piątek, 6 października 2017

CISZA Thomas Raab

"Prawda jest żarłoczna, nie jest w stanie nasycić się tajemnicą, aż wreszcie, jak spasiony robak przegryza sobie drogę na światło dzienne, spada z plaśnięciem na ziemię i leży sobie na oczach wszystkich."

Nietypowa propozycja czytelnicza, intrygujący i wciągający thriller psychologiczny, książkę zakończyłam z poczuciem sporej satysfakcji czytelniczej. Autor we frapujący sposób opisuje postać seryjnego zabójcy. Z dużą szczegółowością poznajemy narodziny osobowości mordercy, co wpłynęło na obraną przez niego postawę życiową, jakie podłoże miały brutalne czyny i niosące śmierć zachowania. To także mroczny obraz małej lokalnej społeczności, nieco odizolowanej, kurczowo trzymającej się utartych wzorców stylu życia, gwałtownie i nerwowo reagującej na wszystko to, co odmienne, niezrozumiałe i odstępujące od przyjętych reguł. Niedostrzegającej tego, co niewygodne, niejasne i nieprzystępne, tak jakby świadome wymazującej kłopotliwy obrazu z oczu, niwelującej go również z ludzkich serc, pozbawiającej się współczucia, empatii i chęci niesienia pomocy. Zwalniającej się z zaangażowania, brania choć części odpowiedzialności także za innych, otaczania ich opieką i troskliwością. I w tym wszystkim uporczywie odwołującej się do dawnych wierzeń, przesądów i zabobonów.

Książka napisana ciekawie i przystępnie, zręcznie balansująca na emocjach czytelnika, umiejętnie podsycająca napięcie, na tyle sprytnie trzymająca w niepewności, że trudno przewidzieć scenariusz zdarzeń. Tak naprawdę, do końca nie wiemy, w jakim kierunku potoczy się akcja, jak w ostatecznej odsłonie zinterpretujemy profil głównego bohatera, ani w jaki sposób przyjdzie pożegnać się z nim. Opisy przekonują, zwracają uwagę na istotne detale, odsyłają do wcześniejszych aluzji i wzmianek, szybko wczuwamy się w zaproponowany styl opowieści. Warto podkreślić, że cała paleta bohaterów została wyraziście i przekonująca odmalowana, doskonale odbieramy to, co mają do przekazania, czemu tak, a nie inaczej, wtapiają się w scenerię, dlaczego w danym momencie pojawili się w życiu kluczowej postaci. Skrajne odczucia, silne poruszenie, bolesny blask samotności, krzywdzące brzmienie plotki, dotkliwe ciosy pomówień. A do tego przekonanie, że coś, co mogłoby być mocnym atutem, staje się źródłem cierpienia.

Karl Heidemann już od dnia narodzin okazał się wyjątkowym dzieckiem, z jednej strony wymagającym szczególnej uwagi otoczenia, a z drugiej strony usilnie się od niego izolującym. Ucieka w uniwersum ciszy, ponieważ tylko ona jest w stanie przywołać jego spokój i ukojenie. Po dramatycznym przeżyciu w wieku dziesięciu lat, utracie najbliższej sercu osobie, jego wewnętrzny i zewnętrzny świat zaczyna coraz intensywniej zmieniać się, przybierać ciemne barwy, ocierać się o nieszczęścia i tragedie. Karl ma przekonanie, że podążając za wezwaniami duszy, realizując narzuconą sobie misję, szczerze ratuje i zbawia ludzi, ofiaruje wdzięczność i miłość. Ale czy istnieje podarunek śmierci, która nie wywoła żalu ani poczucia utraty? Czy śmierć może być mediatorem pokoju, dobrym pasterzem, a żałoba niczym więcej niż przejawem egoizmu, wręcz chciwości, niepozwolenia na odejście? Czy jest siła większa, bardziej zaraźliwa, budująca albo niszcząca niż ta w ludzkich głowach? A może alternatywą dla wszystkich oczekiwań jest życie?

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 350 stron, premiera 13.09.2017, tłumaczenie Marzena Wasilewska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

66 komentarzy:

  1. Jak zawsze świetnie dobrany cytat wprowadzający :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się wyłapywać te, które najlepiej oddają klimat książki. :)

      Usuń
  2. Podoba mi się ta minimalistyczna okładka współgrająca z minimalistycznym tytułem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Okładka fajna i dajaca do myślenia, książka....znowu dla Zwykłego Taty :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa recenzja, być może się skuszę...;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Thriller psychologiczny... Sama nie wiem... Za dużo czytam ostatnio ciężkich książek ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno przeczytam, bo to totalnie moje klimaty!

    Bookeater Reality

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie dla mnie. O seryjnych mordercach nigdy dość. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię tego typu filmy, wiec i ksiazka powinna mi sie spodobac.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo Intrygujący opis, zapewniający wiele emocji! Uwielbiam zapoznawać się z dogłębnymi portretami psychologicznymi bohaterów. Książka wydaje się być godna przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest właśnie to, co najbardziej mnie przyciąga, plus oczywiście klimat niepokoju i niepewności. :)

      Usuń
  10. Dużo czytałam ostatnio o tej książce, chyba w końcu się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawi mnie postać seryjnego mordercy oraz jego motywy w tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawie jest odkrywać kolejne warstwy, pod którymi skryta jest prawda. :)

      Usuń
  12. Podoba mi się tematyka tej książki, kolejna lektura warta uwagi :) Ostatnim razem czytałam książkę z punktu widzenia mordercy dawno temu, może warto poszerzyć to doświadczenie czytelnicze :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. Natychmiast zwróciłam na nią uwagę, zastanawiając się, jaka się kryje za nią historia. :)

      Usuń
  14. Może w wolnej chwili się skuszę. :)


    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawie zapowiadająca się książka :) Z przyjemnością przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Ta książka zdecydowanie wpasowała się w moje czytelnicze gusta!

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak, pierwsze co to bardzo dobra okładka, a jeżeli i wnętrze jest dobre to tym lepiej :)

    OdpowiedzUsuń

  18. Czytałam i szczerze mogę polecić

    OdpowiedzUsuń
  19. Ksiazka nasuwa mnóstwo pytań intrygujaca

    OdpowiedzUsuń
  20. Tyle dobrych opinii czytałam o tej książce, że z pewnością przeczytam przy najbliższej okazji. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię takie książki, zaciekawił mnie Twój opis. Książka trafia na listę pozycji do przeczytania :) Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawa tematyka, więc na pewno po nią sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  23. To już kolejna pozytywna recenzja tego trillera na którą się natknęlam w ostatnim czasie ;) Muszę ją w końcu kupic :)

    OdpowiedzUsuń
  24. pewnie wciągnie bardziej niż film :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Thiller psychologiczny to mój ulubiony gatunek książek. A skoro piszesz że zakończyłaś tę pozycję ze sporą satysfakcją czytelniczą to znaczy że koniecznie muszę sięgnąć po „Ciszę”.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam książki, które wyzwalają we mnie sporo czytelniczej adrenaliny. :)

      Usuń
  26. Co do thrillerów moje zdanie już znasz - ale recenzja świetnie napisana! ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Co do thrillerów moje zdanie już znasz - ale recenzja świetnie napisana! ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ta nietypowość intryguje mnie najbardziej. Przyjrzę się temu tytułowi bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  29. Hmm, ciekawa, intrygująca, i chyba lekko zakręcona...

    OdpowiedzUsuń
  30. Zaciekawiłaś mnie swoją recenzją :)

    OdpowiedzUsuń