środa, 2 sierpnia 2017

NIĆ ARIADNY Lidia Tasarz

[PRZEDPREMIEROWO] [PATRONAT]

NIĆ ARIADNY tom 1

"... amnezja, która zabrała jej wszystko - całe dotychczasowe życie, tożsamość, wspomnienia, poczucie własnej wartości i pewność siebie."

Zajmująca przygoda czytelnicza, osadzona w sensacyjnym klimacie, wzbogacona elementami thrillera, a także wątkami psychologicznymi. Powieść zrobiła na mnie pozytywne wrażenie, zaangażowałam się w intrygująco skonstruowaną fabułę, z zainteresowaniem śledziłam losy głównej bohaterki. Podobała mi się szczegółowa i wnikliwa analiza osobowości kluczowej postaci, jej wyrazistość, a także ciekawe przedstawienie pokonywania wyzwań, przed jakimi stanęła. To nie tylko walka z narastającym zewnętrznym zagrożeniem, ale przede wszystkim usilne i wytrwałe poszukiwanie własnej tożsamości, dociekanie złożonej prawdy o bliższej i dalszej przeszłości, odkrywanie zaskakujących tajemnic i głęboko skrywanych sekretów z życia.

Monika Palmer, podczas treningu biegania w parku, w zagadkowych okolicznościach, bez udziału świadków, spada ze skarpy. Mocno poturbowana pozostaje na obserwacji w szpitalu, jednak największe obawy wzbudzają groźne konsekwencje urazu głowy. Dwudziestosiedmiolatka cierpi na częściową amnezję, nie rozpoznaje nikogo, nie potrafi powiedzieć, gdzie mieszka, pracuje, nawet podać swojego imienia i nazwiska, a już tym bardziej określić jakim typem osoby jest. Przekonuje się, że teraz prym w jej zachowaniu wiodą wyuczone reakcje ciała, zakodowane odruchy, instynktowne impulsy, choć wiele z nich mocno ją zdumiewa, szokuje i niepokoi, to jednak stają się znaczącymi wskazówkami w przywracaniu wspomnień. Musi zaufać intuicji w zagęszczającej się sieci podejrzliwości, nieufności, wątpliwości, obaw i lęków.

Kobiecie w odnalezieniu prawdziwej tożsamości pomaga komisarz Konrad Marczak. Ze strzępków informacji Monika stara się złożyć logiczną całość, z przebłysków pamięci i sennych koszmarów oddziela prawdziwe obrazy przeszłości od urojonych, doszukuje się racjonalnych wytłumaczeń zadziwiających faktów i incydentów. Nie jest to łatwe, gdyż zarówno komisarz, jak i inne osoby pojawiające się w jej życiu, wzbudzają podejrzliwość, wewnętrzny nakaz zachowania czujności i wzmożonej ostrożności. Autorka krok po kroku oprowadza czytelnika po procesie przypominania sobie przez główną bohaterkę niejasnej przeszłości, wypełniania zrozumiałą treścią pustych miejsc w pamięci, a przedstawia to w interesujący i wciągający sposób.

Umiejętnie rozłożono napięcie w powieści, dobrze odnajdujemy się w wartkim rytmie, dość dużo spektakularnych akcji, frapujących i działających na wyobraźnię sytuacji. I jeszcze atrakcyjnie wplecione romantyczne nuty rozjaśniające mroczną fabułę. Przyjemny styl narracji, sugestywne opisy, z wyczuciem wzbudzanie emocji. Niedosyt czuję jedynie w barwniejszym dopracowaniu dialogów, ale to jednak kwestia subiektywnego ich odbioru. Przemyślany scenariusz zdarzeń, ciekawie zazębianie się wątków, wielokrotne zaskakiwanie nieoczekiwanym obrotem spraw, a na koniec pozostawienie czytelnika z poczuciem satysfakcjonującego relaksu z książką.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 276 stron, premiera 11.08.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Psychoskok. :)

65 komentarzy:

  1. Nie lubię thriller ów psychologicznych, ale szczerze mówiąc zachecilas mnie ta recenzją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy w jakim klimacie jest prowadzony, też nie wszystkie mi podchodzą w takim stopniu, jak bym oczekiwałam, jednak ta książka wywarła na mnie bardzo dobre wrażenie. :)

      Usuń
  2. Świetna recenzja, bardzo podoba mi się książka i chyba w wolnej chwili po nią sięgnę, tylko nie wiem kiedy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szybko się ją czyta, wciąga, nie za gruba, w sam raz. :)

      Usuń
    2. mnie też bardzo kusi i mam nadzieję, ze szybko wcisnę ją w grafik

      Usuń
  3. Takie klimaty lubię najbardziej, więc książka na pewno dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Recenzja mówi sama za siebie - pora sięgnąć po tę pozycję książkową :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Może książka nie do końca w moim typie, ale recenzja rewelacyjna! Świetnie się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. A książka może kiedyś sama Cię odnajdzie. ;)

      Usuń
  6. Brzmi ciekawie nawet dla mnie :) Współczuję utraty pamięci, nigdy nie życzyłabym tego nikomu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tematyka amnezji zawsze mocno mnie interesowała, nagła utrata pamięci w wyniku dramatycznych zdarzeń, czy też powolne wyciszanie się komórek mózgowych, jak bardzo może wówczas zmienić się człowiek, jego osobowość, spojrzenie na świat, świadomość samego siebie.

      Usuń
  7. Zarys fabuły brzmi ciekawie. I dobry tytuł, nawiązujący do mitologii :) Zapewne jako metafora :)

    Bookeater Reality

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mam wątpliwości, że ktoś dziewczynie pomógł spaść z tej skarpy. I z chęcią się dowiem kto.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam książki z wątkami psychologicznymi. Jeżeli dodatkowo dochodzą do tego elementy thrillerowe, to idealny wieczór i relaks z taką lekturą jest dla mnie najlepszą rzeczą na świecie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Za thrillerami nie przepadam, ale wątki psychologiczne lubię, a do tej książki już sam tytuł nawet mnie skusił :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Z thrillerów najbardziej lubię psychologiczne właśnie ale nie ukrywam, że zawsze kosztuje mnie to dużo nerwów bo martwię się o bohaterów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja czasami nawet lubię, kiedy są uśmiercani przez autorów, większa dramaturgia. ;)

      Usuń
  12. Może być dobra:) będę mieć ją na względzie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi ciekawie, na pewno interesująca fabuła :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda ciekawie. Kiedyś już chyba coś innego czytałem, o takim tytule ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem możliwe. :) A książka faktycznie ciekawa, dobrze spędziłam z nią czas. :)

      Usuń
  15. Pierwszy raz stylem się z motywem amnezji w powieści. Zapowiada się ciekawie ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę już książek z takim wątkiem czytałam, ale wciąż chętnie po kolejne sięgam. :)

      Usuń
  16. Wątek amnezji bardzo mnie intryguje- wezmę ten tytuł pod uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałabym już przede wszystkim za sam tytuł :D

    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  18. W sumie nie wiem dlaczego, ale jakoś nie mam ochoty na tą książkę...

    OdpowiedzUsuń
  19. Wątki psychologiczne w powieściach są czasami naprawdę niezwykle interesujące. Myślę, że ten thriller mógłby mnie wciągnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie do siebie przekonał. :) Autorka ciekawie przedstawiła odczucia bohaterki, jej lęki i obawy, ale i pragnienie poznania własnej tożsamości. :)

      Usuń
  20. Thriller psychologiczny - to lubię, choć przyznam, że częściej łykam tego typu filmy niż książki. Twoja recenzja jest bardzo zachęcająca, myślę, że gdy tylko znajdę okazję, to sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie książki bardziej niż film przyciągają, znacznie większe pole do popisu wyobraźni. :)

      Usuń
  21. Thriller, sensacja i do tego polska autorka - to coś zdecydowanie dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubię czytać thrillery psychologiczne, dlatego postaram się mieć na uwadze powyższą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Całkiem ciekawa propozycja, tym bardziej, jeśli ma przemyślany scenariusz zdarzeń.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ta książka czeka już u mnie na półce aż przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie do końca lubię powieści, ale lubię wszystko gdzie występuje coś z psychologią. Ta powieść jako jedna z niewielu naprawdę zaciekawiła i wpisuję na listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tylko mocny nacisk na psychologiczne klimaty, natychmiast mam chęć się w nich zanurzyć, wówczas mogę sięgnąć po każdy gatunek literacki. :)

      Usuń
  26. Dziękujemy za recenzję, pozdrawiamy a zainteresowanym książką - życzymy przyjemnej lektury:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Kolejna książka, którą mnie zaciekawiłaś. Chociaż rzadko sięgam po taką literaturę to w wolnej chwili czemu nie ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Tylko raz czytałam książkę o amnezji i z tego co pamiętam wywarła na mnie pozytywne wrażenie. Lubię podobne wątki zatem i po tę książkę postaram się sięgnąć ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe jak nasz mózg potrafi bronić się przed wspomnieniami związanymi z traumatycznymi wydarzeniami. :)

      Usuń