poniedziałek, 9 lipca 2018

PIES BASKERVILLE'ÓW Conan Doyle

"Są ludzie, którzy sami nie mając geniuszu, posiadają talent pobudzania go u innych."

Pierwszorzędna klasyka powieści detektywistycznej, uniwersalna w swej odsłonie, napisana sto siedemnaście lat temu wciąż uroczo niestarzejąca się, wywołująca fantastyczne wrażenia czytelnicze. Barwne oddanie klimatu panującego w Anglii przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku, wprowadzenie w ówczesne relacje społeczne, nawiązanie do analitycznych i logicznych zdolności umysłu człowieka. Z przyjemnością przyglądamy się metodom pracy wybitnego detektywa Sherlocka Holmesa i jego sympatycznego przyjaciela doktora Johna Watsona. Portret duetu przemyślany i dopracowany w szczegółach. Ochoczo wsłuchujemy się w dialogi podszyte wzorcami dawnej epoki i szczyptą dobrego humoru. Narracja z perspektywy powiernika Holmesa idealnie wpisuje się w obraz detektywistycznych wyzwań i podsycania zaciekawienia z dreszczykiem. Czytelnik za sprawą przyjaznego stylu pisania wygodnie wędruje po rozdziałach opowieści, chętnie poddaje się intensyfikacji napięcia i kulminacji odkrywania niewiadomych, a przy tym jest miło zaskakiwany. Do takich dzieł literackich wraca się z nostalgią, skwapliwie wsłuchuje w nieco archaiczny głos, odczuwa brzmienie minionej epoki. Pozytywnie zazdroszczę tym, którzy po raz pierwszy spotkają się z książką, intrygującą fabułą w otoczeniu klimatycznych ilustracji Sydneya Pageta.

Majątek Baskerville Hall najlepsze lata świetności ma już za sobą, ale wciąż imponuje lokalizacją wśród rozległych, dzikich, kryjących wiele przedziwnych tajemnic moczarów. Owiany mroczną legendą wzbudza jednocześnie fascynację i trwogę. Tragiczna i gwałtowna śmierć potomka starego, choć podupadłego rodu sir Charlesa Baskerville'a, przepowiedziana w rękopisie z tysiąc siedemset czterdziestego drugiego roku, wzbudza zainteresowanie Sherlocka Holmesa. Piętna klątwy i zbrodni, w której główną rolę odgrywa upiorny demoniczny czarny pies, domagają się rozumnego i wolnego od zabobonów wyjaśnienia. Nowe osobliwe zdarzenia powiększają szereg drobnych tajemnic, pozornie przypadkowych incydentów i niewytłumaczalnych wypadków.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść detektywistyczna, 226 stron, premiera 16.05.2018 (1901)
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Vesper.

36 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem jak to sie stalo ale jeszcze jej nie czytalam, juz rozgladam sie za egzemplarzem :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba kiedyś czytałam... ale może warto sobie odświeżyć czytelnicze wrażenia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętam, że była to jedna z pierwszych książek, jakie przeczytałam w języku angielskim. Bardzo ciekawa lektura, zresztą, jak wszystkie opowieści o Sherlocku :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety ta książka nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Może być fajna książka :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja wszelkie sherlockowe książki bardzo lubię :) psa baskervillów czytałam i widziałam wszystkie ekranizacje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Sherlock zawsze na topie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Joanna Skrzypek9 lipca 2018 13:01

    Klasyka!!! Uwielbiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Już od dawna mam ochotę na tę książkę. Co więcej, czeka na swoją kolej na regale :) Myślę, że do końca roku uda mi się ją przeczytać :D pozdrawiam
    www.zakladkimadebya.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Klasyczny, dopracowany kryminał, bardzo mi się podobał :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę tę książkę sprawdzić.
    Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeden z moich ulubionych kryminałów :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam tę krótką historię :) majstersztyk!

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam tę książkę w oryginale i pamiętam, że bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Po klasyki nie sięgam, ale dla tej książki zrobię wyjątek :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Swego czasu widziałam ekranizacje. Po książkę chyba bałabym się sięgnąć ☺

    OdpowiedzUsuń
  18. 3XTak dla tej książki! Świetna jest.

    OdpowiedzUsuń
  19. To już chyba trzeci raz, kiedy spotykam się z tak dobrą recenzją Psa... Chyba muszę sięgnąć po lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Zainteresowałaś mnie tą książką. Może się kiedyś skuszę i po nią sięgnę. Z całą pewnością ją zapamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dobrze, że spodobała Ci się klasyka - warto czytać takie książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Może zamiast gonić za nowościami warto sięgnąć po klasykę? Jestem na tak!

    OdpowiedzUsuń
  23. Tytuł doskonale mi znany, a wciąż nie przeczytałam tej książki.
    Musze zobaczyć czy mają ją w mojej bibliotece

    OdpowiedzUsuń
  24. Zdecydowanie jest to coś, na co w końcu wypadałoby się skusić :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam klasykę i chętnie wrócę do tej powieści, zawsze warto sobie przypomnieć takie pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  26. Nigdy nie czytałam żadnej powieści detektywistycznej, ale mam ochotę to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  27. Coś klasycznego, trzeba po to sięgnąć! :)

    Pozdrawiam,
    Luna Fisher

    OdpowiedzUsuń
  28. Słyszałam o tej książce już jakiś czas temu, ale mnie ani trochę nie zachęciła. Teraz mam ochotę lecieć i kupować. Albo z biegiem czasu mi się pozmieniało, albo masz dar przekonywania :)

    OdpowiedzUsuń
  29. W końcu coś co czytałam i również bardzo polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Słyszałam o tej książce ejdnak to zupełnie nie mój typ :-)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja o Sherlocku czytałam tylko takie krótkie opowiadania powstawówce, jednak chcę nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
  32. Wstyd przyznać, ale nie czytałam! Oczywiście mam zamiar nadrobić takie właśnie czytelnicze zaległości. W końcu to klasyka...

    OdpowiedzUsuń
  33. Już od dawna obiecuję sobie, że przeczytam... Dzięki za przypomnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie czytałam, ale już od wielu lat obiecuję sobie, że się skuszę.

    OdpowiedzUsuń