piątek, 4 września 2020

PODEJRZANY

FIONA BARTON

KATE WATERS tom 3

"Instynkt ochrony dzieci zmienia to, kim jesteśmy."

Po uzupełnieniu zaległości związanych ze znajomością pierwszego tomu "Wdowa", przypomnieniu przeżyć podczas czytania drugiej odsłony "Dziecko", z przyjemnością sięgnęłam po trzecią intrygę "Podejrzany". Okazuje się, że Fiona Barton trzyma równy poziom twórczości. Kolejny thriller psychologiczny, przy którym dobrze się bawiłam, zwłaszcza w odniesieniu do dramaturgii przybliżanej historii. Autorka umiejętnie podprowadza czytelnika do skrajnych sfer emocji, płynnie wygrywa wyraziście wybrzmiewającą muzykę zaniepokojenia i lęku, łatwo wplata silne nuty podejrzeń i domysłów. Odpowiada mi gra, gdzie nie obowiązują reguły trzymania się bezpiecznych stref i wygodnych interpretacji. Dzięki temu rozrywka wydaje się atrakcyjniejsza i intensywniejsza, a to zawsze cieszy i przynosi satysfakcję czytelniczą.

W trzecim tomie role odwracają się, to nie ambitna dziennikarka, kluczowa postać serii, poluje na popularne i nośne medialnie informacje, ale nagle sama staje po drugiej stronie barykady, jako osoba próbująca za wszelką cenę uniknąć rozgłosu i niezdrowego zainteresowania społecznej publiczności. Kate Waters przykro doświadcza tego, co fundowała rozmówcom w poszukiwaniu materiałów do sensacyjnych artykułów. Teraz to jej rodzina, a zwłaszcza syn, przyciągają uwagę czytelników gazet, widzów programów telewizyjnych, serfujących po internecie. A wszystko zaczyna się od nagłego zniknięcia dwóch osiemnastolatek spędzających wakacje w Tajlandii. Zaniepokojeni milczeniem córek rodzice zwracają się do służb policyjnych i reprezentantów środków masowego przekazu, natychmiast uruchamiają kanały mediów społecznościowych, aby jak najszybciej dowiedzieć się, co się dzieje z ich córkami, jak sobie radzą, gdzie przebywają.

Kate zajmuje się tą sprawą najpierw z pozycji dziennikarki, ale kiedy okazuje się, że jej syn Jake, od dwóch lat podróżujący po świecie, unikający kontaktu z matką i ojcem, podejrzany jest o udział w zniknięciu Alex i Rosie, traci grunt pod nogami, staje się ofiarą nagonki mediów, gorącym tematem pierwszych stron i serwisów informacyjnych. Barton rewelacyjnie oddaje uczucia, które towarzyszą Kate w trudnej drodze docierania do prawdy, niejednoznacznej w komentarzach, niepokojącej pod względem odkrywanych podejrzanych dowodów, ciężkiej do uwierzenia z perspektywy rodzica. Nie zabrakło udziału komisarza Boba Sparkesa, który chociaż przeżywa rodzinną tragedię, a i tak oddany całym sercem oddany jest pracy detektywistycznej. Przyznaję, że lubię tę postać, darzę nawet większą sympatią niż Kate, może dlatego, że lepiej rozumiem.

Powieść czyta się w błyskawicznych rytmach, podział na krótkie rozdziały nadaje sprężystości akcji. Przypisane role narracji energetyzują scenariusz zdarzeń i dają wgląd w różne perspektywy obserwowanych incydentów. Czujemy presję czasu, z którą zmierzają się rodzice młodzieży. Intrygę zgrabnie wzbogacają nagłe zwroty akcji, liczyłam, że będą mniej przewidywalne, bardziej zaskakujące, ale i tak mi się w generalnym odczuciu podobało. Wysuwam drobne zastrzeżenia wobec finalnej odsłony fabuły, wolałabym być bardziej dezorientowana w dostrzeganiu powiązań między wątkami, lecz przyciąga zastanawiający i szokujący element w ostatnim uderzeniu, mam nadzieję, że zostanie rozwinięty w kolejnym tomie, bo daje sporo możliwości budowania napięcia.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 558 stron, premiera 12.03.2020 (2018), tłumaczenie Agata Ostrowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

40 komentarzy:

  1. Seria do poznania. Tylko te mało zaskakujące zwroty akcji...Może da się to przeżyć wobec innych zalet książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może będzie wystarczająco ciekawie żeby dać serii szanse 😉

      Usuń
  2. Świetna recenzja, szkoda że to thriller...

    OdpowiedzUsuń
  3. ostatnio szukam jakiejś odmiany, może to będzie ta książka ;-) Bo recenzja bardzo kusi :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja thrillery uwielbiam, a recenzja zachęca do przeczytania.
    Lubię też książki, które mają wiele stron.
    Chętnie przeczytam.
    Pozdrawiam:-)
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawde mnie zainteresowałaś, uwielbiam ksiazki,które nie są tylko trywialną kryminalną opowiastki a mają w sobie ten dreszczyk emocji,jakis psychologizm a po Twojej recenzji sądzę, że go tu nie brakuje. Temat wydaje się na czasie siła i wszystko co związane jest z social mediami, takie ogolocenie z prawdy,uluda a może kreacja. Do tego ciekawe miejsce akcji,juz zapisuje sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tematyka jak najbardziej ciekawa,ale znów kilka tomów....

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię książki z krótkimi rozdziałami, jednak taka tematyka nie do końca jest dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  8. Thrillery psychologiczne to moje ulubione książki, muszę koniecznie sięgnąć po tą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie pierwszy tom średnio zachwycił, ale coś ciągnie mnie do kolejnych.

      Usuń
    2. Też uwielbiam thrillery psychologiczne :)

      Usuń
  9. Ostatnio częśto wybieram thrillery psychologiczne, więc na ten również się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Recenzja bardzo ciekawa, fabuła również

    OdpowiedzUsuń
  11. Wędrówki po kuchni4 września 2020 13:18

    Niezbyt często czytam thillery, ale ten mnie bardzo zaciekawił

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy nie sięgam po thillery. Może coś jednak tracę? ;) Muszę spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi naprawdę dobrze, ale póki co jakoś nie ciągnie mnie do serii, wolę jednotomówki, ewentualnie duologie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwaga tuż za rogiem czai się jakaś podejrzana sprawa. Może być ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak widać dwie pierwsze części ma za sobą. Obie doskonałe, wciągające i intrygujące. Więc nie pozostaje mi nic innego, jak zaopatrzyć się w kolejny tom, który bardzo kusi.

    OdpowiedzUsuń
  16. W nawale książek romansów mam ochotę na jakiś thriller psychologiczny i idealnie wpisuje się ta historia w moje gusta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, czasem warto dać szansę czemu innemu, by się zresetować.

      Usuń
  17. Tydzień temu czytałam pierwszy tom i choć się nie zachwyciłam coś ciągnie mnie do kolejnych.

    OdpowiedzUsuń
  18. Brzmi bardzo intrygująco. Coś czuję, że tę książkę warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  19. To może być ciekawa książka :) I dla mnie miła odmiana od tego co czytam zazwyczaj

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo lubię thillery a skoro wciąga i sie szybko czyta to coś dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie słyszałam o tej serii, a chetnie sięgnę, bo wygląda jak co dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Dużo ostatnio o tej autorce czytam, ale tej serii nie kojarzę i na razie nie mam jej w planach.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  23. Seria której musze się bliżej przyjrzeć, thrillery są zawsze mile widziane na moich książkowych półkach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam pierwszy tom i mimo wszystko mam ochotę na kolejne.

      Usuń
  24. Czeka u mnie na półce. Już niedługo będę czytać.

    OdpowiedzUsuń
  25. U Ciebie zdecydowanie przewaga literatury thrilleroej, której nie za bardzo lubię. Jednak Twoje recenzje są bardzo ciekawe i zachęcające do przeczytania książek. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Zaintrygowałaś mnie bardzo wiec dopisuję książkę do mojej listy czytelniczej

    OdpowiedzUsuń
  27. ta propozycja chyba nie do końca dla mnie, choć może kiedyś sie skusze :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Czytałam tę książkę i jakoś mnie nie porwała.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ostatnio zapoznałam się z drugim tomem dzięki Twojemu blogowi, jutro chyba przeczytam trzeci :) Lubię postać tej dziennikarki.

    OdpowiedzUsuń
  30. Być może jest to seria, którą na poważnie się zainteresuję. Zobaczymy, czy uda mi się ją dorwać w jakiejś bibliotece, żebym mogła się przekonać, jak spodobają mi się te kryminały.

    OdpowiedzUsuń
  31. U Ciebie zawsze ciekawe thrillery psychologiczne można wyłapać. Super, bo bardzo lubię takie perełki gatunku!

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo interesująca propozycja,chętnie zapoznałabym się z całą serią.

    OdpowiedzUsuń
  33. Thiller psyhologiczny to mój ulubiony gatunek, przekonałaś mnie że warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń