środa, 28 czerwca 2017

WROTA OBELISKÓW N.K. Jemisin

PĘKNIĘTA ZIEMIA tom 2

"Wbija w ziemię niewidzialne słupy mocy, tak głęboko, jak tylko może, i chwyta za litosferę. Kiedy kinetyczna siła fali uderza, a planetarny pancerz powyżej napręża się w odpowiedzi, wyrywa z ziemi jej ciepło, ciśnienie i tarcie, a potem używa ich, a by napełnić swoje słupy mocy i utrzymać ziemię nieruchomo."

Po zapoznaniu się z pierwszym tomem, "Piąta Pora Roku", mocno wyczekiwałam drugiej odsłony tej wyśmienitej i fascynującej serii. Wciąż pozostaję pod ogromnym wpływem wytwarzanego przez autorkę rewelacyjnego klimatu powieści, dającego wrażenie bezpośredniego zespolenia z ziemską planetą, zrozumienia zasad jej wewnętrznego życia i żywiołowych dowodów istnienia. Zmysłowo zanurzamy się w powieść, czujemy opisywane drgania i drżenia ogromnych mas materii, ruchy i przemieszczenia płyt tektonicznych, aktywność sejsmiczną i wulkaniczną, potęgę sił ukrytych pod ziemską skorupą, cichą i głośną muzykę ponad czteromiliardowego bytu Ziemi.

To właśnie wyjątkowo plastycznie odmalowane obrazy tła, pięknie oddane szczegóły motywów błękitnej planety, pradawnej mocy sił przyrody, tak bardzo urzekają w książce. Aspekt przemijania widziany z dwóch diametralnie różnych perspektyw, niewspółmiernie małej długości ludzkiego życia i zaledwie chwil istnienia poszczególnych cywilizacji, oraz stałych cyklów powracających kataklizmów i zagłady. W jakiejkolwiek byśmy nie znaleźli się jednostce czasowej, życie na Ziemi zawsze naznaczone zostaje barwami wojny i echami ich konsekwencji. Czerpiąc potężne moce i siły z zasobów planety, tylko na krótką chwilę jesteśmy w stanie nad nimi zapanować, ponieważ Ziemia zawsze upomni się o własność, którą człowiek próbował jej odebrać.

Na wiele sposobów można interpretować przesłania książki, starać się wynieść z niej nie tylko intrygujące i emocjonujące przygody głównych bohaterów, zachwycać się przekonującym sposobem ich przedstawienia i atrakcyjnym angażowaniem uwagi czytelnika, ale także spojrzeć na fabułę jakby z lotu ptaka, poprzez ciche otwieranie bram kosmosu. Historia zapisana w skalnych obeliskach, świadectwa narodzin i zniszczenia, trwałe materialne dowody istnienia cywilizacji, prawdziwe korzenie przeszłości. Nie zdradzę nic z intrygi powieści, trzeba ją samemu przeżyć, aby zrozumieć nieszablonowy pomysł, podziwiać nietuzinkowe postaci, uchwycić ciekawe nuty refleksyjne i usłyszeć stanowczy głos Ziemi. Książka dostarcza sporej satysfakcji czytelniczej, pobudza wyobraźnię, zabiera do innego świata, ambitnego i dojrzałego, magicznego i wciągającego, ale równocześnie bliskiego i intuicyjnie odbieranego. Nie zaczynajcie drugiego tomu bez znajomości pierwszego, to ścisła kontynuacja podróży czytelniczej.

4.5/6 - warto przeczytać
fantasy, 390 stron, premiera 14.06.2017, tłumaczenie Jakub Małecki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu SQN. :)

65 komentarzy:

  1. Tak mnie zaintrygowałaś, że nawet ja, która rzadko sięga po fantasy mam na nią ochotę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyczekiwać będę zatem Twoich wrażeń po zapoznaniu się z tą przygodą czytelniczą, najpierw jednak pierwszy tom. :)

      Usuń
  2. Brzmi dość intrygująco, ale nie jestem pewna, czy to historia dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na spokojnie , kiedy wpadnie Ci w ręce, wówczas się przekonasz. :)

      Usuń
  3. Mimo, że nie w moim stylu, to brzmi intrygująco:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść zdecydowanie coś w sobie ma, mnie przekonał jej niezwykły klimat. :)

      Usuń
  4. Brzmi ciekawie, mimo , że nie jest to mój ulubiony gatunek , to zainteresowałaś mnie tą książką

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyróżnia się, nietypowy klimat, efektowny zabieg narracyjny, mnie to bardzo odpowiada, czekam na ostatnią odsłonę serii. :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Również bardzo mi się podoba, podobnie jak treść książki. :)

      Usuń
  6. Tak na wstępie jak zobaczyłam tytuł i okładkę pierwsza moja myśl - "Dziewiąte wrota" - stary, dobry film Polańskiego. Taż tak miałaś? ;-) Jednak po przeczytaniu recenzji weszłam w inny świat. I kolejny raz powtórzę - niesamowicie lubię Twój złocisty język recenzji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, przyznam, że nie pobiegły w tę stronę moje myśli, ale tak mocno wkręcił mnie klimat książki, że teraz będę szukać podobnych wrażeń. :) Ślicznie dziękuję za miłe słowa. :)

      Usuń
  7. Klimat mojej mamy 😉 dziękuję za pomysł. Zrobię jej prezent niespodziankę

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę przeczytać drugą część, bo pierwszą byłam zachwycona. Nie tylko światem, ale też tym jak autorka zbudowała tę powieść, dzieląc losy bohaterki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie drugi tom ciut mniej zaangażował w scenariusz zdarzeń, ale klimat pierwszorzędnie odmalowany. :)

      Usuń
  9. nie moje klimaty zdecydowanie..ale ty recęzujesz bardzo "sprzedażowo" :)aż chce się sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seria warta naszej uwagi. :) Niecierpliwie czekam na trzeci tom. :)

      Usuń
  10. Bardzo fajna recenzja, chociaż książka nie dla mnie:-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Serie mam w planach, bardzo chciałabym ją przeczytać, tylko że najpierw muszę ją gdzieś dorwać :) Cieszę się, że seria nie cierpi na klątwę drugiego tomu, bo to kolejna pozytywna recenzja o kontynuacji, którą czytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa trzeciej odsłony serii, czym tym razem autorka zaskoczy czytelników. :)

      Usuń
  12. Ja świeżo po lekturze pierwszej części i pokochałam <3 Dziękuję, bo właśnie u Ciebie po raz pierwszy usłyszałam o tej serii. Już zacieram ręce po kolejną!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że nasze wrażenia czytelnicze się pokryły, zawsze to taki lekki stres, czy innym książka spodoba się tak jak i mnie. :)

      Usuń
  13. "Stanowczy głos matki Ziemi" przypomniał mi filmik który dzisiaj oglądałam. O dziewczynie, ubranej w strój, przypominający kulę ziemską, która topi lody jedzącym je
    Ludziom, wyrzuca na nich śmieci i wylewa ropę. Jednym słowem - rewelacja. Warty oglądnięcia ❤️

    OdpowiedzUsuń
  14. Fantasy to zdecydowanie nie moje klimaty. Mam jednak wrażenie, że Ukochanemu mogłoby się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Pierwszego tomu nie czytałam, ale seria wydaje się bardzo ciekawa. Chyba po raz pierwszy o niej czytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo przyjemna przygoda, warto uwzględnić w planach czytelniczych. :)

      Usuń
  16. Nie za bardzo moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta seria mnie aż tak nigdy nie zainteresowała, ale widzę, że tłumaczył Jakub Małecki, więc może jednak dam jej kiedyś szansę, bo lubię zarówno książki, jak i tłumaczenia tego pana. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Potrafisz zachęcić, nawet tych, co fantazy nie czytają 😉.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Entuzjazm po przeczytaniu powieści wciąż we mnie wybrzmiewa. :)

      Usuń
  19. Czytasz jak burza! Co przyjdę, to ciagle trafiam na tom drugi ;) muszę poszperać, żeby znaleźć tutaj pierwszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszym zdaniu opisu wrażeń z przygody czytelniczej ukryłam bezpośredni odnośnik do pierwszego tomu, albo wyszukiwarka z prawej strony. :) A czytanie to wciąż rozwijająca się pasja. :)

      Usuń
  20. Wreszcie coś z mojego ulubionego gatunku :) Fantasy to to co uwielbiam, a o tej serii jednak nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo jestem ciekawa trzeciego tomu, jak dalej wszystko się rozwinie. :)

      Usuń
  21. Aaaaach! Zdecydowanie bardzo bardzo BARDZO chcę przeczytać! Lejesz miód w me serce pisząc pozytywną opinię, bo zawsze jest strach "a co jeśli pierwsza część była to najlepszą"?

    OdpowiedzUsuń
  22. oj książek dawno nie czytałam.Teraz zwykle królują u mnie poradniki wszelkie ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez kilka lat miałam czas tylko na literaturę naukową, teraz sobie wszystko odbijam. ;)

      Usuń
  23. Ta książka to nie moje klimaty - ale jak zawsze doceniam pasję i lekkość, z jaką recenzujesz :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Każdą książkę tak ciekawie opisujesz, że nabieram ochoty, żeby ją przeczytać :D A już teraz mam chyba 3 napoczęte, muszę je w końcu doczytać i kupić sobie coś nowego :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja po raz pierwszy od dłuższego czasu, nie mam kilku książek napoczętych, wszystko już na bieżąco czytam. :)

      Usuń
  25. Niestety nie nie moje klimaty, nigdy ten typ literatury mnie nie pociągał. ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Czytasz bardzo outsiderskie powieści, z czegoś to wynika?
    I w ogóle kiedy znajdujesz czas na te wszystkie książki? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytam, to co w danym momencie potrzebuję najbardziej, czasem potrafię na dłużej zatrzymać się w jednym gatunku, a kiedy indziej skaczę z miejsca na miejsce. :)

      Usuń
  27. musze przyznać, że jestem zaskoczona tak niską oceną, dla mnie to była niesamowita podroż, która bardzo mną wstrząsnęła

    OdpowiedzUsuń