czwartek, 29 lutego 2024

HISTORIA KOMUNIZMU NA ŚWIECIE. OFIARY

THIERRY WOLTON

HISTORIA KOMUNIZMU NA ŚWIECIE tom 2

„Fizyczna śmierć niewinnych głosiła moralną śmierć zabójców.”
Liu Xiaobo


Z niecierpliwością wyczekiwałam drugiego tomu serii o historii komunizmu na świecie. Pierwsza odsłona poświęcona była katom („Historia komunizmu na świecie. Kaci”), zaś druga ofiarom. I tak jak poprzednio, dałam przekonać się nietypowemu ujęciu historii utopijnej ideologii na świecie. Na studiach socjologicznych i ekonomicznych należałam do roczników zmuszonych w starym duchu politycznym przedzierać się przez wykłady z marksizmu, socjalizmu i komunizmu. Teraz miałam okazję spojrzeć na komunizm z szeroko ujętej rzeczywistości, całościowego podsumowania powstania, podboju świata, sprawowania władzy, rozpadu imperium. Trzeci tom skoncentruje się na współwinnych i przyznam, że już nie mogę się doczekać, aby się za niego zabrać.

Thierry Wolton ukazuje jak tragedia, przemoc i brutalność pozostają nieodłącznie związane z komunizmem, wręcz są ich wyrazem. Ciężko zrozumieć zbrodnie, które tak naprawdę niczemu nie służą, a liczba ofiar staje się abstrakcyjna i niewyobrażalna. Iluzja chroni utopię, propaganda roztacza nad nią tarczę obronną, cenzura nadaje kierunek pozornej prawdzie. Najpierw koncentracja na zewnętrznym wrogu, by po jakimś czasie doszukiwać się wewnętrznego zła, by przenieść odpowiedzialność za nieuniknione niepowodzenie. Całkowita destrukcja tego, co było, żeby na czystym polu zasiać coś zupełnie nowego, jedynie słuszną ideę i kult jednostki. Represyjne środki wdrożone na wielką skalę, pozorna legalność, sterowanie całym aparatem państwowym, podział klasowy, dyskryminacja warstw społecznych, jątrzenie między nimi, publiczna stygmatyzacja, religia jako urojone szczęście, upolitycznienie policji, bezprawne aresztowania, grabież mienia, obozy koncentracyjne, masowe rozstrzeliwanie, deportacje ludności, przymusowa kolektywizacja, pogrzebanie internacjonalizmu. I miliony ofiar.

Zapoznawanie się z książką podzieliłam na kilkanaście części, aby każdego dnia wracać i chętnie się w nią zagłębiać. Przypasowała mi narracja, lekka, przyjazna, nośna, pozbawiona sztucznie nadmuchanych szczegółów, jednocześnie wypełniona istotnymi informacjami. Publikacja spełniła pokładane w niej nadzieje, dobrze przepracowywało się tematykę, oczywiście, nie mogło zabraknąć polskich odniesień. Widać było, że Thierry Wolton skrupulatnie przygotował się do opracowania historii komunizmu na świecie i podawania go w atrakcyjnej formie. W drugim tomie czułam głosy milionów ofiar totalitaryzmu. Zadziwiające jak bardzo powtarzały się formy zbrodni bez względu na długości i szerokości geograficzne. Z wdzięcznością przyjęłam, zawarty na końcu książki, indeks nazwisk, ułatwiający poruszanie się po obszernej księdze. Publikacja z przypisami i bibliografią, obecnie nie będę szła w dalsze uszczegóławianie, zakres zaprezentowanej wiedzy w zupełności mi wystarczył, ale może inni czytelnicy się skuszą.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura faktu, historia, 1062 strony, premiera 06.12.2024 (2015), tłumaczenie Jakub Jedliński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

14 komentarzy:

  1. Raczej w tym momencie nie mam ochoty na takie literackie klimaty, ale niewykluczone, że sięgnę kiedyś po tę książkę, bo lubię, historię, a ta tematyka brzmi ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że z chęcią sięgnę po nią. Lubię takie książki z których można dowiedzieć się więcej Monika F

    OdpowiedzUsuń
  3. super ze książka ma dobrze stworzoną narracje lekką i naturalną bez udziwnień

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeraża mnie liczba stron, choć temat na pewno warty zgłębienia i ważny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jedna z tych książek, które po prostu MUSZĘ przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie wystarczyła "Czarna księga komunizmu", by mieć aż nadto...

    OdpowiedzUsuń
  7. Na takie fabuły muszę mieć ochotę, ale recenzja mnie niezmiernie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  8. cytat jest świetny, mozna go przełożyć też na grunty inne, no ale cóż czasem mam wrażenie że sumienie, moralność .... szkoda gadać

    OdpowiedzUsuń
  9. Będę musiała poszukać tych książek. Czuję się zaciekawiona.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pojedztam.pl7 marca 2024 20:36

    Bez wątpienia znajdą się osoby zainteresowane tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja nie sięgam po tego typu książki, ale znam osobę, która interesuje się tym tematem. Polecę tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  12. Twoja recenzja drugiego tomu serii o historii komunizmu na świecie jest fascynująca. Sposób, w jaki Thierry Wolton przedstawia tragiczną i brutalną naturę komunizmu, z pewnością daje do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  13. Och, uwielbiam tego typu książki. Od razu serię zapisuję sobie na listę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspomnę o tym wydaniu w bibliotece. Może panie też będą chciały ją kupić.

    OdpowiedzUsuń