poniedziałek, 30 lipca 2018

TAŃCZĄCY TRUMNIARZ Jeffery Deaver

LINCOLN RHYME tom 2

"Tańczący Trumniarz był najbardziej znienawidzonym przez Rhyme'a zbrodniarzem. Lincoln nikogo nie ścigał z większą zajadłością, ale... skrycie podziwiał przenikliwość mordercy."

Drugi tom serii o genialnym, choć sparaliżowanym od ramion w dół, kryminalistyku Lincolnie Rhyme. Dostarcza sporą dawkę emocji, frapującą i złożoną detektywistyczną zagadkę do rozwikłania. Po wielu kryminałach stawiających główny nacisk na psychologiczne aspekty przestępstw, interesująco było zagłębić się w szczegółową analizę dowodów, znaków, śladów i tropów pozostawionych na miejscu zbrodni, choć właśnie tych ostatnich jest szczątkowa ilość. Potrzeba odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, aby je błyskotliwie wyłapać, wykorzystać w eliminowaniu zamierzeń oprawcy. Książka napisana dwadzieścia lat temu, techniki badań nie należą już do nowoczesnych, ale liczy się sama idea rozwiązywania dowodowych szarad i puzzli.

Powieść nasycona sensacyjnymi elementami, sporo się dzieje, dynamiczne rytmy wiodą prym. Nie zawsze wydarzenia wydają się prawdopodobne, czasem lekko naciągane, lecz z pewnością potęgują napięcie i niepewność. Autor nie waha się przed uśmiercaniem bohaterów, prowadzeniem w kierunku niebezpieczeństwa, narażaniem na ryzykowne działania. Narracja sprzyja szybkiemu czytaniu, nastawiona na konkret, nie znajdziemy tu plastycznych opisów, bazą są głównie dialogi. Plusem jest umiejętne zaskakiwanie odbiorcy, sprytne podsuwanie błędnych wniosków, płynne przeprowadzanie nagłych zwrotów akcji. I jeszcze trudne do przewidzenia zakończenie, na które niecierpliwie czekają miłośnicy kryminałów i thrillerów. Przygodę czytelniczą zaliczam do ciekawych, wciągających, z dreszczykiem, okazała się trafionym i udanym spotkaniem z książką.

Lincoln Rhyme i jego uczennica Amelia Sachs rozpracowują płatnego seryjnego mordercę o pseudonimie Tańczący Trumniarz, wykazującego się przenikliwą inteligencją, wyjątkową zdolnością planowania podstępnych ruchów, konsekwencją w dążeniu do realizacji zlecenia. Potrafi uderzyć niespodziewanie, bez ostrzeżenia, z perfekcyjną skutecznością, a przy tym nie pozostawić żadnych śladów ułatwiających schwytanie go, rozpływa się niczym we mgle. Para nowojorskich detektywów stoi przed niełatwym wyzwaniem, tym bardziej, że nie ma obszernych relacji świadków, odcisków palców, portretu zabójcy, rośnie za to presja czasu i nacisk na rozwikłanie zagadki, gdyż mogą pojawić się kolejne ofiary. Niemal do ostatnich stron książki pozostajemy w wątpliwościach odnośnie prawdziwej tożsamości zabójcy współwłaściciela firmy lotniczej. Zerknijcie do "Kolekcjonera kości", pierwszego tomu serii, a ja zabieram się za trzeci.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 400 stron, premiera 05.07.2018 (1998), tłumaczenie Łukasz Praski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

86 komentarzy:

  1. Świetny tytuł ma ta książka! Nie wiedziałam, że Kolekcjoner ma kolejne tomy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już zabieram się za następny, lubię takie przygody czytelnicze. :)

      Usuń
  2. Kilka lat temu zaczytywałam się w książkach tego autora. Chyba muszę przypomnieć sobie jego warsztat literacki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chętnie przeczytam tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Zupełnie nie są to moje klimaty, ale może komuś sprezentuję:)

    OdpowiedzUsuń
  5. „Kolekcjonera kości” mam już na liście do przeczytania. Jak tylko mnie wciągnie to na pewno sięgnę po kolejny tom. Podoba mi się stwierdzenie, że przez 20 lat zmieniły się metody badawcze. Ale z drugiej strony dalej z przyjemnością czytamy kryminały z Holmsem, a on nawet nie mógł pomarzyć, że kiedyś będzie coś takiego jak badanie DNA 😃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Techniki kryminalistyka ewoluują, wciąż powstają nowe metody badawcze, lubię kryminały, gdzie zagadka detektywistyczna jest rozwiązywana dzięki nim, ale najbardziej cenię sobie wyjaśnienia morderstw bazujące na logicznym myśleniu, pracy szarych komórek, uważnej obserwacji. :)

      Usuń
  6. Myślę, że mogłabym przeczytać i nawet byłabym zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię kryminalistyczne pozycje, ale jeśli już sięgam po jakąś to z nutką zabawy, ironii i żartów. Jakoś łatwiej mi przebrnąć przez całą historię i bardziej się relaksuje niż przy takich "poważnych".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób ceni sobie przygodę kryminalną z przymrużeniem oka, również chętnie po takie książki sięgam, choć ja z tych, co to im mroczniej tym lepiej. :)

      Usuń
  8. Na wakacje biorę każdy kryminał jaki polecisz :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem wierna, bo masz podobny gust do mojego.

      Usuń
    2. Opowiem, jakże przyjemnie czyta się takie słowa, dziękuję. :)

      Usuń
  9. Koniecznie muszę zapisać sobie autora i serię, bo brzmi zachęcająco :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam poddać pomysł na przygodę czytelniczą. :)

      Usuń
  10. Drugi tom? Super, bo Kolekcjonera uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zarówno "Kolekcjoner kości" jak i 'Tańczący trumniarz" już za mną, więc z czystym sumieniem przyłączam się do polecenia tych książek :)

    OdpowiedzUsuń
  12. kolejna ciekawa książka do przeczytania:) a ten tytuł dopiero mnie zachęcił

    OdpowiedzUsuń
  13. Lincoln Rhyme to mój nowy ulubiony bohater kryminałów :) A książka mega mnie wciągnęła :)

    OdpowiedzUsuń
  14. OOooo takie ksiązki to ja bardzo lubię :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Kryminały zdecydowanie nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeden z moich ulubionych autorów więc i książkę oczywiście polecam ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Cudownie, książka w sam raz dla mnie. Ciekawe czy jest ekranizacja filmowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tego nie wiem, trzeba by było sprawdzić, chętnie bym obejrzała. :)

      Usuń
  18. Jesteś już drugą blogerką, u której widzę polecenie tej serii. Hmm z ciekawości po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Noooo, ciekawe :) Ostatnio mam trochę więcej czasu... Może więc sięgnę po tę książkę?

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam książki tego autora!:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię jego książki więc się skusze

    OdpowiedzUsuń
  22. Uwielbiam złożone zagadki detektywistyczne zawierające szczegółowe informacje i detale dotyczące śledztwa, prowadzące do rozwikłania trudnych spraw. Już zapisałam na listę do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak bardzo fascynuje rozwiązywanie zagadek, także tych detektywistycznych, czytając kryminały staram się jak najszybciej poznać prawdę, ale jednocześnie uwielbiam być zaskakiwana na końcu powieści. :)

      Usuń
  23. Wchodzę do Ciebie patrzę na tytuł i znowu 😉 kojarzący się ze śmiercią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to już u mnie jest, literackie wędrówki w towarzystwie zbrodni. ;)

      Usuń
  24. Czytałam tę książkę kilka miesięcy temu. Tak jak pierwszy tom, ten też przypadł mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam kryminały, chociaż ciężko trafić na taki, który potrafi cię zaskoczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  26. "Kolekcjonera.." miło wspominam. "Biere!" ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zapowiada się ciekawie. Lubię, gdy czytelnikowi nie łatwo jest domyśleć się zakończenia książki.

    OdpowiedzUsuń
  28. Zaciekawiłaś mnie i mam ochotę na tą serię :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Akurat idealnie do nadrobienia całości w wakacje :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Na kryminały zdecydowanie muszę mieć melodię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze mam na nie chęć, bez względu na porę roku i dnia. :)

      Usuń
  31. Ta książka to coś dla mnie :D Dopisuję ją do listy książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Dopisuję tą serię do listy czytelniczej, koniecznie bo uwielbiam takie kryminalne zagadki!

    OdpowiedzUsuń
  33. Polecam równie dobra jak pierwszy tom

    OdpowiedzUsuń
  34. Tytuł odstrasza, recenzja zachęca :)
    OLA M>

    OdpowiedzUsuń
  35. Niestety nie przepadam za kryminałami :/
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  36. super książka. Czytałem już kilka razy.

    OdpowiedzUsuń