niedziela, 29 października 2017

HODOWCA ŚWIŃ Anna Zacharzewska

"To, że nie mógł być pewien niczego. Że każdego dnia, niezależnie od wkładanego przez siebie wysiłku, mógł popaść w niełaskę, stracić pracę i wrócić upokorzony z biura z wilczym biletem."

Rewelacyjnie czytało mi się pierwszą połowę książki, zachwyciłam się mistrzowską kreacją postaci, wyjątkowo wnikliwym spojrzeniem na skomplikowaną naturę człowieka, dotarciem do najmroczniejszych wad i najbardziej przerażających lęków budzących się w obliczu zagrożenia uszczerbku lub utraty misternie tkanego wizerunku w oczach innych. Pierwszorzędnie scharakteryzowany posępny obraz korporacyjnej społeczności, zdominowanej przez katorżniczą pracę, podporządkowanej permanentnej rywalizacji, uczestniczącej w wyścigu szczurów, walce o dominację i przetrwanie, pogoni za pozornymi wartościami, chorobliwymi ambicjami, z dystansem do moralnych norm i etycznych zachowań, a z przyzwoleniem na mobbing, przymus czy szantaż.

Konieczność ciągłego potwierdzania zawodowej przydatności, zasłużonych awansów i wysokich płac. Uczestniczenie w biurowych zagrywkach, roszadach, frontach i spiskach. Perfekcyjna dbałość o wygląd zewnętrzny uosabiający synonimy władzy, sukcesu, witalności, wigoru, a nawet pożądanej kreatywności i nieszablonowości. Nie ma tolerancji dla słabości, bo te natychmiast wykorzystywane są przez współpracowników zajmujących pozycje przeciwników. A gdzie w tym wszystkim miejsce na zdrowy rozsądek, dbałość o zdrowie, cieszenie się szczęściem, wierność ideałom, obrona honoru i własnej godności? Ile wysiłku musi wymagać bezpieczne manewrowanie w firmowej rzeczywistości? Jak mocno wówczas człowiek spala się wewnętrznie?

Druga część powieści spotkała się już z mniej entuzjastycznym odbiorem, miałam wrażenie, że została nieco przekombinowana, zbyt przerysowana, choć wielbiciele mocnych wrażeń, będących na pograniczu odrazy i wstrętu wobec upadku ducha, uznają ją za wyrazistą i intensywną. To właśnie w niej oddano ohydztwo i brzydotę ludzkich charakterów. Koszmarne zdarzenia mające miejsce na obozie integracyjnym kadry kierowniczej z jednej strony zadziwiają siłą rażenia, a z drugiej stanowią wymowny dowód na istnienie głęboko zakorzenionych słabości, ułomności i niedoskonałości. Psychopatyczna zabawa przeradzająca się w tragedię i katastrofę. Kolejna powieść autorki, w której doceniam kunsztowne prowadzenie narracji, wierne oddanie realiów, frapujący pomysł na fabułę i zaskakujące zakończenie. Wrażenia z poprzednich książek autorki: "Na morfinie, "Witaj w domu, kochanie", "Wiem, co zrobiłaś".

4/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 400 stron, premiera 13.09.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Burda.

75 komentarzy:

  1. Oj lektura warta poświęconego czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od kilku miesięcy przeniosłem się do dużego korpo i jestem w stanie obalić większość negatywnych mitów na temat pracy tam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam nieprzyjemność pracować w negatywnych realiach, a także przyjemność pracować w pozytywnych realiach. :)

      Usuń
  3. Mało czytam takich książek, ale może warto zacząć nadrabiać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja ostatnio zaczytuję się ponownie w książkach filozoficznych, więc tej pani podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam już okres filozofii za sobą, choć wciąż w pewien sposób się do niej odwołuję. :)

      Usuń
  5. Chyba dla mnie zbyt realna. Wystarczą mi przygody w mojej zawodowej rzeczywistości :) Dlatego z zamiłowaniem wybieram Fantasy, które pozwalają mi marzyć o innym święcie, gdzie wszystko może się zdarzyć.

    OdpowiedzUsuń
  6. praktycznie nie czytam książek polskich autorów

    OdpowiedzUsuń
  7. Koniecznie muszę przeczytać . Nasłuchałam się takich opowieści o pracy w korporacjach - że aż trudno mi było w nie uwierzyć. Dodaję do swojej czytelniczej listy!

    OdpowiedzUsuń
  8. Przemyślę czy chcę przeczytać tę ksiązkę ;)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi bardzo ciekawie, mało czytam polskich autorów,ale chyba powinnam to zmienić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po niektórych z wielką przyjemnością sięgam, do innych jeszcze się przekonuję. :)

      Usuń
  10. Uwielbiam Ankę i jej książki. Zna korpo od podszewki i wszystko co pisze to wlasne doswiadczenia

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba nie mój temat, może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdecydowanie mnie zaciekawiłaś! Chętnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ha ha jak czytam "korporacja" to nóż mi się otwiera w kieszeni, ale wierzę, że ktoś mógł ten system fajnie opisać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka trafia na listę do przeczytania :p

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię Twój styl recenzji 👌🏼 Książka wydaje się być ciekawa😉

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie znałam tej autorki, aż musze siegnąć po jej ksiazki, bo recenzja bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z zainteresowaniem przeżywam te przygody czytelnicze, warto zwrócić uwagę na książki autorki, dobrze się je czyta. :)

      Usuń
  17. Fajnie, że ktoś podjął się napisać książkę o pracy w korporacji, która ma swoje plusy i minusy. Minimalnie zniechęca ta druga część, ale i tak wciągam lekturę na moją listę obowiązkowych do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Druga część nie przekonała mnie do siebie tak jak pierwsza, ale to kwestia indywidualnego odbioru. :)

      Usuń
  18. Już pierwszy akapit Twojej recenzji przekonał mnie do przeczytania ;) Lubię książki ukazujące tą mroczną stronę rzeczywistości.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zaintrygowalas mnie. Lista książek do przeczytania mi się wydłuża. 😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze, mnóstwo fascynującego zaczytania przed Tobą. :)

      Usuń
  20. Muszę polecić ten thriller znajomej. Uwielbia ten typ literatury. Ja Zacharzewskiej czytałam tylko Witaj w domu, kochanie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Przeczytać czy nie przeczytać - oto jest pytanie! :) Chyba jednak przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Pomimo wszystko brzmi baaardzo interesująco. Jestem ciekawa jak przypadnie mi do gustu druga część książki...

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi ciekawie! Nie ukrywam, że zainteresowała mnie ta książka. Tak, przeczytam! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jakby to powiedziała Krupa - ten tytuł jest hipnotajzing!

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie czytam tego typu książek, ale ta brzmi intrygująco. Trochę depresyjnie, ale i tak całkiem możliwe że kiedyś po nią sięgnę ;) Dobra recenzja

    OdpowiedzUsuń
  26. Kompletnie nie moja tematyka, chociaż opis fabuły jest ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem może tak dla odmiany warto po tę książkę sięgnąć. :)

      Usuń
  27. Brzmi ciekawie. Zastanawiam się czy moje spostrzeżenia z korpo pokryły by się z tymi autorki.;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Zapowiada się intrygująco, dlaczego by nie skorzystać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Książka wygląda ciekawie i fascynująco, więc w dalszej przyszłości możliwe, że po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  30. zaintrygowało mnie..zwłaszcza, że pewne elementy są charakterestyczne dla współczesnego korpoświata...niestety. Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, to najczęściej spotykana odsłona pracy w korporacji.

      Usuń
  31. Ja bardzo chętnie sięgnę po tą książkę - tematyka zdecydowanie na czasie i jestem ciekawa jakie spojrzenie na korpoświat przedstawi tutaj autorka!

    OdpowiedzUsuń
  32. Lubię książki, których myślą przewodnią jest ';ie wszystko jest takie, jak Ci się wydaje'.

    OdpowiedzUsuń