niedziela, 11 czerwca 2017

CZARNA WDOWA Daniel Silva

GABRIEL ALLON tom 16

"Dla zawodowego szpiega nie ma nic gorszego, niż dostać od funkcjonariusza obcych służb wiadomość, którą winien był pozyskać sam."

Powieść szpiegowska w bardzo dobrym wydaniu, z ciekawym pomysłem na intrygującą fabułę, nawiązującą do terrorystycznych działań coraz usilniej dobijających się o bazujący na brutalności i okrucieństwie rozgłos na międzynarodowej arenie współczesnego świata. Nakłaniająca do zdefiniowania indywidualnych osądów i przekonań, zbadania postaw organizacji antyterrorystycznych, poddania analizie decyzji osób piastujących najwyższe stanowiska w rządach państw kluczowych z perspektywy ogólnoświatowego bezpieczeństwa i pokoju.

Naświetlenie ogromnego zagrożenia, którego źródła wywodzą się z ISIS, jak eskalacja przemocy, obliczone na spektakularność zamachy, podkładanie bomb, coraz liczniejsze akcje agresji, próby zastraszenia, wywołania strachu, wywarcia nacisku. I sprzeciwiające się im działania tajnych agencji wywiadowczych, służb bezpieczeństwa, pozyskujące informacje, monitorujące wszelkie aktywności, przenikające do obcych struktur organizacyjnych. Oczywiście i w ich szeregach są nieomylni zabójcy, mistrzowscy stratedzy, genialni mistyfikatorzy, działający pod fałszywą tożsamością. Spryt, dokładność, szybkość, które z czynników zdołają przeważyć zwycięską szalę dla jednej ze stron konfliktu? A może w tym starciu nie ma wygranych, a są tylko przegrani?

To wszystko, jak również wiele jeszcze innych aspektów związanych z terroryzmem, znajdziemy właśnie w tej powieści, której fabuła sugestywnie przedstawia prawdopodobny scenariusz zdarzeń, usilne zmiany układu sił na mapie świata, werbowanie do siatki terrorystycznej nowych członków, specjalistyczne przeszkolenie ich do atakowania celów w krajach Zachodu. Całkowite zaślepienie, tłumiona nienawiść, bezwzględne oddanie sprawie, gotowość do największego poświęcenia, rezygnacja z życia w imię idei. I koordynujący działaniami terrorystów, tajemniczy islamski lider, którego prawdziwego nazwiska i miejsca pochodzenia nikt nie zna, zaś przyjęty przez niego pseudonim Saladyn nie może być dziełem przypadku.

Seria krwawych zamachów dokonanych w Paryżu i Amsterdamie okazuje się dopiero początkiem zakrojonej na szeroką skalę zemsty członków ISIS wobec zachodnich społeczeństw. Na pomoc zostaje wezwany Gabriel Allon, legendarny agent izraelskiego wywiadu, mający wytropić wszelkie ślady siatki Saladyna, skrupulatnie poznać jego plany, przeciwstawić się zamierzeniom, nie dopuścić do kolejnych masowych morderstw. W tym celu decyduje się umieścić w pozornie nieprzeniknionej nadrzędnej grupie wroga zaufanego agenta. Staranne przygotowania, eliminujące ryzyko wpadki, wymagają jednak czasu, a ten okazuje się towarem deficytowym.

Autor z wielkim realizmem odmalowuje społeczne, religijne, polityczne i kulturalne tło, odwołuje się do miejsc na świecie, gdzie dżihad znajduje doskonałe warunki do umocnienia i rozbudowy swojego potencjału, zdobywania funduszy i tworzenia przyczółków wprost pod okiem niewiernych. Ten wysoki poziom uszczegółowienia powoduje, że szybciej lokujemy się w powieściowej rzeczywistości, lepiej rozumiemy motywy czynów pozytywnych postaci, trafniej wychwytujemy uwarunkowania ich funkcjonowania, intensywniej wczuwamy się w dylematy związane z przydzielonymi im niebezpiecznymi misjami. A zakończenie zaskakuje swoim wydźwiękiem.

Książkę czyta się bardzo dobrze, z chęcią zagłębiamy się w kolejne części, potrafi wprowadzić atrakcyjne zamieszanie związane z nieoczekiwanym przebiegiem zdarzeń, podtrzymać napięcie, wpleść sensacyjne elementy, ukazać wydawałoby się barwny, ekscytujący i emocjonujący obraz życia szpiega. Presja, niebezpieczeństwo, ryzyko, odpowiedzialność, stąpanie po cienkim lodzie niepewnych informacji, ograniczone zaufanie nawet do najbliższych współpracowników. Przygoda czytelnicza pozwalająca na spędzenie intrygującego popołudnia z książką w ręku, przeniknięcie do świata tajnych służb wywiadu. Zerknij do moich wrażeń po przeczytaniu poprzedniej odsłony cyklu, "Angielski szpieg", każdy z tomów można czytać niezależnie.

5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść szpiegowska, 528 stron, premiera 10.05.2017
tłumaczenie Barbara Budzianowska-Budrecka
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu HarperCollins Polska. :)

70 komentarzy:

  1. Bardzo zachęcająca szpiegowska powieść! Dziękuję za przybliżenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj oglądałam dwuczęściowy film dokumentalny o szpiegach, bardzo przyciągają mnie takie klimaty. :)

      Usuń
    2. ja ostatnio zaczytuję się w komediach szpiegowskich, też polecam :-)

      Usuń
  2. Powieści szpiegowskie tak mnie wciągają, że zapominam o całym świeie bo zawsze chcę zobaczyć jakie będzie zakończenie
    Pozycję zapamietuje na wakacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś uwielbiałam kryminały i bardzo mnie wciągały... niestety ostatnio jakoś mi się odwidziało i chociaż Twoja recenzja jest bardzo zachęcająca to wiem, że nie sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem dobrze jest robić przerwy od jakiegoś gatunku literackiego, później wraca się do niego z większą przyjemnością. :)

      Usuń
  4. Bardzo zachęcajaca recenzja.;) Zapisuję ksiązke na listę do przeczytania.:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzja mnie zaciekawiła, dopisuję do listy do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tym razem stwierdzam,z e ksiązka jest nie dla mnie. Nie ogladam tv, stsram się nie czytać wiadomosci ze świata, tym bardziej nie wejdę w brutalny świat fikcji. Poczekam na kolejną recezję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna książka �� wreszcie coś co czytałam. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  8. Kilka dni temu rozmawialem na temat tej ksiazki z kolegą, który ja ma. Ma mi ja podrzucić na tygodniu. Nie moge sie doczekac.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaraz zerknę, czy już przez Ciebie została przeczytana. :)

      Usuń
  9. Lubię tego typu klimaty! Niestety ze względu na to, że pochłaniają mnie bez reszty, muszę bardzo rozważnie podchodzić do ich czytania. :) W końcu w pracy nie zrozumieją, że nie przyszłam, bo czytałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytanie w pracy to jednak nie najlepszy pomysł, choć czasami udało mi się coś z lektur przemycić. ;)

      Usuń
  10. Z powieści szpiegowskich do tej pory czytałam tylko Forsytha. I powiem szczerze ze go uwielbiam. Jeśli książka kiedyś mi wpadnie w ręce to przeczytam ale sama nie pobiegnę do ksiegarni ;) ciekawa i wyczerpująca recenzja
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miłość do szpiegowskich powieści odziedziczyłam po tacie, jak wiele ich wspólnie czytaliśmy. :)

      Usuń
  11. Brzmi intrygująco. Powieści szpiegowskie to coś, co lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Sam tytuł jest już niezwykle intrygujący choć to nie mój gatunek literacki.

    OdpowiedzUsuń
  13. Intrygująca fabuła! Co prawda rzadko sięgam po ten typ literatury, ale Twoja recenzja mnie wciągnęła ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Może i bym się skusiła :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Oho, już chyba wiem co dostanie mój chłopak na zbliżające się urodziny. Lubi tego typu książki, a ta wydaje się naprawdę bardzo dobra. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  16. Czarna wdowa puki co kojarzy mi się z takim małym pajączkiem , który ma chyba oczywistą dla każdego renomę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba wszystkim to skojarzenie natychmiast przychodzi do głowy. ;)

      Usuń
  17. Uwielbiam takie książki! :) Jak wciągną, to nie można nic zrobić, dopóki się nie przeczyta do samego końca ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nigdy wcześniej nie sięgałam po takie książki, ale brzmi ciekawie i zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba się przekonać, jak podpasuje, to wiele przygód czytelniczych w tym stylu czeka. :)

      Usuń
  19. Jestem bardzo ciekawa tego powieściowego realizmu i przede wszystkim zakończenia :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja wolałabym czytać tomy po kolei.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, ze tak jest najlepiej, ale tak jak w tym przypadku, nie ma takiej potrzeby. :)

      Usuń
  21. Ja właśnie szukam czegoś dla teściowej na imieniny i widzę że poszukiwania zakończyłam 🙂 Ta książka idealnie wpasowuje się w jej upodobania i myślę że z chęcią ją przeczyta. A skoro Twoja opinia głosi: przeczytaj koniecznie to nawet się nie waham 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w każdym razie cenię sobie takie książkowe prezenty. :)

      Usuń
  22. Bardzo interesująca książka :D Sądzę, że ten kryminał Silvy przypadnie mi do gustu :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię dobre kryminały, zwłaszcza latem. Muszę przeczytać i ten! :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Coraz wiecej książek porusza tematyke terroryzmu. Znak czasów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, kiedyś się broniłam przed tą tematyką w książkach, ale już tak wszystko z zewnątrz do nich przenika...

      Usuń
  25. Intrygująca recenzja! Temat również na czasie. Brawo :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie pamiętam, kiedy czytałam jakąś powieść szpiegowską. Muszę zatem nadrobić braki w tej kwestii.

    OdpowiedzUsuń
  27. Jak dobrze, że dodałaś, że tomy można czytać niezależnie. Już się obawiałam, że aby poznać tą historię będę musiała przekopać się przez 16 innych :)

    OdpowiedzUsuń
  28. O kurcze to idealna książka dla mnie. Mam nadzieje, że będę mogła zakupić ebooka. Jutro bede cay dzien w podróży także idealnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Choć raczej nie czytam tego typu książek, to ta zdaje się mieć w sobie coś, co skłania mnie ku temu by po nią sięgnąć.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie, nie, nie. Książka raczej nie dla mnie. Choć nie mówię Nie na zawsze, gdyż nigdy nie miałam jeszcze do czynienia z książkami szpiegowskimi, tak więc kiedyś musi być ten pierwszy raz :D
    Buziaki :*
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro nigdy nie czytałaś książek szpiegowskich, to skąd możesz wiedzieć, że nie? ;)

      Usuń
  31. O! Znam kogoś, komu taka powieść szpiegowska by przypadła do gustu. Muszę polecić. :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Dla mnie niekoniecznie, bo szpiegowskie klimaty nieco się mijają z moimi upodobaniami, ale moja mama będzie zachwycona takim kąskiem :)
    Dziękuję, tytuł zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka powinna się jej spodobać, bardzo dobrze napisana. :)

      Usuń
  33. Powieści szpiegowskie to nie moje klimaty :D Ale piszesz tak wciągające recenzje, że chyba sięgnę po tę książkę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, bo to intrygująca powieść, świetnie spędziłam przy niej czas. :)

      Usuń
  34. Oj dawno nie czytałam powieści szpiegowskiej... a miałabym ochotę ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Trafiłem tu, bo szukałem recenzji filmu Czarna Wdowa online a tu taka niespodzianka

    OdpowiedzUsuń