sobota, 14 kwietnia 2018

GENIUSZ PTAKÓW Jennifer Ackerman

"Dobrze jest polerować swój mózg, pocierając go o mózgi innych." Michel de Montaigne

Po rewelacyjnym "Mikrobiomie" i fascynujących "Pierwszych znakach", z zainteresowaniem sięgnęłam po kolejną publikację z serii #nauka, w której odpowiada mi sposób przypominania dotychczasowej i zdobywania nowej wiedzy, o otaczającym świecie w skali mikro i makro, w ujęciu historycznym i współczesnym, z większą lub mniejszą oczywistością, na poważnie i z humorem. Wciągają podsumowania naukowe, wnioski z obserwacji, ciekawostki, anegdoty i porównania. Uzmysławiamy sobie, jak wiele zagadnień z różnych dyscyplin nauki pozostało jeszcze do poznania. Wspaniałe, że przez całe życie można uczyć się i odkrywać, utrwalać szacunek wobec otaczającej przyrody i zamieszkujących ją istot. Odnośnie ptaków, dopóki w naszej rodzinie nie zadomowiła się piękna i rozśpiewana nimfa, nie przypuszczałam nawet, jak mądre, błyskotliwe i sprytne jest to stworzenie.

Autorka przekonuje czytelnika o niezwykłym geniuszu avesów, znaczącym elemencie natury Ziemi i kultury człowieka. Poznajemy ptasie mózgi i formy ich aktywności, zasady działania wyrafinowanych zmysłów, obserwacji, uczenia się, eksperymentowania, orientacji w czasie i przestrzeni, zdolności tworzenia rozbudowanych map mentalnych i doskonałych systemów nawigacji. To także spojrzenie na wyjątkową adaptację do lokalnych warunków środowiska, zapamiętywanie imponującej ilości szczegółów, intuicyjne podejście do rozwiązywania problemów. Ptaki jako istoty społeczne, współpracujące, bawiące się, co ciekawe, z zaobserwowanymi świadectwami transmisji kulturowej. Spoglądamy na budowanie gniazd, ich artystyczne ozdabianie, posługiwanie się narzędziami. Wyrażamy podziw dla różnorodnego śpiewu, naśladownictwa głosowego, dialektów regionalnych, a także dla talentów tanecznych.

Przekonujemy się, że choć ptasie mózgi są wielkości orzecha, to jednak potrafią więcej niż wskazują na to ich rozmiary, wykonują precyzyjne operacje myślowe, zadziwia sprawność koncentracji. I tak jak my jako ludzie, potrafimy być ciekawymi świata, tak i ptaki posiadają tę cechę. Informacje podawane są na przykładzie gatunków zamieszkujących różne części globu, mile widziana byłaby większa ich różnorodność. Publikację czyta się z zainteresowaniem, nie zawsze jest przejrzyście, wiadomości często powielają się, w podobnych odsłonach i pokrewnych wnioskach, wkrada się niepotrzebne zawirowanie, przeskakujemy z jednego tematu do drugiego, aby za chwilę wrócić do pierwszego. Jednak wdrażamy się w styl narracji i koncentrujemy na zdobywaniu wiedzy, która ogólnie rozpatrując, podawana jest w przystępny i przyjacielski sposób.

4/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (ornitologia), 368 stron, premiera 25.10.2017
tłumaczenie Barbara Gutowska-Nowak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Uniwersytetu Jagiellońskiego.

38 komentarzy:

  1. Muszę sprawdzić całą serię. Jak z bibliografią do tych publikacji? Rzetelna?

    OdpowiedzUsuń
  2. Z przyjemnością bym przeczytała, lubię taki książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiedzaiłam ,że ptaszki są takie mądre :-)

      Usuń
    2. Ważne , że wiedza jest podana w przystępny sposób , tak jak piszesz :-)

      Usuń
  3. Jak zwykle rewelacyjana recenzja. Choć książka zdecydowanie nie dla mnie.;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka nie dla mnie, ale recenzja jak zwykle na poziomie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo interesująca książka
    super recenzja

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawe LA pozycja, obserwując ptaki w ogrodzie zawsze zastanawia mnie co tam się dzieje w ich głowie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wciągnęła mnie fala książek popularnonaukowych o zwierzętach i roślinach. Jakoś nie potrafię się nimi dostatecznie zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam książki tego wydawnictwa, są ciekawe i ładnie wydane.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś słyszałam o tej publikacji. Wydaje się być idealna na tą porę roku, taka do czytania na łonie natury.

    OdpowiedzUsuń
  10. Namnożyło sie takich publikacji, ale jak dotad mnie rozczarowaly.

    OdpowiedzUsuń
  11. Z przyjemnością przeczytam te książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. To może być bardzo ciekawa książka, szkoda, że miewam tak mało czasu na czytanie, a wieczorami usypiam padnięta ...

    OdpowiedzUsuń
  13. To akurat nie jest pozycja dla mnie. Ale inne polecenia od Ciebie były trafem w 10. A Karo

    OdpowiedzUsuń
  14. Jakiś jest ostatnio trend na książki o ptakach :D. Ja sobie ostatnio kupiłam "Zadziwiający świat ptaków" i "Umysł kruka"

    OdpowiedzUsuń
  15. Sama ostatnio czytałam właśnie o ptakach. Z przyjemnością sięgnę i po tę publikację :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka już kupiona :) Tymczasem zaczęłam czytać "Rzecz o ptakach". Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Zaintrygowałaś mnie (ja zawsze, gdy trafiam na Twoje recenzje!) :) Ptaki zawsze wydawały mi się tłem miejskiej czy leśnej scenerii, a tu proszę. Na rynku pojawiają się coraz to ciekawe publikacje na ich temat.

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka raczej nie dla mnie, wątpię bym ją przeczytała, gdyby trafiła w moje ręce. A może jednak by mnie zainteresowała i zmieniłabym zdanie, kto wie...

    OdpowiedzUsuń
  19. Jakoś nie czuje tego klimatu. Lecę poszukać co innego polecasz

    OdpowiedzUsuń
  20. Rzadko czytam takie książki, a właściwie szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  21. Wyśmienity prezent dla mojego prywatnego wielbiciela natury ;) bardzo dziękuję za wskazanie tej ciekawej pozycji :) Ja również jestem ciekawa tego co podpatrzę przez ramię.

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam wrażenie, czy teraz książki o zwierzętach to strasznie duży odsetek nowości? :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Moja siostra lubi obserwować ptaki i też potwierdza jak i autorka książki ,że ptaki są wyjątkowe :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Coś kiedyś słyszałam o tej książce, ale jakoś nie wpisałam jej na moją listę

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękna okładka! Nie jestem jednak fanką takich klimatów, nie interesuję się zbytnio przyrodą.

    OdpowiedzUsuń
  26. Okładkę mogłabym powiesić sobie w mieszkaniu jako plakat, śliczna!

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo wartościowa jest ta książka. Ja sama rzadko takie czytam, ale że syn się bardzo interesuje to śledzimy takie nowinki.

    OdpowiedzUsuń
  28. Dla mnie za spokojna książka ;) Moja tematyka to kryminały i thriller ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo fajna książka:) w sam raz dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Rzeczywiście wydaje się to bardzo ciekawa pozycja...

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie zbyt często sięgam po tą tematykę, ale wydaje się być interesująca

    OdpowiedzUsuń
  32. To kolejne miejsce, w którym poleca się tę książkę - czyżby kolejny pretekst by po nią sięgnąć. ;)

    OdpowiedzUsuń