czwartek, 25 maja 2017

CIĘŻKIE PRÓBY Linda Nagata

CZERWIEŃ tom 2

"Ani kroku wstecz, tylko naprzód."

Ciekawie podana przygoda czytelnicza, przyszły świat militarnych zmagań, gdzie wysoko rozwinięta technologia, specjalistyczna robotyka i będąca w powszechnym użyciu zaawansowana sztuczna inteligencja, stają się sprzymierzeńcami w walce o utrzymanie wpływów i dominację na planecie. Zmieniają się geograficzne i techniczne uwarunkowania funkcjonowania społeczeństw, lecz natura człowieka wciąż obciążona jest bagażem mrocznych umiejętności i ciemnych właściwości. Walka o porządek i sprawiedliwość podszyta łamaniem prawa, tworzeniem teorii spiskowych i wzorowaniem się na pozornie wartościowych autorytetach. Jak w tej nieustannej wojnie, nuklearnym terroryzmie, bombowych zamachach, kryzysie gospodarczym, zniszczonym środowisku naturalnym, ogromnej przepaści dzielącej społeczne warstwy, odnaleźć się ma pojedyncza jednostka?

W drugim tomie już więcej dowiadujemy się o Czerwieni, jej wyjątkowej sile rażenia drzemiącej w inwigilacji, swobodnym dostępie do informacji, jednak wciąż jawi się ona jako nieodgadniona zagadka, niewidzialna i niewykrywalna dla kluczowych uczestników zdarzeń. Przebijają się prawdopodobne motywy szczególnego zainteresowania Czerwieni przedstawicielami władzy, funkcjonariuszami rządu i wojskowymi oficerami, lecz czy faktycznie pozyskiwane obrazy nie kryją kolejnych warstw zafałszowań i kłamstw? Zastanawiającym elementem pozostaje sposób działania Czerwieni, rzeczywiste możliwości ingerowania w kierunek toczących się zdarzeń, struktura działania na poszczególnych kontynentach, a przede wszystkim tożsamość osób kierujących i służących jej działaniom. A może to w pełni samodzielny i niezależny byt?

Głównym bohaterem jest James Shelley, porucznik Sił Lądowych USA, żołnierz połączonej grupy bojowej, określany pseudonimem Lew Czarnego Krzyża. Szybko przebiegającym intrygującym zdarzeniom przyglądamy się właśnie z jego perspektywy, uczestniczymy w tajnych misjach i nietuzinkowych wyzwaniach. Postać, która nie jest jednoznaczna i sztywno przyporządkowana do tylko pozytywnych cech i doskonałych umiejętności. Podoba mi się kreacja bohatera przyjmująca odcienie dobra i zła, potrafiąca zaskoczyć niekonsekwencją w zachowaniu, niekiedy naiwnością w spojrzeniu na relacje między ludźmi czy niespotykaną wśród żołnierzy niesubordynacją, walcząca z groźnym i bezwzględnym przeciwnikiem, ale również targana przez próbę właściwej interpretacji zmieniających się nieustannie okoliczności w otaczającej rzeczywistości.

Dynamicznie prowadzona akcja. Wiele szczegółowo opisanych walk, militarnych osiągnięć, wysoko wyspecjalizowanych rodzajów broni. Chętnie poznajemy kolejne odsłony wciągającej fabuły, świetnie odnajdujemy się w wykreowanym wojskowym i bitewnym klimacie. Efektowne sensacyjne akcje, toczące się na ulicach miast, w budynkach, podziemiach, statkach morskich i powietrznych. Tajne organizacje, pozakonstytucyjne siły, zagmatwane spiski, szeroka fala korupcji w polityce i biznesie, dowody ukrywane za klauzulą najwyższej poufności, zacieranie zbiorowej pamięci ludności przez nowe skandale i wyreżyserowane incydenty, eliminacja niewygodnych celów. Równolegle, aspekt skuteczności akcji przeprowadzanych przez sprawnie funkcjonującą grupę żołnierzy, wzajemne osłaniających się, zjednoczonych celem, zaufaniem i oddaniem.

"Czerwień" tom 1

4.5/6 - warto przeczytać
military science fiction, 464 strony, premiera 11.04.2017, tłumaczenie Mirosław P. Jabłoński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis. :)

54 komentarze:

  1. Science fiction nie jest moim ulubionym typem książek, ale ta wydaję się dość ciekawa, ze względu na temat jakim jest sztuczna inteligencja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawie było znaleźć się w takiej opanowanej przez cybernetykę rzeczywistości. :)

      Usuń
    2. to już jest wyższy poziom sf, ale idealnie pasuje do tego klimatu :-)

      Usuń
  2. Lubię takie tematy. Poddając się teoriom spiskowym zadam pytanie, czy dożyjemy czasów rodem z Terminatora?

    OdpowiedzUsuń
  3. O to temat dla mojego męża on fascynuje się takimi książkami i filmami.

    OdpowiedzUsuń
  4. "Ani kroku wstecz, tylko naprzód." Świetne hasło, od razu zachęca do działania i do przeczytania tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię takie klimaty, ale głównie w filmach. Co do książek sc-fi i fantasy często trafiały mi się w ręce słabe pozycje z nieciekawymi, mało interesującymi opisami i akcją prowadzoną w ślimaczy lub nudny sposób. Na pewno sobie zapiszę tytuł i kiedyś wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem trzeba sporo przeżyć czytelniczych przygód, aby trafić na tę, która mocno nas do siebie przyciągnie. :)

      Usuń
  6. Wpisałam na listę, dobre sf to jest to, co tygrysy kubią najbardziej 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle fajnych książek, a tak mało czasu. Może jak dzieci podrosną to nadrobie zaległości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością, ja właśnie jestem już w trakcie, dzieci na tyle duże, że same się sobą zajmują, a mnie pozwalają na realizowanie się w pasji czytania. :)

      Usuń
  8. Ciekawy cykl. Na pewno rzucę na niego okiem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczam z dużym prawdopodobieństwem, że powinien Ci się spodobać. :)

      Usuń
  9. Podrzuce chłopakowi lubi takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł jak najbardziej popieram, bo seria wciągająca. :)

      Usuń
  10. Czytałam tom pierwszy, drugi jest na półce. Było OK, było fajnie, ale chwilę później przeczytałam "Problem trzech ciał" i... wole "Problem trzech ciał" XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie potrafię porównać tych dwóch serii, zupełnie inne klimaty, w każdym dobrze się odnalazłam. :)

      Usuń
  11. Nie jest to mój gatunek, więc za serię podziękuję. Z tego co piszesz fani science-fiction powinni być jednak ukontentowani:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, przynajmniej ja lubię takie pomysły na fabułę. :)

      Usuń
  12. Lubie ten gatunek więc z chęcią zabiorę się za pierwszy tom jak znajdę gdzieś w bibliotece.

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapowiada się ciekawie.

    Pozdrawiam
    zakladkadoksiazek.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja jakoś nie przepadam za książkami w tomach, seriach, itd., ale widzę, że jestem w mniejszości ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie nie ma to znaczenia, chętnie czytam oba warianty przygód czytelniczych. :)

      Usuń
  15. W tej chwili to chyba nie jest opowieść dla mnie, chociaż wydaje się być całkiem dobra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem przydaje się taka zmiana w czytanych gatunkach literackich, uwielbiam tę różnorodność. :)

      Usuń
  16. Military science fiction nie czytam, ale po tej recenzji jestem zaintrygowana :) Polecasz coś dla początkujących ??

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię Twojego bloga za to, że prezentujesz różnorodne gatunki, dzięki czemu każdy może znaleźć coś dla siebie ☺ ten tytuł akurat do mnie nie przemawia, bo nie przepadam za sf☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stąd to moje nienasycenie czytelnicze, chętnie sięgam po różne gatunki, wciąż ciekawi mnie tyle różnych perspektyw literatury. :) Dziękuję za miłe słowa. :)

      Usuń
  18. Lubię Twoje recenzje nawet jeśli gatunek jest mi obcy. A swoją drogą sf z jednej strony lubię z drugiej mnie przeraża bo wkrada się w naszej życie szybciej niż myślimy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to właśnie jest obraz, który zatrważa, mam wrażenie, że nie możemy jednak od niego uciekać.

      Usuń
  19. Nie mój klimat, bo ani nie lubię sf ani militarnych tematów. Ale jak zawsze recenzja zachęca do przeczytania, jeśli tylko lubi się takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z kolei ja od czasów studiów chętnie poszukuję takiej właśnie przygody czytelniczej. :)

      Usuń
  20. Zupełnie nie moje klimaty:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że nie wszyscy lubimy to samo, dzięki temu mamy ogromny wybór propozycji czytelniczych. :)

      Usuń
  21. Mężu memu zarekomenduję :) Ja się boję takich książek :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Oj, coś czuję, że właśnie znalazłam prezent urodzinowy dla mojego chłopaka! Brzmi genialnie, ciekawo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że jeśli tylko lubi takie klimaty, prezent będzie cieszył. :)

      Usuń
  23. Nie moje klimaty ale na 30 urodziny męża jak znalazł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panowie chętniej sięgają po takie powieści niż panie, to prawda. :)

      Usuń
  24. Jeszcze nigdy nie czytałam książki science fiction. Sądzisz, że ta trylogia byłaby odpowiednia dla osoby kompletnie zielonej w temacie? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tylko lubisz militarne klimaty, to z pewnością czeka Cię intrygująca przygoda czytelnicza. :)

      Usuń
  25. Ta książka mogłaby się spodobać mojemu Synkowi. Uwielbia takie militarne klimaty 🙂

    OdpowiedzUsuń
  26. zdecydowanie nie mój klimat, akurat po militaria sięgam w bardzo wąskim spektrum ;-)

    OdpowiedzUsuń