sobota, 21 lipca 2018

KRÓTKA HISTORIA SZTUKI Susie Hodge

"Kreatywność wymaga odwagi." Henri Matisse

Ciekawa propozycja czytelnicza, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero wkraczają w zagadnienia związane ze sztuką. Zwięzła, spójna i przejrzysta porcja wiedzy, którą zdecydowanie warto i należy poznać. Opis pięćdziesięciu najznakomitszych dzieł sztuki, wyjątkowych dla kształtowania poszczególnych epok, powstałych na przestrzeni osiemnastu tysięcy lat. Kompendium informacji o portretach, rzeźbach, aktach, pejzażach, alegoriach, mitach i historiach religijnych. Przedstawione w zajmujący sposób, dający szeroką perspektywę spojrzenia na sztukę, ale też zwracający uwagę na istotne szczegóły.

Poznajemy wybitne dzieła ludzkich rąk i wyobraźni, o różnorodnych ideach, przesłaniach i intencjach. Wszystko zgrabnie posegregowane w czterech aspektach, przedstawienia konkretnych dzieł, przybliżenia kierunków artystycznego wyrazu, podejścia twórców do tematu życia, społeczeństwa i natury ludzkiej, oraz głównych technik tworzenia. Uwypuklono kontekst historyczny, zasygnalizowano kluczowe daty, powołano się na inne warte przeanalizowania i podziwiania dzieła. Sylwetki najwybitniejszych artystów zaprezentowano w odniesieniu do największych dokonań, przełomowych koncepcji, not biograficznych.

Spodobał mi się system odnośników, ułatwiających nawigację po książce, przeskakiwania do towarzyszących omawianym aspektom nawiązań i odniesień. Podkreślić należy piękną oprawę graficzną publikacji, przejrzystą szatę graficzną, bogactwo ilustracji i twardą okładkę, co istotne, gdyż do tego kieszonkowego przewodnika po sztuce czytelnik niejednokrotnie będzie jeszcze wracał, ja z pewnością. Usatysfakcjonowała mnie ta przygoda, wprowadziła w zagadnienia dotąd jeszcze przeze mnie niezgłębiane, zachęciła do dalszych poszukiwań wiedzy, zainspirowała do odwiedzin w muzeach sztuki, zmobilizowała do obejrzenia filmów poświęconych malarstwu i rzeźbie, teraz z pewnością odbieranych z większą świadomością, a zatem i radością.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa (sztuka), 224 strony, premiera 18.06.2018 (1988)
tłumaczenie Jerzy Malinowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Alma-Press.

37 komentarzy:

  1. Mam ją już na półce i nie mogę się doczekać, aż się za nią wezmę ;)

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  2. Zachęciłam mnie :) Bardzo lubię takie kompendia i na pewno sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa pozycja i zachęcaja recenzja. Chętnie sięgnę w przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się po tej krótkiej recenzji muszę przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie moja działka, nie mój rodzaj.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubie tego typu ksiązki, jak znajdę w bibliotece to sie skuszę. Po takjiej recenzji trudno bylo by nie:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak zwykle świetna recenzja. Właściwie wszystkie książki, o których piszesz, sprawiają wrażenie bardzo ciekawych i aż chce się po nie sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Taka tematyka raczej mnie nie interesuję! Aczkolwiek książkę, polecę znajomej!

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno nie sięgnę po tą propozycje... nie w moim guście czytelniczym.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejna ciekawa pozycja do mojej kolekcji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa propozycja dla fanów gatunku. Kiedyś więcej niż teraz interesowałam się sztuką.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dla mnie samej nie ale bedzie to genialny pomysl na prezent dla kogos! ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo chętnie - takie skrócone repetytorium bardzo by mi się przydało :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Coś dla mnie, kupię w Polsce :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Raczej nie dla mnie. Choć ostatnio czytałam coś w podobnym stylu.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie znam tej pozycji, a sztukę lubię. Dzięki za rekomendację!

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam sztukę a ta książka wydaje mi się takim must havem. Chętnie się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie interesuje mnie sztuka, więc raczej nie sięgnę, ale myślę, że to fajna książka przed maturą z Polskiego :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo lubię takie propozycje, warto poszerzać swoje kulturowe horyzonty ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nieeee, nie moja tematyka :( akurat sztuka, obrazy, muzea - niezbyt do mnie to przemawia, ale to może też przez studia z kulturoznawstwa i straszną panią od historii sztuki :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ostatnio o ile się nie mylę widziałam tą pozycję w empiku i zaciekawiła mnie. Jeszcze kilka lat temu bardzo interesowałam się sztuką, jeśli tylko będę miała możliwość to na pewno przeczytam! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. ciekawa propozycja, ja z chęcią poszerzę swoją wiedzę dziki tej ksiazce

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam książki tego typu! Warto czytać o sztuce i ją poznawać :)

    OdpowiedzUsuń
  24. O sztuce niewiele wiem, więc nie wiem czy by mnie zaciekawiła :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ciekawa propozycja, jak dotąd moją ulubioną książką o sztuce jest "MW" Łysiaka, nic dotąd jej nie przebiło. Zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przez Ciebie ciągle kupuje nowe książki :P

    OdpowiedzUsuń
  27. Super propozycja dla początkujących znawców sztuki ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Dosc ciekawe chyba po nia siegne :)

    OdpowiedzUsuń
  29. O! Bardzo chętnie bym przeczytała ;-)

    OdpowiedzUsuń
  30. Przeglądałam podczas ostatnich zakupów, ale jednak nie wróciła ze mną do domu.

    OdpowiedzUsuń
  31. Zdecydowanie coś dla mojej mamy :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Książki tej autorki rzeczywiście stanowią świetne wprowadzenie do tematu. Polecam "50 teorii sztuki, które powinieneś znać" :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Czyli idealna lektura dla mnie, bo ja ze sztuką raczej jestem na bakier...

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie tylko bym ją przeczytała, ale i kupiła, bo uwielbiam sztukę, zwłaszcza malarstwo i kolekcjonuję takie pozycje.

    OdpowiedzUsuń