środa, 9 września 2020

ROZMOWY Z PSYCHOPATAMI

CHRISTOPHER BERRY-DEE

"Psychopaci stanowią około jednego procenta populacji, ale nie wszyscy stają się przestępcami."

Po zapoznaniu się z książkami Berriego-Dee ("Rozmowy z seryjnymi mordercami", "Rozmowy z seryjnymi morderczyniami"), to "Rozmowy z psychopatami" najbardziej mi się spodobały, ponieważ prawdziwe historie zostały nie tylko szczegółowo przybliżone, ale również przedstawione w otoczce współczesnej nauki psychologicznej, a coś takiego jest wielkim magnesem dla wyobraźni i interpretacji. Co prawda, ktoś, kto przeczyta wszystkie wymienione tytuły, natychmiast dostrzeże styczne punkty, zazębiające się akapity i liczne powtórzenia, jednak tak wzmacnia się wydźwięk wiedzy o najsłynniejszych bestiach z morderczymi skłonnościami. Autor dokonuje rozróżnienia między pojęciem psychopaty i bestii, lecz dla mnie nie ma to aż tak dużego znaczenia, gdyż rozmiar szkód i masakr wyrządzonych przez obie opcje, szokuje i przeraża w równym stopniu. I jeszcze wskaźnik eskalacji mrocznych głębi umysłów potworów, wyraziście uwypuklający się podczas prowadzonej korespondencji i przeprowadzanych wywiadów przez światowej sławy kryminologa z najgroźniejszymi więźniami.

W tym tytule mniej szczegółowych życiorysów zwyrodniałych umysłów niż w innych książkach Christophera Berriego-Dee, ich miejsce zajmują rozważania na temat otchłani zdradliwego świata seryjnych morderców, przyczyn leżących u podstaw zachowań, cech identyfikujących spaczone i destrukcyjne osobowości. Bardzo mi odpowiadało zerknięcie w defekty ludzkich umysłów i iskier zapalnych niezrównoważenia psychicznego. Skąd brak żalu, skrupułów, wyrzutów sumienia, poczucia winy, a skąd skłonność do przemocy, wypaczona dbałość o własne interesy, świadome łamanie norm społecznych? Czy faktycznie szwankuje umiejętność odróżniania dobra i zła, a może prym wiedzie celowe oszustwo i manipulacja? Jakie formy diagnozowania nieokiełznanej i brutalnej tożsamości, tworzenia profili psychologicznych chorych umysłów, identyfikowania punktów zwrotnych, mają do dyspozycji specjaliści medycyny? Dlaczego narcyzom, okazującym przesadne wyobrażenie o własnej wartości, przypisuje się najwięcej zbrodni? Czy poznając perwersje i potrzeby psychopatów, uwzględniając indywidualnie przypadki, w tym rozszczepienia jaźni, udaje się stworzyć model ich rozpoznawania, przewidywania czynów, unikania wpadnięcie w pułapkę wyjątkowo ohydnych i przerażających gwałtów i morderstw? I na koniec, nieco drażni bogactwo autopromocji w narracji, intensywne podkreślanie własnych zasług i dokonań autora.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura faktu (kryminologia), 286 stron, premiera 15.04.2020 (2017)
tłumaczenie Tomasz Wyżyński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

31 komentarzy:

  1. Zdecydowanie wciągam na listę do przeczytania, jestem ciekawa tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chociaż nie czytam takich książek to tej dałabym szanse i też zapisałam ją na listę :-)

      Usuń
  2. A już w tym miesiącu kolejny tytuł od Berry'ego-Dee! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Z przyjemnością sięgnęłam po "Rozmowy z seryjnymi mordercami", "Morderczynie..." mam jeszcze przed sobą, a nad tą pozycją wciąż się zastanawiam. Być może kiedyś trafi do mojego koszyka w księgarni ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też muszę się w nią zaopatrzyć. Ciekawa pozycja.

      Usuń
    2. Ale co trzeba przyznać, to okładki tych książek zdecydowanie przyciągają wzrok ;)

      Usuń
  4. Na pewno książka dla ludzi o mocnych nerwach! Ale z drugiej strony to ciekawe wejść do umysłu mordercy

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam kryminoligie i psychiatrów,to książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To podobnie jak ja:-)
      Psychika człowieka to ciekawe zagadneinie.

      Usuń
  6. Mimo wszystko chętnie przeczytam tę książkę, ciekawiła zawsze mnie psychologia, a tu myślę,że będą tego typu rozważania...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś może po nią sięgnę. Jak już wspominałam przy innych tego typu książka na twoim blogu. Mam je w planach.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Widzę, że wciągnął Cię ten temat, ponieważ jest to kolejna książka o takiej tematyce, która ląduje na blogu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie warte uwagi, mam wrażenie, że ja bym się w tym klimacie odnalazła.

      Usuń
  9. Fascynuje mnie umysł psychopatów. To, jak myślą, podejmują decyzje, to, co czują, co nimi kieruje i napędza do zbrodni. Bardzo chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to musi być ciekawe doświadczenie czytać tę książkę i zagłębiać się w umysł zbrodniarzy.

      Usuń
  10. Cała seria jest dla mnie absolutnym must have! Kryminologia i psychologiczne aspekty popełnianych zbrodni to coś,co od lat mnie nurtuje.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kurcze, nie zbyt często sięgam po tego typu pozycje, ale bardzo zachęciłaś mnie tą recenzją

    OdpowiedzUsuń
  12. Chcialabym poruszyc kwestie zaburzen /chorób psychicznych i popelniania morderstw. Niestety czesto ludzie mysla ,ze chorzy mają sklonnosci do popelniania takich czynow. Dzialam jako wolontariusz w pewnej fundacji i mam kontakt z osobami chorymi na schizofrenie i uwazam ,ze to cudowni i wrazliwi ludzie. Nie zasluzyli na stygmatyzacje. Bardzo lubie z nimi wspólpracować. Jesli chodzi o ksiązke to z pewnoscia jest ona dla ludzi o silnych nerwach.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi przerażająco, ale z pewnością jest to również intrygująca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  14. z przyjemnością sobe przeczytam tą propozycję, lubię tego typu książki może więc przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To nie za bardzo moja tematyka, więc sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ooo! Koniecznie muszę gdzieś sobie zapisać tę serię, bo bardzo mnie takie rzeczy intrygują. Chciałabym choć trochę pojąć, co siedzi w głowie psychopacie.

    OdpowiedzUsuń
  17. To jest coś co dodaje do swojej listy TBR na ten rok, moje klimaty. Jak najbardziej przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jesteś wielka miłośniczką tego gatunku literatury. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czytałam. Autor jest narcyzem. To pochwała jego dokonań....

    OdpowiedzUsuń
  20. Tego typu książki to ja zawsze chętnie czytam

    OdpowiedzUsuń
  21. Mnie w ogóle autor tą książką do siebie nie przekonał. Przez jej większość wychwalał się z kim to on się nie zna, z kim obiadu nie jadł i, za przeproszeniem, lizał się sam po jajkach, a na dodatek wykpiwał wszystko i wszystkich dookoła.

    OdpowiedzUsuń
  22. Miałam na półce ale jednak okazało się że to kompletnie nie mój klimat. Raczej wolę takie tematy w kryminałach albo thrillerach w formie powieści.

    OdpowiedzUsuń
  23. Może to być ciekawe spotkanie z literaturą nieco różniącą się od tego co czytam na co dzień. Zapisuję!

    OdpowiedzUsuń