poniedziałek, 30 października 2017

ZA GRZECHY OJCA Jeffrey Archer

KRONIKI RODZINY CLIFTONÓW tom 2

"Kiedy rozległo się pierwsze uderzenie zegara zapowiadającego południe, po przeciwnej stronie sali otworzyły się drzwi i ukazał się w nich sędzia Atkins. Wolnym krokiem przeszedł przez salę, wspiął się po schodkach i zasiadł za stołem na podeście. Następnie skinął głową w kierunku prokuratora..."

Wyśmienicie podróżuje się po pierwszym tomie sagi, "Czas pokaże", drugi tom również przyjemnie się pochłania, dobrze odnajdujemy się w nakreślonym sprawnym piórem ciekawym klimacie, sporo dynamicznej akcji, gwałtownych zwrotów. Narracja prowadzi po losach kilku bohaterów, co bardzo urozmaica poznawanie przybliżanej historii. Wątki spójnie połączone, płynnie przechodzi się pomiędzy nimi, zaś rozdziały pozostawione w atrakcyjnym zawieszeniu. Jednak zabrakło głębszego rozwinięcia niektórych aspektów i mniejszej przewidywalność biegu zdarzeń, tak aby powieść bardziej frapująco trzymała w niepewności i napięciu. Pomimo kilku zastrzeżeń niechętnie odrywamy się od książki, szybko wciągamy w nuty sagi i zajmująco przysłuchujemy intrygującym dźwiękom przygody czytelniczej.

Przełom lat trzydziestych i czterdziestych dwudziestego wieku, amerykańskie i angielskie ujęcia, wojenne brzmienia, więzienne odwołania, dalekie podróże w poszukiwaniu bliskiej osoby. Walka dobra ze złem, czarne i białe w klasycznej odsłonie, najpierw bohaterów spotykają trudności, przykrości, dramatyczne i nieprzyjemne incydenty, nie poddają się, usilnie walczą o prawo do szczęścia, a później za podszeptem sprzyjającego głosu przeznaczenia i przyjaznych biegów okoliczności udaje im się ostatecznie postawić na swoim, zmienić niekorzystny bieg spraw we właściwy porządek, przywołać sprawiedliwość i odwołać się do należnych przywilejów. Czytelnik niesiony jest emocjami z jednej krańcowości do drugiej, miłość i nienawiść, wybaczenie i zemsta, oddanie i zdrada, akceptacja i odrzucenie, siła i słabości, mądrość i głupota. Mieszanka pozytywnych i negatywnych postaci, wyrazistych i przekonujących, wyzwalających sympatię lub antypatię. Dopracowana obyczajowa otoczka, interesujące ujęcia z ówczesnej mentalności społecznej, prezentacja różnic w poziomie szkolnictwa, ukazanie politycznych uwarunkowań.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura współczesna, 374 strony, premiera 06.11.2012
tłumaczenie Wiesław Mleczko i Danuta Sękalska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

50 komentarzy:

  1. Oj, lubię takie retro klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie słyszała o tej książce a z tego co piszesz to warto po nią sięgnąć. Ciekawa recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najpierw musiałabym sięgnąć po tom pierwszy - nigdy o książce nie słyszałam, chociaż jakoś tak z książkami Rebisu od jakiegoś czasu nie było mi po drodze, ale rozejrzę się za tą serią. Zaciekawiłaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Skusiłabym się na tę powieść, ale najpierw muszę sięgnąć po 1.tom ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak będzie najlepiej dla przeżywania przygody czytelniczej. :)

      Usuń
  5. Zazdroszczę, że macie czas na czytanie tylu książek 😊. moje póki co zbierają kurz, albo czytam czasem coś na raty 😮

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście już mogę w pełni cieszyć się pasją czytania. :)

      Usuń
  6. Tło powieści to dobry materiał na książkę. Lubię też jak bohaterów jest dużo (ale nie za dużo), bo wtedy mogę poznać kilka perspektyw

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te same sprawy widziane z różnej perspektywy dają pełniejszy obraz, lubię takie narracje. :)

      Usuń
  7. Nie mialam okazji sięgnąć po ten cykl, ale brzmi interesująco. Szkoda tylko, że treść bywa przewidująca...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórych zaskakuje, innych mniej, ale fabuła bardzo ciekawa. :)

      Usuń
  8. Tematycznie bardzo pasuje mi ta powieść, ale muszę zacząć od pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie to nowosc ale brzmi ciekawie, lubie wartkie watki :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Kusi mnie na książka od jakiegoś czasu. :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Izuniu przez Ciebie to ja bankrutuje na te książki :*

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy tytuł i opis :) Może kiedyś przeczytam... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ooo klasyk nad klasykami. Zapisze do listy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żałuję, że wcześniej nie wzięłam się za tę serię. :)

      Usuń
  14. Zachęcają mnie zwroty akcji, o których wspomniałaś.

    OdpowiedzUsuń
  15. To jedna z lepszych powieści zaręczam.Wciąga od 1 strony 7 tomów światowej literatury.Notabene nie wiem czemu Archer u nas nie jest tak promowany jak miałkie powieści.Polecam wszystkim lubiącym czytać idealna lektura na długie zimowe wieczory.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie się o tym przekonuję, przyznaję, że czytam na jedno posiedzenie kolejne tomy. :)

      Usuń
  16. p.s. i wcale nie jest tak przewidywalna :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja się tylko zastanawiam, kiedy znajdujesz czas na taką ilość książek? ;-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak jest zbyt przewidywalnie, to zdecydowanie nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie można powiedzieć, że jest zbyt przewidywalna, wiemy w jakim kierunku będziemy podążać. :)

      Usuń
  19. Hm, zaciekawiłaś mnie tą recenzją. Chyba się przymierzę do niej :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kolejna pozycja książkowa do listy :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Brzmi ciekawie. Nawet nie wiesz ile ja tytułów dzięki Tobie zapisałam na mojej liście do przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy, bo wiele książek warto uwzględnić w planach czytelniczych. :)

      Usuń
  22. Brzmi to ciekawie, jutro wybieram się do biblioteki to chętnie sięgnę po tom 1.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama jestem ciekawa, jak dalej potoczą się losy bohaterów. :)

      Usuń
  23. Książka wydaje się intrygująca :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Robiłem już kilka podejść do Archera. No, nie jest nam po drodze.. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie musi być, trzeba rozejrzeć się za czymś innym. :)

      Usuń