niedziela, 25 lutego 2024

DOBRA DZIEWCZYNA, ZŁA DZIEWCZYNA

[PRZEDPREMIEROWO]

MICHAEL ROBOTHAM

„Zło to nie stan, to „cecha”, a jeżeli występuje u jakiejś osoby w wystarczającym natężeniu, czasem zaczyna ją definiować.”

Thriller psychologiczny podkręca wyobraźnię i trzyma w niepewności, tak jak to powinno być. Intryga znakomicie rozpisana, z wyczuciem potrzeb odbiorcy, atrakcyjne elementy sensacji i kryminalne wątki frapująco splatają się z wyrazistymi portretami postaci. Niemało tajemniczych faktów z przeszłości barwnych kluczowych bohaterów wplecionych w fabułę, niecierpliwie chce się je poznać, ale również kilka zagadkowych ujęć z życiorysów drugoplanowych osób. Scenariusz zdarzeń fascynująco rozpisany, wolny od wad nieprawdopodobnych incydentów, naciąganych scen akcji, trudnych do uwierzenia postaw postaci, chociaż z niewielką domieszką zaskakującego zbiegu okoliczności. Michael Robotham doskonale wie, jak przyciągnąć uwagę czytelnika, rozpalić chęć dowiedzenia się prawdy, co tak naprawdę kryje się za zachowaniami jednostek. Od pierwszych stron wciąga w grę interpretacji, prób ustalenia tożsamości, weryfikacji podejrzeń. Pomysł na książkę rzetelnie przemyślany, zaś wątki logicznie ułożone. Narracja wdzięcznie i przyjaźnie niesie fabułę.

Autor dba o odpowiednie proporcje tego, co dzieje się wokół Evie Cormac, dziewczyny sześć lat temu odnalezionej w ukrytym pomieszczeniu jednego z londyńskich domów, a Cyrusem Havenem, psychologiem sądowym z wyjątkowo mroczną przeszłością. Natychmiast niemal namacalnie czuje się, że między tą dwójką przebiega szczególna energia, intrygująco intensyfikująca się w miarę rozwoju skomplikowanej sprawy zabójstwa piętnastoletniej Jodie Sheehan, mistrzyni łyżwiarstwa figurowego. Robotham słusznie czyni oddając naprzemiennie głos Evie i Cyrusowi. W ten sposób podkręca historię i motywuje ją psychologicznie. Książka z pewnością spodoba się szerszemu gronu odbiorców, zdecydowanie ma w sobie coś, co sprawia, że nie można się od niej oderwać, zwłaszcza, że uwzględnia nagłe zwroty akcji, warto poświęcić dla niej kilka nocnych godzin. Dziewczyna potrafiąca wyczuć kłamstwa i mężczyzna walczący z tym, co spotkało go w dzieciństwie, mogliby jeszcze pojawić się w kolejnych powieściach. Naznaczeni czymś szczególnym i sekretnym niosą obietnicę kolejnych wciągających przygód czytelniczych.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 492 strony, premiera 28.02.2024 (2019), tłumaczenie Maciej Studencki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Znak Crime.

14 komentarzy:

  1. Sporo tych książek masz okazję czytać przedpremierowo. Po takiej recenzji niejeden czytelnik się skusi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę już u mnie czeka w kolejce na lekturę, liczę na dobrą przygodę, bo uwielbiam takie klimaty 🥰

    OdpowiedzUsuń
  3. Czuję się zachęcona. Książka zapowiada się świetnie

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się ten opis. Muszę sobie zaraz zamówić:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Twoja recenzja i opis książki bardzo do mnie przemawia. Czuję, że to literatura zdecydowanie w moich klimatach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka w pewien sposób do mnie przemawia, zwłaszcza po twojej recenzji jaka przybliża mi jej fabułę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam tytułu, zapowiada się bardzo ciekawie chętnie bym przeczytała

    OdpowiedzUsuń
  8. Intrygujący thriller, który na pewno trafi na moją półkę. :) Miłego czytania.

    OdpowiedzUsuń
  9. Będzie mi się podobać.
    Dawno nie sięgałam po ten gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię ten gatunek, książka wydaje się interesująca. Myślę że nie nie będę się nudzić przy czytaniu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawie zapowiada się ta książka. Myślę, że jest w moim typie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Przyznam, że fabuła brzmi przerażająco, czuję się zaciekawiona i zapisuję tytuł na swoją listę.

    OdpowiedzUsuń
  13. O tej książce czytałam sporo dobrych recenzji i mam ją już na swojej czytelniczej liście.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka bardzo mi się podobała. Wywarła na mnie bardzo duże wrażenie. Też ją polecam.

    OdpowiedzUsuń