środa, 1 kwietnia 2020

LEONARDO DA VINCI. ZMARTWYCHWSTANIE BOGÓW Dmitrij Mereżkowski

"Choćbym pozostał na zawsze wśród ciemnicy, choćby nikt o mnie nie wiedział, ja o sobie wiem."

Z wielką przyjemnością zanurzałam się w książkę, wspaniale odświeżyła wiedzę o życiu i twórczości Leonarda da Vinci, a przy tym przeniosła, za pośrednictwem wyjątkowo wciągającej narracji, w klimat średniowiecza. Natychmiast wychwytujemy zestawienie umysłu geniuszu wyprzedzającego nie jedno, a kilka pokoleń, i mrocznych czasów, które kojarzą się zwyczajowo z zacofaniem, chaosem i manifestacyjną pobożnością. A jednak nie dla wszystkich wiedza znosiła znamiona tabu, to nie do końca czas cywilizacyjnego upadku i pogrzebania wielkiego dorobku starożytności, dostrzec można niezwykłe bogactwo i niejednorodność epoki. Czasy Leonarda da Vinci również obfitowały w znaczące dla dojrzewania cywilizacji zdarzenia, polityczne intrygi, mecenaty sztuki i pragnienia zrozumienia świata.

Powieść znakomicie ilustruje, jak niepospolitą i trudną do zaszufladkowania postacią był Leonardo da Vinci, jakimi osobami się otaczał, dla kogo pracował, a przede wszystkim, jakie zajęcia i wizje przykuwały jego uwagę. Widzimy, jak podchodził do świata, przyrody i ludzi, kogo wybierał na uczniów, jak spoglądał na szarlatanów, dworskie knowania i religijną retorykę. Imponuje szerokie spektrum zainteresowań, dziedzin nauki, do których biegła niczym niepowstrzymana ciekawość i w żaden sposób nieograniczona wyobraźnia. Niebywała zachłanność na wiedzę, odkrywanie tajemnic świata, odwaga do wybiegania myślami w daleką przyszłość. Panoramiczne horyzonty niepozwalające zatrzymać się na dłużej przy jednym dziele, bo czas nieubłaganie mija, a jeszcze tyle pozostało do odsłonienia i uchwycenia rozumem. Pewna nonszalancja wobec finansowego wymiaru życia, a nawet wzgarda wobec materializmu, o ile nie są to fundusze konieczne do eksperymentowania i tworzenia wynalazków. Pięćsetna rocznica śmierci Leonarda da Vinci staje się impulsem do sięgnięcia po tę powieść historyczną, zmierzenia się z duchem fascynującej osobowości, poszanowania zachowanego dorobku, ale i też do dziś aktualnych przewodnich myśli w postrzeganiu rozwoju człowieka i rozkwitu nauki. Wybitny geniusz, rozumiany i doceniany za życia zaledwie przez garstkę ludzi, wyśmiewany i lekceważony przez ogół, wspomnienia o nim wciąż budują skrzydła dla nauki, twórczości i prekursorstwa, bo choć spełniło się marzenie człowieka o lataniu, to ileż nowych i ambitnych wyzwań czeka. Nadmienię jeszcze, że książka zyskała wspaniałą oprawę graficzną i sztywną karbowaną okładkę, z pewnością spodoba się estetom z pieczołowitością powiększającym domowy księgozbiór o eleganckie wydania.

5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść biograficzna, 382 strony, premiera 16.10.2019 (1899), tłumaczenie Eugenia Żmijewska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MG.

51 komentarzy:

  1. Widzę "Leonardo Da Vinci" i od razu mam ochotę sięgnąć po tą książkę. Tym bardziej, że i tobie przypadła do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka zapowiada bardzo interesująca lekturę, w którą warto się zagłębić i poznać tak znakomitą postać, jaką był da Vinci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielki człowiek, więc na pewno warto przeczytać...

      Usuń
  3. Lubię czytwać właśnie takie książki

    OdpowiedzUsuń
  4. To ciekawa propozycja dla tegorocznych maturzystów ;) Nigdy nie interesowałam się Leonardem da Vinci i jego twórczością, choć to przecież tak ważna w historii postać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maturzyści mają teraz tyle do ogarniania, że nie wiem, czy starczy im czasu na tę publikację w tym okresie :)

      Usuń
  5. Nie mówię nie, aczkolwiek nie jest to do końca moja tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ooo, bardzo chętnie sięgnęłabym po biografię tego artysty. DaVinci był niezwykłym człowiekiem, warto zapoznać się z jego historią. Na pewno plus za sztywną okładkę, zdecydowanie takie lubię najbardziej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, jakoś książki ze sztywniejsą, twardá oprawą bardziej mnie do siebie przyciągają. :)

      Usuń
  7. To naprawdę fascynująca i niesamowicie wszechstronna postać. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi naprawdę fascynująco,chociaż niezupełnie jest to książka w moim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie bym poznała historię Leonadra. To niesamowita i ponadczasowa postać. Niezwykły człowiek, który myślał nieszablonowo.

    OdpowiedzUsuń
  10. Intryguje mnie postać tego człowieka. Czasami zastanawiam się, co by się stało, gdyby urodził się w naszych czasach.

    OdpowiedzUsuń
  11. Poza 500-ną rocznicą śmierci mnie motywuje (samo)kształcenie się w kierunku sztuki, nie tylko związane ze studiami. ;)
    Ciekawie byłoby poznać świat średniowiecza od strony tego artysty.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapowiada się fenomenalnie. Ciekawa jestem tutaj tej narracji i klimatu epoki

    OdpowiedzUsuń
  13. Biografie artystów często są fascynujăce, a Leonardo to taka nietuzinkowa postać. Chętnie sięgnę po tę powieść.

    OdpowiedzUsuń
  14. Biografie artystów są zwykle zaskakujące i mega inspirujące :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To na pewno jest bardzo wartościowa dla każdego biografia. Musze przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jego historia jest bardzo ciekawa i podejrzewam, że też skomplikowana, jak to przystało na prawdziwego artystę. Książka z pewnością bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  17. Chętnie bym zajrzała do takiej książki, a Leonarda bardzo sobie cenię, bo miał głowę pełną niesamowitych myśli, które realizował w swoim życiu, i które przetrwały po dziś dzień.

    OdpowiedzUsuń
  18. o! Warto poznać biografię takiej wartościowej postaci.

    OdpowiedzUsuń
  19. Przyznaję, że jest to pozycja książkowa, którą z wielką ciekawością bym przeczytała. Mam nadzieję, że kiedyś będę miała taką okazję i możliwość.

    OdpowiedzUsuń
  20. To coś dla mnie, z chęcią przeczytam jego życiorys...

    OdpowiedzUsuń
  21. Tytuł brzmiał bardzo ciekawie ale nie wiem czy sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  22. Z pewnością osoba Leonarda da Vinci dostarczyła autorowi wiele ciekawych wątków na tę powieść. Muszę przyznać, że mnie zaintrygowała ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  23. Na razie raczej się na nią nie skuszę, ale nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Wędrówki po kuchni4 kwietnia 2020 17:57

    Myślę, że zdecydowanie warto sięgnąć po tą pozycję, szczególnie że jest o tak fascynującej osobie

    OdpowiedzUsuń
  25. To z pewnością jest świetna pozycja. T był niezwykły człowiek i artysta!

    OdpowiedzUsuń
  26. Ten tytuł od razu przypadł mi do gustu!

    OdpowiedzUsuń
  27. Taką książkę chętnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Z chęcia przeczytam, brzmi ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  29. O Da Vinci? Chętnie poznałabym jego historię tak z innej perspektywy...

    OdpowiedzUsuń
  30. zdecydowanie książka dla mnie, ostatnio lubuję się w takich książkach, dodatkowo zainteresowałaś mnie tymi grafikami :-)

    OdpowiedzUsuń
  31. Czytając tytuł pomyślałam, że to nie dla mnie, ale Twoja recenzja na prawdę mnie przekonała. :) Myślę, że spodobałaby mi się ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  32. Po opisie zdecydowanie mam ochotę przeczytać tą książkę, lubię takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  33. Totalnie nie lubię takich książek, zdecydowanie wolę lekie i wciągające kryminały i powieści

    OdpowiedzUsuń
  34. Moja przyjaciółka to czytała i też bardzo zachwalała, chociaż ja bym sama z siebie się za to raczej nie wzięła ;) Jakoś to nie jest moja ulubiona postać historyczna ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Uwielbiam czytać wszystko co dotyczy Leonarda da Vinci. Ta książka czeka już na swoją kolej.

    OdpowiedzUsuń
  36. Na razie mam jedną nie przeczytaną jeszcze biografię Leonarda da Vinci, ale nie wykluczam, że kiedyś sięgnę i po tę pozycję.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  37. Uwielbiam biografie, tej jeszcze nie czytałam. Dziękuje za rekomendacje.

    OdpowiedzUsuń
  38. Ja tam myślę, że on był kosmitą albo przybył z przyszłości :P

    OdpowiedzUsuń
  39. Biografie to nie dla mnie, ale recenzja bardzo zachęca do czytania

    OdpowiedzUsuń
  40. Leonardo da Vinci to bardzo znana postać, fajnie, że powstała taka książka.

    OdpowiedzUsuń
  41. Powieści biograficzne bardzo lubię, więc może tę kiedyś przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  42. O! Ten pan od jakiegoś czasu mnie bardzo intryguje, chętnie sięgnę po książkę o jego życiu i twórczości :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Od dawna miałam ochotę przeczytać tą książkę, jednak nie wiedziałam czy jest tego warta. Teraz jestem pewna, że warto.

    OdpowiedzUsuń
  44. Lubie czytać biografie, raz przeczytałam biografie mozarta. No nie raz tylko kilka razy. Chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  45. Uwielbiam postać Leonarda, chętnie przeczytam tę powieść! :)

    OdpowiedzUsuń