sobota, 24 lutego 2024

RYKOWISKO

JULIA HALLADIN

„Jak wiele życia znajduje się w rzeczach tylko pozornie martwych.”

W moim odczuciu, pomimo kilku uwag udany debiut. Autorka zafundowała atrakcyjny pomysł na fabułę, chętnie przebywałam w powieści, dałam się ponieść klimatowi tajemniczości, niesamowitości i czegoś długo nieuchwytnego, co wymykało się ludzkiemu pojmowaniu, a jednak trzymało się blisko niego. Julia Halladin intrygująco wprowadziła w świat ludowych opowieści, przesądów i plotek. Owiany złą sławą Rogaty Las nie zachęcał do odwiedzin, odstraszał mrokiem i krwawą historią. Tkanina thrillera spleciona była również nicią niespokojnych snów, koszmarnych zjaw i kryminalnych zagadek. 

Spodobało mi się stopniowe odkrywanie prawdy, niepewność interpretacyjna intrygujących zdarzeń i postaw bohaterów. Często opisy pogody i otoczenia przesłaniały szczegóły akcji, przeszkadzały w intensyfikowaniu niepokoju, niepotrzebnie odciągały od sedna, ale ciekawie i sugestywnie urozmaicały atmosferę. Wyraźnie czułam zagęszczanie się zła, słyszałam odgłosy śmierci, goniłam uciekające motywy, wgryzałam się w ciemną przeszłość jeziora Rudnik i Czarnej Góry niewytłumaczalnych zaginięć, pożarów i samobójstw. Przerażające zabójstwo zakonnicy, torturowanie opiekunki młodzieży, przyjaźń między uczennicami Ines i Hanią, a to dopiero początek powieści, im głębiej wchodziłam w przygodę czytelniczą, tym bardziej miałam odczucie, że gra dopiero się rozpoczęła, a stawka z każdym dniem rosła, pod koniec dałam się zaskoczyć skojarzeniem z prawdą i wyjaśnieniem biegu spraw.

4/6 – warto przeczytać
thriller kryminalny, 400 stron, premiera 26.01.2024
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka.

8 komentarzy:

  1. Nie czytałam, ciekawie się zapowiada. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Będę miała ją na uwadze. Zapowiada się całkiem fajnie

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi bardzo ciekawie. Myślę, że wolnej chwili się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Można rzec, ze Julia Halladin w swojej debiutanckiej powieści rzuciła wyzwanie ludowym opowieściom, przesądom i plotkom, tworząc tajemniczy świat Rogatego Lasu. Choć jeszcze nie miałam okazji sięgnąć po tę książkę, może być że to ciekawa podróż w głąb niesamowitości i tajemnic. W każdym razie, opisy atmosfery i otoczenia zapowiadają fascynujący klimat. Chociaż nie jestem pewna, co dokładnie się kryje za oceną 4/6, to obietnica stopniowego odkrywania prawdy i niepewności interpretacyjnej brzmi intrygująco.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę że wpadnie w mój gust literacki. Będę szukała tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  6. dawno nie czytałam dobrego kryminały, ciekawe czy ten ostatecznie przypadłby mi do gustu
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie przepadam za kryminałami, ale tak go opisałaś i widzę że jest w nim kilka rzeczy których ostatnio jest sporo w książkach, że jestem przekonana do tej pozycji. Angela.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uważam, że zawsze warto dawać szansę debiutantom, gdyż każdy kiedyś zaczynał.

    OdpowiedzUsuń