niedziela, 25 czerwca 2017

ROZNEGLIŻOWANE Iva Procházková

MARIÁN HOLINA tom 2

"Smutek to naturalny zwiastun zmian, bez których nie byłoby naszego życia."

Kryminał z górnej półki, pierwszorzędnie rozplanowany, rewelacyjnie podany, umiejętnie angażujący czytelnika, od pierwszej do ostatniej strony trzymający w niepewności i zaintrygowaniu. Takie książki czyta się z ogromną przyjemnością, chętnie podejmuje detektywistyczną grę, okazującą się złożonym i wciągającym wyzwaniem. Iva Procházková zręcznie wplata w intrygę nie jeden a kilka fałszywych tropów, przyciąga zaskakującymi kierunkami rozwijającego się scenariusza zdarzeń, sprytnie utrudnia przewidywanie finałowej odsłony śledczej zagadki.

Ciekawie, atrakcyjnie, pomysłowo, błyskotliwie, z wyborną znajomością technik przyciągania uwagi czytelnika. Tak naprawdę nie mamy nic do zarzucenia znakomicie rozbudowanej i barwnej fabule. Z wielkim zainteresowaniem zagłębiamy się w nią, wielokrotnie zdumiewa konieczność dokonania zmian w przyjętej przez nas interpretacji zbrodni wobec sukcesywnie pojawiających się nowych dowodów, świadków, przesłanek. Autorka funduje wirtuozowskie wyjaśnienie wszystkich wątków i mistrzowskie ich zazębienie się w mało prawdopodobnym do przewidzenia zakończeniu. Spora satysfakcja czytelnicza, wyśmienity relaks, fascynująca zabawa w asów wydziału zabójstw.

I tak jak w pierwszym tomie autorka barwnie urozmaiciła intrygującą fabułę, dodając aspekty psychologii połączonej z astrologią do rozpatrywania zależności przyczynowo-skutkowych badanej sprawy, koncentrując się nie tyle na samym tragicznym zdarzeniu, lecz na problemie, który je poprzedza. Tak w drugim tomie, mroczne tajemnice nieco rozjaśniają się, ożywiają za pomocą humorystycznych nut, złotych myśli, cytatów, przysłów i porzekadeł ludowych, ciekawie wkomponowanych w kontekst sytuacyjny, wypowiedzi bohaterów czy nagłówki rozdziałów. Stwarza to barwny i oryginalny klimat powieści. Przyznaję, że jestem zachwycona kryminałem, szczerze i entuzjastycznie polecam tę wyborną przygodę czytelniczą.

Podinspektor Marián Holina, którego portret przedstawiałam bliżej podczas omawiania wrażeń z lektury poprzedniego tomu "Mężczyzna na dnie", tym razem staje przed wyzwaniem rozwikłania zagadki zabójstwa młodej azjatyckiej dziewczyny, której ciało znalezione zostaje na terenie praskich ogródków działkowych. Wydaje się, że sprawa nie będzie skomplikowana, gdyż dzięki sprzyjającym dla działań policji okolicznościom, pojawiło się kilka wyraźnych tropów, a co ważniejsze, domniemany sprawca niemal natychmiast wpada w ręce detektywów. Jednak nie wszystko z tej wietnamskiej łamigłówki morderstwa zdaje się pasować i zbiegać ze sobą. W miarę zagłębiania się w śledztwo, wyraźne obrazy zaczynają zamazywać się, punkty styczne oddalać od siebie, a niewiadome mnożą się w przyspieszonym trybie. Czy mimo wszystko uda się doprowadzić do tego, aby sprawca zbrodni poniósł konsekwencje swoich czynów?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał, 414 stron, premiera 23.05.2017, tłumaczenie Julia Różewicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Afera. :)

55 komentarzy:

  1. Ale ciekawa książka!
    Dziękuję za rekomendacje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostrzegam, książka mocno wciąga w detektywistyczną zagadkę. ;)

      Usuń
    2. chyba każdy kiedyś chciał zostać prywatnym detektywem ;-)

      Usuń
  2. Zdecydowanie lubię kryminały i myślę, że ta książka, dzięki Tobie może być jedną z kolejnych, po które sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno przeczytam :-).
    Lubię mentalność i poczucie humoru naszych sąsiadów, a chyba nie miałam jeszcze okazji delektować się nim w kryminale.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nareszcie natrafiłam na recenzje kryminału, niech mi się skończą zaliczenia na uczelni i już po nią sięgam! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam kryminały. I ciągle jestem pod wrażeniem w jakim tempie pochłaniasz książki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie do kryminałów też nie trzeba zbyt długo namawiać. :)

      Usuń
  6. Dzięki za podpowiedź, po jaką książkę mam sięgnąć tego lata:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Imię i nazwisko autorki już zanotowałam. Myślę sobie, że zaopatrzę się w oba tomy i zabiorę je ze sobą na urlop :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo odpowiada mi taki styl konstruowania powieści kryminalnej. :) Wspaniałego zaczytania. :) Świetnego urlopu. :)

      Usuń
  8. Brzmi interesująco :) idealna dla fanów tego gatunku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, jak dla mnie perełka wśród ostatnio przeczytanych kryminałów. :)

      Usuń
  9. Aaaa to coś dla mnie! Uwielbiam właśnie takie kryminały!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnego rozwiązywania zagadki detektywistycznej, mnie się udało dopiero tuż przed końcem powieści, a to bardzo cieszy. :)

      Usuń
  10. Recenzja super! Autorka mi już wcześniej znana. A teraz już wiem po co warto sięgnąć w trakcie urlopu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Koniecznie muszę przeczytać! :)
    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna recenzja! Będę miała książkę na uwadze ;)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń
  13. Najpierw sięgnę po pierwszą część, bo tak jak pisałam przy okazji jej recenzji u Ciebie, bardzo ciekawi mnie czeski kryminał. I do tego jeszcze okładka jest bardzo tajemnicza :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi zdecydowanie doskonale! Zaintrygował mnie tytuł i sama postać autora - czeski kryminał, tego jeszcze nie grali ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Twoje recenzje są wspaniałe! Kiedy nie trafię na jakąś Twoją pozytywną recenzję, to od razu mam ochotę lecieć i czytać tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba dawać książkom szansę, mają nam tyle ciekawych rzeczy do zaoferowania. :)

      Usuń
  16. Brzmi naprawdę ciekawie, więc będę miała na uwadze ten tytuł ;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Szczerze powiedziawszy sama bym nie zwróciła uwagi na tę pozycję, ale zaciekawiłaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Hmm zaciekawiło mnie to, pewnie sprawdzę i te propozycje ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zawsze jak łapią podejrzanego na początku książki patrzę, ile stron zostało i mówię sobie: "nieeee, to nie on!" :D
    Polecam Ci świetne babskie kryminały Nele Neuhaus. Albo ostatnio przeczytałam "Polowanie" Ursuli Poznanski. Naprawdę trzyma poziom!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na nie też mam wielką chęć, jak tylko będę miała okazje, to je przeczytam. :)

      Usuń
  20. Przeczytałabym, ale jak znaleźć czas?

    OdpowiedzUsuń
  21. Zaintrygowałaś mnie tą recenzją! Bardzo lubię kryminały, a przyznam szczerze, że nie spotkałam się jeszcze z tą autorką. Może za często sięgam po komercyjnych autorów? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie dzięki takim wędrówkom po różnych, mniej lub bardziej znanych autorach, docieram do wspaniałych propozycji czytelniczych. :)

      Usuń
  22. Ostatnio bardzo mnie ciągnie do Czech , namawiam męża na ponowny wyjazd do Pragi - więc taka książka mogłaby stanowić ciekawy wstęp do naszych czeskich wojaży (choć nie wiem, czy potem nie bałabym się jechać ;) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie dawno w Pradze nie byłam, więc czemu by nie zorganizować jakieś wycieczki. :)

      Usuń
  23. Uwieeeeeeelbiam kryminały. Skoro tak wysoko oceniłas tę książkę to ufam i muszę przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki entuzjazm jak najbardziej mile widziany, wspaniałej przygody czytelniczej. <3

      Usuń
  24. Po Twojej recenzji chyba po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. bardzo fajnie stworzona fabuła, czytelnik wciąga się od razu w tę intrygę, na pewno polecę paru osobom :-)

    OdpowiedzUsuń