piątek, 25 sierpnia 2017

NAWET ZDZICZAŁE PSY Ian Rankin

INSPEKTOR REBUS tom 20

"Chcą się pokazać. Chcą, żeby się rozeszło, że szukają kogoś lub czegoś. W ten sposób właściwa informacja być może sama do nich trafi i nie będą musieli jej szukać."

Satysfakcjonująca przygoda czytelnicza, czytanie tak zgrabnie i zręcznie napisanej powieści kryminalnej to duża przyjemność. Mocno wciąga w śledzenie rozwoju zdarzeń, nakłania do wysuwania własnych domysłów i przypuszczeń, a przy tym oferuje zaskakujące rozwiązanie zagadki detektywistycznej. Autor pierwszorzędnie zbudował intrygę, opierając ją na kilku równoległych wątkach, sprytnie przeplatających się, podkręcających atmosferę niepewności i napięcia, a w finalnej odsłonie obdarzających czytelnika zaskakującymi rozstrzygnięciami i rozwiązaniami.

Oprócz znakomitej konstrukcji fabuły, wspartej lekką narracją, sugestywnymi i obrazowymi, choć nierozbudowanymi opisami, szybko dostrzega się wybornie wykreowane profile powieściowych postaci. Różnorodni bohaterowie, z ciekawym bagażem odmiennych wad i zalet, nawykami i przyzwyczajeniami, mniejszym lub większym przywiązaniem do rutyny czy okazywaniem spontaniczności. Sympatyzujemy z nimi, rozumiemy intencje kierujące ich działaniami, choć często wymykają się przewidywaniom. Nawet wśród czarnych charakterów jesteśmy w stanie znaleźć ulubieńców, dostrzec wielość odcieni bieli, czerni i szarości. Świat policjantów i świat przestępców, wzajemnie przenikające się, infiltrujące, rozszyfrowujące swoje tajemnice, starające się wyprzedzić, zdobyć i umocnić przewagę. Weryfikacja idealnych schematów, wpajanych zasad etycznych, poprzez codzienną rzeczywistość i wymogi sytuacyjne.

John Rebus, od miesiąca detektyw emeryt, próbuje odnaleźć spokojniejszy rytm w życiu, jednak dawnych schematów nie udaje się tak łatwo przełamać, tym bardziej, że właśnie rozpoczęło się frapujące śledztwo prowadzone przez Sioban Clarke, ambitną i bystrą detektyw, oraz Malcolma Foxa, byłego śledczego wydziału spraw wewnętrznych. Dotyczy ono tragicznego finału włamania do mieszkania Davida Menzies Mintona, Lorda Adwokata, oskarżyciela w najsłynniejszych procesach karnych, który dziesięć lat temu, u szczytu kariery, wycofał się z zawodu. Działania edynburskiej policji utknęły w martwym punkcie, kolejne dramatyczne zdarzenia wskazują nowe kierunki, którym trzeba się dokładnie przyjrzeć, zaś przeszłość starannie zamazuje wszelkie tropy, czyni je mglistymi i niewyraźnymi. Rebus angażuje się w dochodzenie jako konsultant, a jego metody działania balansują na granicy prawa i politycznej poprawności.

Mimo, że dopiero teraz wkroczyłam w tę wielotomową serię, to jednak swobodnie i naturalnie się w niej odnalazłam. Wszystkie informacje, które potrzebne mi były, aby to zrobić, otrzymałam w pełnej i interesującej formie. Książkę przeczytałam na jedno posiedzenie, spodobała mi się na tyle, że zrezygnowałam z kilku nocnych godzin snu, chciałam jak najszybciej połączyć elementy detektywistycznej łamigłówki w logiczną całość. Chętnie sięgnę po kolejne tomy, licząc, że będą to tak udane spotkania z książką, jak właśnie to przeze mnie opisane. Polecam zwłaszcza osobom, które cenią klasyczne podejście do kryminału, lubią szkockie klimaty, gangsterskie potyczki i szczyptę ironicznego humoru. Tego w tej powieści z pewnością nie brakuje.

5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał, 464 strony, premiera 19.07.2017, tłumaczenie Andrzej Szulc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros. :)

56 komentarzy:

  1. Znów będę miała debet na karcie, zawsze tak mam! Przeczytam kilka Twoich recenzji A potem koszyk mam pełny i półkę także .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale za to ile wspaniałych przygód czytelniczych. :)

      Usuń
    2. Wspaniałe przygody czytelnicze może zrekompensują tę niedogodność ❤

      Usuń
  2. Leci do kolejki do przeczytania :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie kryminaly to ja lubie. Musze zabrac sie za ta serie:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Taki gangsterski kryminał to moje klimaty:) A do tego musiał być bardzo wciągający skoro poświęciłaś jakże nam potrzebny sen:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli świetnie napisana powieść, to nie mogę się od niej oderwać, nawet jeśli nocna pora. :)

      Usuń
  5. Oooo, to świetna recenzja, bo sama w bibliotece widziałam kilka tomów, ale nigdy pierwszego i stąd cyklu sobie odmawiałam, mimo że słyszałam już wcześniej bardzo pozytywne głosy. Teraz wiem, że niesłusznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesłusznie oczywiście sobie odmawiałam, a nie niesłuszne pozytywne głosy rzecz jasna! :D

      Usuń
    2. A ja właśnie poszukuję pierwszych tomów. :)

      Usuń
  6. Książka raczej nie dla mnie, tym bardziej, że czasu brak :)
    daughterofholygod

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Rozumiem, nie każdy lubi powieści kryminalne, ale ja tak, więc takie książki dla siebie wybieram. :)

      Usuń
  8. Już okładka mnie przyciągnęła - wpisuję ją na listę książek do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  9. Iza, nie jestem wprawdzie specjalną fanką tego gatunku, ale zaintrygowalaś mnie wątkiem, że chodzi o włamanie do mieszkania VIP-a :) A galerię charakterów prześledzę z prawdziwą przyjemnością :)
    Biorę to! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem mocnych wrażeń czytelniczych. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  10. Mam wrażenie, że powieść mogłaby mi się podobać, ale bardzo nie lubię czytać serii bez zachowania chronologii. Nadrobienie cyklu raczej nie jest możliwe, bo u nas wydano tom pierwszy, a potem piąty i dopiero resztę... Strasznie dziwaczne to.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem i na takie serie trafiam, też wolę od początku do końca przeżywać przygody czytelnicze, ale czasem wchodzę w środek, by się przekonać, czy będzie mi odpowiadać. Okazało się, że jak najbardziej. I to cieszy, bo mnóstwo przygód kryminalnych na mnie czeka z tej serii. :)

      Usuń
  11. Uwielbiam Rankina, klimat jego opowiesci i ludzkosc postaci. Na 100% przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porywającej przygody czytelniczej. :)

      Usuń
    2. Tak myślę, że również ta propozycja ma wielu zwolenników.

      Usuń
  12. Nie czytałam, więc trudno mi się wypowiedzieć, ale okładka robi wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie załam do tej pory, sięgnę z ciekawością. Dzięki za recenzję!

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi interesująco, ale jednak czegoś mi brakuje, jakaś taka za sucha ta fabuła się wydaje.

    OdpowiedzUsuń
  15. Już się jaram jak trafi w moje rece :D
    #dominik

    OdpowiedzUsuń
  16. Zdecydowanie moje klimaty! Jeszcze fakt, że to seria tylko wzbudza dodatkowe zainteresowanie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytałam żadnego kryminału z tym bohaterem, trzeba nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  18. Odpowiedzi
    1. Też się zdziwiłam, ale po tak interesującej przygodzie czytelniczej, cieszy, że tyle innych wciąż obiecująco kusi. :)

      Usuń
  19. Nie moje klimaty, ale brzmi ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. coś czuję, że mimo braku czasu tej książki nie ominę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie kojarzę, a to tom już 20ty!! ^.^ Z ciekawości zerknę jaki jest pierwszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Weszłam w tym momencie w serię, część poprzednim tomów już na mnie czeka. :)

      Usuń
    2. Właśnie to w kryminalnych seriach mi odpowiada, można sięgnąć po dowolny tom.

      Usuń
  22. ciekawe połączenie, to musi być interesująca historia :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. To super, że warto jest zapoznać się z tym tomem.

    OdpowiedzUsuń
  24. Paulina Kwiatkowska17 lipca 2022 05:00

    Miło, że ten tom jest warty przeczytania. Bez wątpienia warto zwrócić uwagę na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń