mocniejsze akcenty tajemniczości, wyrazistsze sylwetki drugoplanowych postaci, czy bardziej obszerne i spektakularne zakończenie, to jednak i tak świetnie bawiłam się podczas zagłębiania się w kolejne strony powieści. Odpowiadała mi wyśmienita narracja, lekkość pióra autorki, dostosowanie języka do charakterystyk postaci, mocniejsze uderzenia podczas relacjonowania bitew, mnogość zwrotów akcji, a także niepewność i nietrwałość zawiązywanych sojuszów.

James Shelley, kapitan oddziału reagowania kryzysowego, tajnej grupy bojowej, o której nie wie nawet wojsko amerykańskie, wraz z podwładnymi bierze udział w tajnej operacji na Arktyce. Ich zadaniem jest szybko dotrzeć i przejąć kontrolę nad naftową platformą wiertniczą, którą podczas zimowych miesięcy zamieszkują naukowcy, oficjalnie badający dynamikę paku lodowego oraz zwyczaje wędrujących białych niedźwiedzi. Jednakże nie wszystko odbywa się zgodnie z planem, a konsekwencje występujących rozbieżności okazują się zaskakujące. W jakim stopniu Ziemi zagraża zagłada? Jak ocalić ludzkość przed międzynarodowym konfliktem? Jakie plany wobec Jamesa ma Czerwień? Dlaczego Shelleya dopadają żołnierskie rozterki i wahania? Zerknijcie na moje wrażenia ze spotkania z poprzednimi tomami trylogii, "Misja Brzask" i "Ciężkie próby".

4.5/6 - warto przeczytać
military science fiction, 480 stron, premiera 18.07.2017, tłumaczenie Mirosław P. Jabłoński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis. :)

43 komentarze:

  1. Jeszcze nie udało mi się niestety sięgnąć po tom 1...Wartka akcja dużo jej zwrotów to coś co lubię w książkach. Fajnie, że i w tej części tego nie brakuje.

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. sądzisz że film na podstawie takiej książki byłby ciekawy ?

    OdpowiedzUsuń
  3. To raczej nie mój klimat, ale recenzja bardzo dobra! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam za sf niestety :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje mi się, że mogłaby mnie wciągnąć, lubię mroczne klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hm chyba nic dla mnie niestety :/

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi naprawdę dobrze! Dzięki za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj, trochę nie mój klimat. Ale może i dobrze, bo i tak już zapchalas mi liste do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie mam czasu ostatnio na moje ukochane SF, trzeba przeczytać koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wszystkie SF mi podchodzą, ale tutaj akurat klimat mi podpasował. Właśnie skojarzyłam, że czytałam pierwszą część, więc koniecznie muszę nadrobić drugą i zabrać się za trójkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie tomy trzymają równy poziom, zatem jeśli byłaś zadowolona z pierwszego, to i pozostałe Ci się spodobają. :)

      Usuń
  11. Ta seria kusi mnie już jakiś czas. Niby totalnie "nie moje klimaty" (military, polityka), ale właśnie dlatego jakoś ciągle wraca... może właśnie dlatego, że to coś innego od książek, po które sięgam najczęściej :) Mam już ofertę pożyczenia pierwszego tomu, pewnie spróbuję za jakiś czas :)

    Pozdrawiam,
    Ewelina z Gry w Bibliotece

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to tez była taka przyjemna odskocznia od tradycyjnych klimatów science fiction, dobrze się bawiłam. :)

      Usuń
  12. Szukam dobrze to sf. Może właśnie znalazłam 😊

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubie political fiction i thrillery. Tego autora jeszcze nie znam, ale z chęcią zapoznam się z jego twórczością :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię czytać tego typu książki :D ale mam taaaką wishlistę, że nie wiem kiedy dobrnę. Niemniej jednak zapisuję , żeby pamiętac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również tworzę listy, tak aby nie umykały mi tytuły warte uwagi. :)

      Usuń
  15. Militaria z polityką- bardzo rzadko czytam takie połączenie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dla mnie nie, ale recenzja tak interesująca, że na pewno polecę fanom gatunku!

    OdpowiedzUsuń
  17. Militarny science fiction? Brzmi niesamowicie. Nigdy nie czytałam tego typu książek, nie miałam okazji, wiec nie wiem, czy to mój styl, ale kto wie :) może powinnam dać im szansę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzadko mam okazję po takie książki sięgnąć, ale przyznam, że polubiłam te klimaty. :)

      Usuń
  18. Zdecydowanie mógłbym po nią sięgnąć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Muszę się temu przyjrzeć bliżej, znaczy się poprzednim tomom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trylogia powinna Ci się spodobać, szybko się w nią wkręciłam. :)

      Usuń
  20. ciekawią mnie żołnierskie rozterki, przy takiej fabule musi to być interesujące :-)

    OdpowiedzUsuń