czwartek, 19 lipca 2018

SZKARŁATNA GŁĘBIA Krzysztof Bochus


CHRISTIAN ABELL tom 3

"...jeśli jest zbrodnia, musi być także kara. Inaczej na tym świecie nie dałoby się żyć."

Spotkanie z kryminałem w barwnej, przekonującej i wciągającej historycznej oprawie. Przenosimy się do Elbinga (Elbląga), Kahlberga (Krynicy Morskiej), Bodenwinkel (Kątów Rybackich), Fromborka (Frauenburga), choć wciąż wnikamy w Danzig (Gdańsk) roku tysiąc dziewięćset trzydziestego czwartego. Obserwujemy pogłębioną hitleryzację wielu dziedzin życia społecznego, przejęcie władzy przez nazistów w Wolnym Mieście Gdańsku. To też okazja do poznania historii przemysłu bursztynowego, oraz dziejów mennonitów żyjących na terenach Mierzei Wiślanej. Właśnie takiej wzbogacającej wartości dodanej poszukuję w powieściach kryminalnych w klimacie retro, przedstawionych z pasją i zrozumieniem, w plastycznym, ładnym językowo stylu, dającym gwarancję przyjemnego czytania. Przenikamy do historycznych faktów, postaci i zdarzeń, które okraszone wyważoną fikcją, sprawnie odwołują się do wyobraźni czytelnika.

W trzecim tomie intryga została bardziej rozbudowana niż miało to miejsce w pierwszym ("Czarny manuskrypt") i drugim ("Martwy błękit"), jednak nadal sprawia wrażenie pełnienia tła a nie wiodącej roli. Śledztwo prowadzone przez Christiana Abella, radcy kryminalnego z gdańskiej Kripo, podąża w kilku obiecujących kierunkach, interpretujemy zachowania potencjalnych przestępców, ale zbyt szybko domyślamy się, kto jest czarnym charakterem odpowiedzialny za wyrządzone zło. Autor podtrzymuje zasadę wzbogacania powieści elementami sensacji, wikłania głównego bohatera w niebezpieczne sytuacje, w których łut szczęścia decyduje o przetrwaniu. Co ciekawe, choć Abell należy do inteligentnych policjantów, często brakuje mu sprytu, potrafi oddać się emocjonalnemu zaślepieniu pakując się w nieprzemyślane akcje, zarówno w sferze zawodowe, jak i prywatnej.

Sprawa brutalnego okaleczenia przywódcy wspólnoty mennonickiej, cieszącego się wielkim szacunkiem wśród lokalnej społeczności, szokuje i zadziwia. Kto mógłby życzyć śmierci poważanemu duchowemu przewodnikowi? Czym człowiek z nieposzlakowaną opinią miałby się komuś tak mocno narazić? Dochodzenie stawia wiele takich znaków zapytania, od początku nic nie układa się tak jak powinno, rośnie stopień trudności, zaś zmowa milczenia wydaje się nie do pokonania. Abell boleśnie przekonuje się, że ma przeciwko sobie brutalnego, pozbawionego skrupułów i znakomicie zorientowanego w jego posunięciach nieprzyjaciela.

4/6 - warto przeczytać
kryminał retro, 416 stron, premiera 09.05.2018
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

32 komentarze:

  1. Mam drugi tom tej serii na półce, jak zaopatrzę się w pierwszy to się za nią wezmę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak oceniasz ten tom w stosunku do dwóch pozostałych? Zazwyczaj jest tak, że kolejne tomy są już nieco słabsze, przerysowane... Jak jest w tym przypadku? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam nie widziałam ale zapowiada się ciekawie lubię takie książki wiec chyba niedługo wybiorę się do księgarni

    OdpowiedzUsuń
  4. Na mojej liście jest już jakiś czas, dlatego cieszę się, że Ci się podobał :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Po wakacjach, jak już biblioteka miejska będzie otwarta w realnych dla mnie godzinach, zobaczę, czy ta seria tam jest. Lubię klimatyczne kryminały a kryminały retro kuszą mnie od dawna :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Obecnie czytam Agathe christie i to chyba nie do końca moja bajka. Być może ta seria kryminałów mi podejdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Raczej nie czytam kryminałów, może to dlatego, że jeszcze nie ten wiek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super propozycja! Na pewno po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawa fabula, chyba sie skusze :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę się zabrać za tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Oj nie dla mnie, bardzo nie lubię "przenoszenia się w czasie" ani w filmach, ani w książkach. Lubię kiedy jestem w stanie sobie wyobrazić, że czytana historia naprawdę dzieje się tuż obok mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię kryminały, a także jestem zainteresowana okresem międzywojennym, więc to wygląda na książkę idealną dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio trafiam na samem ciekawe kryminały. Ten klimat retro mnie kusi. Wpisuje na listę ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapisuję zdecydowanie! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wiedziałam, że to już trzeci tom wyszedł!

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam poprzednich części i raczej nie w moim guście. Książka zdobywa wielu czytelników i fajnie, że Ci sie podobała.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię retro kryminały, dlatego chętnie sięgnę po ten cykl :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytam niewiele polskiej literatury, czas się podciągnąć.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fabuła tej książki bardzo mi odpowiada

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie przepadam za kryminałami, mam zbyt bujną wyobraźnię :-D

    OdpowiedzUsuń
  21. Widzę, że grono naśladowców Marka Krajewskiego rośnie i rośnie...

    OdpowiedzUsuń
  22. Taki klimacik jest dla mnie idealny.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dawno nie czytałam kryminału w stylu retro. Ten klimacik kusi.

    OdpowiedzUsuń
  24. Retro kryminał brzmi ciekawie :D choć z opisu wnioskuję, że ten nie jest dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Jak przeczytam dwa poprzedzające tomy, to koniecznie skusze się na kolejną część :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Mnie podobało się, że główny bohater nie postępuje jak wszechwiedząca machina i zdarza mu się popełnić błąd. To nadaje mu realizmu

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo interesuje mnie ta seria, z całą pewnością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciekawa recenzja, zachecająca do przeczyrania. Tym bardziej, że wciągający kryminał, to zdecydowanie mój typ :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Zachęcająca recenzja, choć nie przepadam już za kryminalami. Czekam na recenzje do jakiejś książki przygodowej :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zachęcająca recenzja, choć nie przepadam już za kryminalami. Czekam na recenzje do jakiejś książki przygodowej :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo ciekawa jestem tej serii, ale musiałabym zacząć od tomu pierwszego!

    OdpowiedzUsuń