niedziela, 20 września 2020

STARSZA PANI ZNIKA

ETHEL LINA WHITE

"...tym, co w rzeczywistości zastało poważnie zaatakowane, było jej poczucie bezpieczeństwa - tak jakby to doświadczenie stanowiło zagrożenie pochodzące z przyszłości..."

Ogromne wyrazu uznania dla tej znakomitej twórczości, jestem pod mega wrażeniem, wyjątkowa przygoda czytelnicza, szczególnie dla miłośników thrillerów psychologicznych, ale również kryminałów. Powieść napisana osiemdziesiąt cztery lata temu, a oprócz klimatu tamtych czasów, sympatycznej aury przeszłości, nic nie wskazuje, że to już wiekowa propozycja czytelnicza. Fantastycznie broni się pomysłem na fabułę, perfekcyjnie zaciąga czytelnika w mroczne sfery, nie pozwala nawet na odrobinę wytchnienia. Zaangażowałam się cudownie, intensywnie, z wielkim zapałem. Dwa razy sprawdzałam, czy aby na pewno nie jest to dzieło współczesnego pisarza. Ethel Lina White doskonale podkręca atmosferę niepewności, lęku, strachu, paniki, obsesji, a nawet szaleństwa. Wodzi czytelnika za nos podsuwając fałszywe wskazówki.

To, co przytrafia się głównej bohaterce ścina z nóg, nikt z nas nie chciałby się znaleźć w jej skórze, w tym pociągu, w grupce negatywnie nastawionych osób. Obraz dopełnia mieszanka różnorodnych osobowości bohaterów, rewelacyjnie wyeksponowanych zalet i wad, lekkich i ciężkich doświadczeń życiowych, obrazów doskonale ilustrujących, co może dziać się w tłumie nieznajomych i potencjalnych podejrzanych. Kolejny raz potwierdza się spostrzeżenie, że współczesne książki w znacznej mierze opierają się na klasyce, czerpią garściami pomysły, rozbudowują scenariusze zdarzeń, dostosowują fabuły do obecnych warunków życia i zdobyczy nauki. A mnie wciąż odpowiada zaglądanie w przestrzeń tego, co minęło dziesiątki lat temu, wciąga przebywanie w specyficznym kolorycie kultury, konwenansów i norm społecznych. 

Podróż Iris Carr z Bałkanów do Anglii wypełniona jest osobliwymi incydentami. Młoda kobieta nawiązuje sympatyczną znajomość z przypadkowo napotkaną starszą panią, która po kilku godzinach znika w niewyjaśnionych okolicznościach. Współpasażerowie nie przyznają, że widzieli Winifred Froy, angielską guwernantkę, a tym bardziej nie poświadczają, że ją poznali, czy z nią rozmawiali. Iris nie potrafi pozostawić w spokoju intensyfikujące się niejasne przeczucie czegoś niejasnego i złowróżbnego. Za wszelką cenę pragnie wyjaśnić, co się stało z zaginioną kobietą. Zderza się jednak ze swoistą zmową milczenia i oporem w docieraniu do prawdy. Nie zdaje sobie sprawy, na jak wielkie niebezpieczeństwo się naraża i z jakimi prowokacjami przyjdzie jej się zmierzyć. Czy Iris starczy czasu na wyjaśnienie zagadki? Czy znajdzie sprzymierzeńców? Czy wykaże się nadzwyczajnym sprytem? Dokąd zaprowadzi determinacja w wyjaśnianiu osobliwości?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 238 stron, premiera 12.08.2020 (1936), tłumaczenie Jan Stanisław Zaus
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MG.

49 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. To bardzo się cieszę, bo czuję się zainteresowana jej lekturą.

      Usuń
  2. To moze byc dla mnie świetna przygoda czytelniczka. Jesień to u mnie początek czytania "cięższych" gatunków. Z chęcią poznam ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie też sobie pomyślałam, że to dobry czas na tego typu lekturę.

      Usuń
  3. Myślę,że polubiłabym się z tą lekturą. Kryminalne intrygi to coś,co idealnie wpisuje się w moje wyobrażenie o jesiennych wieczorach z literaturą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myślę, że to idealna książka na jesienne wieczory.

      Usuń
  4. Zdecydowanie jest to intrygująca lektura. Choc nie do konca moj klimat

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzja całkiem ciekawa, więc chyba skusiłabym się na przeczytanie w wolnej chwili

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda na super tytuł, jestem ciekawa, czy mi się spodoba. Chętnie zerknę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dużo słyszałam o tej książce, wydaje mi się, że by mi się spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam inicjatywę wydawnictwa MG ze wznowieniami świetnych książek w ładnych wydaniach <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam teraz wydanie Niebezpiecznych związków. Uwielbiam tę książkę. Fajnie, że wychodzi w nowym wydaniu, wszystkim polecam.

      Usuń
    2. O, to super, nie czytałam nigdy Niebezpieczne związki, więc będę miała ją też na uwadze.

      Usuń
  9. Thrillery to nie moja bajka, ale jednak zainteresowałaś mnie na tyle, że całkiem możliwe, że przeczytam tą książkę. Od czasu do czasu sięgam po kryminały czy jakieś inne książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto czasem zmienić gatunek literacki, żeby poznać coś nowego i z przyjemnością wrócić do tego, co się lubi. Ja tak często robię.

      Usuń
  10. gdzieś ta książka mi już mignęła, a może to był film ;-). Na pewno warto poznać chociaż pobieżnie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie moje klimaty, ale ktoś się na pewno skusi.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem miłośniczką takich książek, czytam z wypiekami.Tę czytałam dawno. Lubię wracać do książek, napisanych wiele lat temu. Nic nie tracą na swojej wartości. Recenzja jeszcze bardzo zachęca.
    Pozdrawiam :-)
    Irena-Holtaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powracasz czasem do książek, ktore czytałaś? Ja się czasem boję, że odbiorę je inaczej.

      Usuń
  13. Czytałam i podzielam Twoje zdanie - tytuł wart lektury. MNie odpowiada klimat napisanych dawno temu książek. Twoja recenzja bardzo mi sie podoba.

    OdpowiedzUsuń
  14. Gdzieś wcześniej mignęła mi ta książka, ale nie byłam do niej przekonana.

    OdpowiedzUsuń
  15. jak thriller kryminalny to z chęcią zajrzę! :) jak zwykle super recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też z chęcią się skuszę, bo lubię takie klimaty.

      Usuń
  16. Recenzja zachęcająca, a i po komentarzach widzę, że książka warta uwagi

    OdpowiedzUsuń
  17. brzmi bardzo ciekawie, zarezerwuję sobie w bibliotece tą książkę. myślę, że będę czytała ją z wielkimi emocjami

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka zapowiada się niezwykle ciekawie. Często te starsze książki mają niepowtarzalny i ponadczasowy klimat

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam i zamierzam ją przeczytać. Lubię wracać i sięgać po starsze książki.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo fajna ksiazka, mi sie kojarzy z jakims filmem, tylko nie moge sobie przypomniec w tej chwili z jakim, na pewno po nią siegnę, buziaki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Mnie też się skojarzyła ze "Starsza pani musi zniknąć" :) Zapowiada się świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Więc czasami znajomość podczas podróży może nam przynieść rózne wyzwania...

    OdpowiedzUsuń
  23. Kojarzę tę książkę, ale nie miałam okazji czytać, a thrillery bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń
  24. Już gdzieś czytałem o tej książce i były to same dobre opinie więc i ja się skusze

    OdpowiedzUsuń
  25. Osobiście nie czytam takich książek, ale moja znajoma takie uwielbia, więc wyślę jej link.

    OdpowiedzUsuń
  26. Brzmi bardzo interesująco, ale nie jest to raczej mój klimat. Chociaż ostatnio sięgam po to, czego wczęściej unikałam, więc kto wie, może jednak się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wędrówki po kuchni23 września 2020 21:22

    Przyznam, że zapowiada się całkiem ciekawie. Recenzja jak zawsze super

    OdpowiedzUsuń
  28. Poczucie bezpieczeństwa to ważna potrzeba chyba każdej żywej istoty.

    OdpowiedzUsuń
  29. Brzmi baaardzo ciekawie, więc z przyjemnością sięgnę po tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  30. O! Brzmi fantastycznie, zwłaszcza wątki obyczajowe i klimat które nie są stylizowane, ale współczesne autorowi

    OdpowiedzUsuń
  31. Brzmi genialnie, muszę tytuł wrzucić na listę do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Brzmi fantastycznie! :D Bardzo lubię kryminały Christie i mam wrażenie,że ta też by mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Nic tylko zapisać na liście do przeczytania. Po takiej recenzji, aż nie mogę się doczekać aż po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  34. Całkiem fajna fabuła. Oglądałam kiedyś film o dziecku, które znika i wszyscy twierdzą, że go wcale nie było.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciekawie brzmi, zainteresowałaś mnie tą recenzją, trzeba wciągnąć na listę do przeczytania :-)

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo wysoka ocena, jestem naprawdę ciekawa co cię zachwyciło tak w tej książce. Przeczytam i sprawdzę sama ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. kojarzę całkiem fajną komedię pod podobnym tytułem. Starsza Pani musi zniknąć to film na którym dobrze sie bawiłam

    OdpowiedzUsuń
  38. Zarówno okładka, jak i opis fabuły intryguje. A Twoja recenzja przekonuje jeszcze bardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Bardzo fajna klasyka w angielskim klimacie. Przeczytałabym :)

    OdpowiedzUsuń