środa, 24 listopada 2021

ROZMOWY Z SERYJNYMI MORDERCAMI. GŁOSY ZZA KRAT

CHRISTOPHER BERRY-DEE

"Oskarżona nieustannie zmienia maski i pokazuje ludziom to, co chce. Nawet ja nie wiem, kim jest prawdziwa Melanie McGuire."
Patricia Prezioso, z-ca prokuratora stanowego podczas procesu

Szósta książka Christophera Berry-Dee, którą poznałam ("Rozmowy z seryjnymi mordercami. W otchłani zła", "Rozmowy z seryjnymi mordercami. Najgorsi na świecie", „Rozmowy z seryjnymi mordercami”, „Rozmowy z psychopatami”, „Rozmowy z seryjnymi morderczyniami”). Chociaż autor nadal odcinał kupony od dobrze przyjętego przez czytelników pomysłu na publikację, permanentnie rozpatrywał niemal ten sam zestaw przypadków, to jednak poza powielanym materiałem znalazłam informacje, na które jeszcze nie natknęłam się, bądź stanowiły uzupełnienie. Autor przeprowadził wywiady z blisko trzydziestoma najsłynniejszymi seryjnymi mordercami i wielokrotnymi zabójcami. Prowadził też z nimi bogatą korespondencję. Listy, jakie otrzymał od oprawców, znalazły się w publikacji. Zwierzenia, wypowiedzi i relacje więźniów stanowią cenny materiał do badań dla psychologów, psychiatrów, funkcjonariuszy organów ścigania, zwykłych czytelników przyciągniętych rozpatrywaniem źródeł mrocznej strony ludzkiej natury. Zrozumienie funkcjonowania psychopatycznej psychiki morderców, to poznanie prawdziwej natury zła, dotarcie do sekretów dysfunkcyjnych umysłów i przyczyn popełnienia zbrodni.

Berry-Dee oddał głos Johnowi Robinsonowi, Melanie McGuire, Phillipowi Jablonskiemu, Keith Jesperson, Vivie Nash i Michaelowi Rossowi, morderców z wyrokiem spędzenia zza kratami reszty życia lub w oczekiwaniu na egzekucję. Przybliżył charakterystykę sprawców, profil psychologiczny, popełnione zbrodnie, życiowe doświadczenia zbierane od dzieciństwa, a także skoncentrował się na ich ofiarach, aktywności organów ścigania, działalności prokuratury i obrony. Ponieważ znałam już większość elementów z zaprezentowanego materiału, nie czułam mocnego zaangażowania w poznawanie książki, z wyjątkiem listów pisanych przez sprawców. Natomiast, przyciągnęła mnie od strony psychologicznej próba odnalezienia odpowiedzi na pytania, dlaczego kobiety będące poza więzieniem piszą listy do seryjnych morderców, podziwiają ich osobowość, stają w obronie, a nawet wychodzą za nich za mąż? Czemu zwariowane fanki przysięgają miłość czystemu złu? A przecież wiele z nich cechuje wysoki poziom inteligencji. Chętnie zapoznałabym się z badaniami temu poświęconymi, szczegółową interpretacją, zestawieniem z męską częścią populacji postępującą podobnie. Może Berry-Dee napisze o tym książkę, z wielu stron podchodzi do rozpatrywania seryjnych morderców, może i tej perspektywie poświęci osobną publikację.

3/6 - w wolnym czasie
literatura faktu, kryminologia, 264 strony, premiera 28.07.2021 (2009)
tłumaczenie Tomasz Wyżyński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

22 komentarze:

  1. Myślę, że temat ciekawy, jednak dla kogoś, kto ma za sobą dużo podobnych pozycji, może być mało odkrywczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pewnie też, a poza tym patrząc na ilość tomów pytanie, czy jeszcze coś odkrywczego może napisać.

      Usuń
    2. To prawda. Ale w sumie ludzkie umysły i motywacje bywają zawiłe, więc pewnie zawsze jakąś nowość się uda wyłowić.

      Usuń
  2. Lubię literaturę faktu, ale nie wiem czy sięgnę akurat po tę pozycję. Ocena widzę średnia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię tą serię, chociaż nie czyta się tego łatwo, ciężka tematyka nieco.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiedziałam, że w ostatnim czasie popularne są książki typu rozmowy z mordercami i tym podobne, ale nie miałam pojęcia, że jeden autor napisał ich tak wiele.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie nie porywają książki tego autora. Są przegadane, a konkretów mało, właściwie te rozmowy, spotkania z mordercami to margines treści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, chociaż czasem więcej otoczki, niż prawdziwej treści.

      Usuń
  6. Szkoda, że tak słabo wypadła, bo zapowiadała się ciekawie. Niemniej, w roli przerywnika może dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie książki z drugiej strony, więc będę miała na uwadze, może wyrywkowo dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  8. W ramach przerywnika poszukam jej w bibliotece, może akurat mi bardziej się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna książka która nie jest zupełnie dla mnie. Wybieram lżejszą literaturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei nie czuję się specjalnie zachęcona do lektury tej publikacji w najbliższym czasie.

      Usuń
  10. czytałam jedną książkę z tej serii i niestety mnie rozczarowała

    OdpowiedzUsuń
  11. oj coś czuje ze wciągnęły by mnie te obie pozycje książkowe.

    OdpowiedzUsuń
  12. raczej ta propozycja nie dla mnie aktualnie ale kto wie może mi się coś odmieni w tej kwestii

    OdpowiedzUsuń
  13. interesują mnie takie tematy, jestem fanką Justyny mazur i jej podcastów kryminalnych

    OdpowiedzUsuń
  14. Tematyka ciekawa, ale myślę, że taka książka musi mieć naprawdę dobry przekaz.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam w planie zapoznać się z całym tym cyklem. Pierwsxy tom już nawet zdążyłam zakupić.

    OdpowiedzUsuń
  16. niestety to nie jest do końca literatura faktu, ale warto dać jej szansę

    OdpowiedzUsuń
  17. Studiowałam kryminologię i bardzo lubię takie książki. Rozumiem, że nie każdemu mogą się one spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie przepadam za tego typu książkami, jednak ta wydaje się bardzo ciekawa i godna uwagi 🙂

    OdpowiedzUsuń