poniedziałek, 19 sierpnia 2019

ZANIM UMARŁAM S.K. Tremayne

"...cicha modlitwa miała przynieść jej ukojenie w grobie, jednak coś zakłóciło ten sen." Seth Lakeman, "Kitty Jay"

Po rewelacyjnych "Bliźniętach z lodu" i angażującym "Dziecku ognia" z niecierpliwością wyczekiwałam kolejnego spotkania z twórczością S.K. Tremayne. Brytyjski pisarz pisze przekonująco, sprawia, że potrafię na kilka godzin wyłączyć się z realnego trybu codzienności i wejść w misternie utkaną intrygę fikcyjnej opowieści. Jest dosadnie, jednakże bez bezpośredniości. Wciąga w sferę domysłów i przypuszczeń, interpretowania podsuwanych tropów, a i tak daję się zaskoczyć obrotem spraw. Liczne zwroty akcji, zawieszenia, niedopowiedzenia, głęboko skrywane tajemnice i kłamstwa domagające się uwagi. Rodzinne sekrety, w które lepiej nie spoglądać, gdyż ich ujawnienie wywraca życie do góry nogami. I jeszcze pamięć, płatająca figle i zanurzająca się w mroku. Powieść trzyma w napięciu, wywołuje emocje, zapewnia pożądany dreszcz niepewności.

Kath od wypadku samochodowego cierpi na amnezję wsteczną, teraz za wszelką cenę pragnie dowiedzieć się, co popchnęło ją do tragedii, jaka zagadka kryje się za dziwnym milczeniem męża i osobliwym lękiem Lyli, dziesięcioletniej córki, przed nieznajomym. Adam jest strażnikiem parku narodowego, zakochanym w baśniowości i surowości wrzosowisk Dartmoor, zaś Kath pracuje w biurze turystycznym. Lyla to niezwykła dziewczynka, z wyczulonym słuchem, zadziwiającą pamięcią, z synestezją, hiperleksyjnymi skłonnościami, widząca więcej niż przeciętni ludzie. Rodzina uwielbia dzikie odosobnienie, bezmiar gwieździstego nieba i niczym niezmąconą ciszę. Wynajmują liczący sześćset lat dom, ulokowany na pustkowiu, daleko od pospiesznie i głośno żyjącej cywilizacji. Autor fantastycznie tworzy klimat dzikiej przyrody, bagnistych torfowisk, mrocznych mokradeł, archeologicznych znalezisk i apotropaicznych mocy. Wchodzimy w nie z gęstą intensywnością i uroczą sugestywnością, a to wartka woda na młyn czytelniczej wyobraźni. Zakończenie nabrzmiałe od dramatyzmu, ale właśnie w takiej postaci spodobało mi się.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 448 stron, premiera 19.06.2019 (2018), tłumaczenie Dorota Pomadowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

41 komentarzy:

  1. Kurcze kolejna do wpisania na listę

    OdpowiedzUsuń
  2. "Dziecko ognia" zdecydowanie przypadło mi do gustu. Na Bliźnięta poluję i ta będzie kolejną powieścią, którą muszę mieć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna recenzja, ale thriller to nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również jestem w trakcie polowań na tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wątpię, że to bardzo ciekawa lektura. Obecnie jestem na etapie Agathy Christie oraz książek o rozwoju, ale być może kiedyś sięgnę także po taką :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzja super, ale to zdecydowanie nie mój gatunek literacki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Thillery niestety nie dla mnie, natomiast wiem komu podsunąć, skoro polecasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. pięknie napisane, chyba się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio biografie czytam, ale ta książka wydaje się ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo interesujące, dawno nic w podobnym klimacie nie czytałam

    OdpowiedzUsuń
  11. O tę książkę chcę przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam wcześniejszych książek autora, ale od dawna są na mojej liście. Teraz mam już 3 książki do nadrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam tylko jedną książkę tego autora, więc będę miała ją na uwadze.

      Usuń
  13. O dziwo, nie słyszałam wcześniej o tej książce. Mimo tego kiedyś chętnie po nią sięgnę 😍

    OdpowiedzUsuń
  14. Widziałam już kilkakrotnie okładkę tej powieści. Jestem zainteresowana lekturą,dlatego dodaję do swojej listy.

    OdpowiedzUsuń
  15. To jest jakaś seria czy osobne powieści ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo lubię książki pełne rodzinnych sekretów. Chętnie skuszę się na tę lekturę, zwłaszcza, że jeszcze nie miałam do czynienia z twórczością autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo lubię thrillery psychologiczne :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Brzmi bardzo intrygująco i interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  19. Brzmi pasjonująco.Myślę, że zatopiłabym się w takim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam i pierwszą i drugą część, bardzo mi się podobały. Jestem ciekawa tej najnowszej :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękujemy za inspirację. Zrobimy sobie listę na zimowe wieczory. Będzie co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękna recenzja, ale jakoś nie czuję tego klimaty

    OdpowiedzUsuń
  23. Jestem w trakcie czytania Bliźniąt z lodu i z całą pewnością zechce sięgnąć po coś jeszcze tego autora No i książka zresetowana przez ciebie Wydaje mi się bardzo ciekawa więc być może kolejną książkę tego autora właśnie będzie zanim umarłam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Patrząc na tę okładkę, raczej nie zwróciłabym na nią uwagi w księgarni, ale ponieważ zaciekawiła mnie fabuła i lubię thrillery psychologiczne, z chęcią sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie wiem, czy mnie ten tytuł do siebie przekonuje, ale możliwe, że w przyszłości się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ostatnio polubiłam tego typu książki i zastanawiam się, czy ta mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  27. Zaciekawiłaś mnie tym, co stało się Kath.

    OdpowiedzUsuń
  28. Dramatyczne zakończenie? Zaintrygowałaś mnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Thrillery psychologiczne bardzo lubię, a o tej autorce jeszcze nie słyszałam. Będę miała ten tytuł na uwadze ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Obiecałam sobie nie zapisywać już żadnego tytułu na ten rok, ale się nie da! Zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  31. Zdecydowanie książka dla mnie - intrygujący tytuł, ciekawa okładka i zajmująca oraz zagadkowa fabuła. Koniecznie muszę przeczytać, fajnie, że trafiłam na ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  32. Czytałam tylko "Bliźnięta z lodu" i przepłaciłam to strachem przez kilka dni i zarwaną nocą. Nie wiem, czemu ta książka weszła mi za mocno, ale po tym przestałam czytać ten gatunek ;)

    OdpowiedzUsuń
  33. Uwielbiam dobrze skonstruowane thrillery psychologiczne! Rzadko się zdarza, by któryś naprawde mi się podobał. Temu z pewnością dam szansę 😉

    OdpowiedzUsuń
  34. Brzmi bardzo ciekawie. Chętnie przeczytam, zwłaszcza, że ostatnio coraz częściej sięgam po tego typu literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  35. Od jakiegoś czasu mam na oku twórczość tego autora. Jakoś mi jeszcze było nie po drodze z nim. Tytuł jest niezwykle mylący. Liczyłam na inna historię. Najmniej czuję się bardzo zaintrygowana. Chyba zbyt długo czekałam z twórczością tego autora. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  36. Uwielbiam, kiedy autor nie podaje niczego na tacy i czytelnik musi ruszyć głową, aby dojść do sedna sprawy i rozwikłać zagadkę. A jeżeli ten pisarz jest w tym uzdolniony, to nie pozostaje nic innego, jak wreszcie dać mu się oczarować.

    OdpowiedzUsuń
  37. Owszem, na pewno można z niego bardzo dużo wywnioskować :)))

    OdpowiedzUsuń
  38. Ja może i rzadko kiedy sięgam po thrillery psychologiczne, ale za każdym razem delektuję się ich lekturą. Ten wpiszę na listę. Wysoka ocena i zachęcająca recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  39. Czytałam poprzednią książkę autorki. Bardzo mi się podobała, więc i na tę mam przeogromną ochotę <3

    OdpowiedzUsuń
  40. Czytałam wszystkie książki tego autora i ta podobała mi się zdecydowanie najbardziej <3

    OdpowiedzUsuń