piątek, 2 czerwca 2017

JA NIE WYBACZAM Mark Hill

RAY DRAKE tom 1

"Przeszłość wdzierała się do teraźniejszości. Dziesiątki lat temu coś zostało wprawione w ruch, jakaś straszliwa siła nabierająca rozpędu. Podsycana, coraz potężniejsza."

Książka pozostawiła po sobie pozytywne, mocne i mroczne wrażenia. Znakomity pomysł na mglistą i niejednoznaczną postać głównego bohatera. Wzbudza intrygujące, sprzeczne i kontrowersyjne odczucia. Lubimy go, docieramy do źródeł jego postaw i czynów, a jednocześnie wciąż stanowi dla nas wielką zagadkę do rozszyfrowania. I właśnie wyśmienitą kreację kluczowej postaci uważam za najwartościowszy walor tej wciągającej przygody czytelniczej.

Mark Hill potrafi też umiejętnie podsycać napięcie, pobudzać do działania wyobraźnię czytelnika, nakłaniać go do aktywnego uczestnictwa w grze. Kiedy już wydaje się, że zbliżamy się do prawdy umożliwiającej rozwiązanie zagadki brutalnych morderstw, w sprytny sposób wymyka się ona wysuwanym przypuszczeniom i domysłom. Satysfakcjonujące, zaskakujące i pierwszorzędnie podane zakończenie to kolejny plus powieści. Bardzo dobrze odnajdujemy się w nietuzinkowej detektywistycznej szaradzie, z paletą ciekawych bohaterów, intrygujących zdarzeń, sensacyjnych incydentów, psychologicznych wątków i szerokiej gamy dreszczyków emocji. Pierwszy tom zapowiada rewelacyjną serię kryminalną, z ogromnym zainteresowaniem sięgnę po kolejną jej odsłonę, wyczekiwać będę nowych kart do odkrycia i jokerskich zagrań w fabule.

Ray Drake, inspektor z wydziału zabójstw, natychmiast mocno przykuwa naszą uwagę. Jego zachowanie wydaje się sprzeczne, mętne, niejasne i zbyt nerwowe. Prowokowani jesteśmy do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy taka postawa może wynikać z traumy związanej ze śmiercią żony lub wyrzutami sumienia wobec trudności porozumienia się z córką? Jednocześnie Ray otrzymuje właśnie awans w pracy, postrzegany jest jako inteligentny, oddany, profesjonalny i bezkompromisowy funkcjonariusz policji. Jego podopieczna Flick Crowley również zdobywa wiele zasług. Obecnie staje przed szansą potwierdzenia wysokich detektywistycznych umiejętności.

Wspólnie prowadzą sprawę osobliwego zabójstwa rodziny w ponurej londyńskiej dzielnicy. Stopniowo odkrywają zadziwiające fakty rzutujące na kurs obierany przez śledztwo. Oczywiście, nie wszystkim podoba się wnikliwe drążenie tematu, a ci, którym najbardziej powinno zależeć na wyjaśnieniu zbrodni, nagle postanawiają odpuścić jej rozwiązanie. Jakie zatrważające informacje ujrzą światło dzienne? Dlaczego nie będzie można liczyć na pełne, wydawałoby się należne, wsparcie? Jak bardzo zdrady, kłamstwa i tajemnice przeszłości upomną się o uwagę? Czemu właśnie teraz, skoro tyle lat potrafiły drzemać w ukryciu? Jakie winy nie zostały właściwie rozliczone i szczerze wybaczone? W jakim stopniu konsekwencje dokonanych wcześniej wyborów potrafią znacząco zmienić obraz życia?

5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał, 368 stron, premiera 13.04.2017, tłumaczenie Jacek Ratajski
Książkę "Ja nie wybaczam" zgarnęłam z półki "bestsellery". :)

64 komentarze:

  1. Uwielbiam czytać Twoje recenzje, nawet jak gatunek książki totalnie nie mój, to Ty i tak mnie do niej zachęcisz :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Teraz czytam książkę w podobnym klimacie -myślę, że Twoja propozycja wciągnęłaby mnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejna mocna i wciągająca pozycja! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To takie trochę schematyczne, że policjant jest wzorowym funkcjonariuszem, ale na gruncie rodzinnym ma problemy :) Książka brzmi bardzo fajnie, szukam jakiś prezentów dla koleżanki na urodziny, a ona lubi kryminały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubi kryminały, to książka powinna się jej spodobać, właśnie poprzez pomysł na głównego bohatera wymyka się schematom, ale bardziej wnikać nie będę, aby nie psuć przyjemności czytelniczej. :)

      Usuń
  5. Bardzo ciekawa recenzja. Ciekawe, czy spodoba się i mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tytuł prawie opisuję mnie..... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobna sztuka wybaczania należy do tych najtrudniejszych. ;)

      Usuń
  7. Pewnie ciekawa książka, tylko nie w moim klimacie niestety :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wszyscy musimy czytać to samo, inaczej byłoby nudno. :)

      Usuń
  8. Ilekroć u Ciebie jestem, tylekroć uświadamiam sobie, że nie wystarczy mi życia, aby przeczytać te wszystkie książki...

    OdpowiedzUsuń
  9. zapowiada sie klimatycznie i intrygująco

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi naprawdę ciekawie, a autor potrafił naprawdę zainteresować. :) Zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię takie mocne wejścia w serię:) ciekawi mnie też postać tego inspektora, wydaje się złożona i warta bliższego poznania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, ciekawa jestem czym mnie zaskoczy w kolejnych odsłonach cyklu. :)

      Usuń
  12. oo to coś dla mnie!! Koniecznie!!
    Muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dodaję do listy do przeczytania. Z każdą Twoją recenzją ta lista rośnie, a czas się nie wydłuża ;( dlaczego ? :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Szczerze mówiąc mam z tym wydawnictwem nie najlepsze skojarzenia. Rzadko trafiam u nich na książkę, która mi się podoba, jeśli to nie Tolkien. Jestem jednak skłonna dać jej szansę ze względu na kreację głównego bohatera :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jej! Ale mnie zaciekawiłaś! Uwielbiam właśnie takie książki, już zapisuję na listę "do przeczytania"!!

    OdpowiedzUsuń
  16. To zdecydowanie moje klimaty, więc również z chęcią przeczytałabym tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie, nie, nie rób mi tego! Jak polecasz książki, to mój portfel cierpi bardzo!

    OdpowiedzUsuń
  18. Zaciekawiłaś mnie: tajemnice, osobliwe zabójstwo i skrywający traumę inspektor.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo się dzieje, w ciekawym stylu wszystko podane, książka przekonała mnie do siebie. :)

      Usuń
  19. I kolejny tytuł, który powinnam dorzucić do długaśnej listy kryminałów do przeczytania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że bardzo wyczekuję drugiego tomu, zastanawiam się, jak dalej zostanie pociągnięty pomysł na głównego bohatera. :)

      Usuń
  20. Tą książkę polecę mojemu znajomemu. On lubi czytać takie intrygujące historie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię takie klimaty, więc nie odmówię ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Brzmi bardzo zachęcająco, ale jednocześnie trochę mi się przejadły te postaci śledczego z traumą, które teraz są w co drugiej książce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życie pisze różne scenariusze, ale wciąż bazują na tych samych schematach, podobnie z książkami, pewne konwencje są przez czytelników najchętniej widziane. :)

      Usuń
  23. Nie często czytam kryminały jednak dzięki Twojej recenzji chyba muszę zwrócić uwagę na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zapowiada się klimatycznie. Czemu nie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dawno nie czytałam żadnego kryminału, więc w sumie chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Czuję, że Ray Drake będzie kolejnym bohaterem, którego poczynania będę śledziła z uwagą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z pewnością, już nie mogę doczekać się spotkania z kolejnym tomem serii. :)

      Usuń
  27. Uwielbiam Twoje recenzje! Są fantastyczne! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, warto dzielić się wrażeniami z przeczytanych książek. :)

      Usuń
  28. Wpływ przeszłości na teraźniejszość od zawsze jest dla mnie kwestią nad wyraz interesującą, a wplecenie tej nici zamyśleń w fabułę elektryzującą czytelnika i nieco z nim igrającą wydaje się w moim przekonaniu tylko podwyższać atrakcyjność literackiej przygody. Miło mi czytać słowa uznania dla autora, keótego owoc pracy nie zawiódł Cię tak w odniesieniu do kompozycji powieści, jak i porwania Cię w ekscytującą przygodę rozwiązywania zagadek, uciekających i zaskakujących, a dzięki temu - jeszcze mocniej satysfakcjonujących. Utrzymanie poziomy emocjonalnego nie należy do najłatwiejszych, więc wierzę, że Mark Hill może zyskiwać tylko powiększające się grono zwolenników :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyczekuję, że książka będzie się czymś wyróżniać na tle innych jej podobnych, jeśli to otrzymuję, to od razu bardziej się w nią angażuję. Takich satysfakcji czytelniczych poszukuję. :)

      Usuń
  29. Zazwyczaj czytam książki polskich autorów. Widzę jednak, że warto się przełamać i sięgnąć po literaturę zagraniczną ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, nawet tak dla odmiany, zawsze to potężna porcja ciekawych przygód czytelniczych. :)

      Usuń
  30. "Tom pierwszy" trochę mnie przeraża, bo nie wiem, ile ich będzie, ale całość zapowiada się całkiem zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zobaczymy, na razie zapowiada się ciekawie, chętnie sięgnę po kolejną odsłonę cyklu. :)

      Usuń
  31. Mocna pozycja, która tak, jak i tytuł oraz okładka przyciągają. Niezwykła recenzja :) Doskonała :)

    OdpowiedzUsuń