piątek, 1 lutego 2019

KONIEC LATA Anders de la Motte

KWARTET SEZONOWY tom 1

"Przyszłość zawsze nadejdzie. Czy się tego chce, czy nie. Natomiast przeszłość nie wróci nigdy."

Dobrze bawiłam się wchodząc w thrillerowsko-kryminalną scenerię drugiego tomu ("Jesienna zbrodnia") serii "Kwartet sezonowy", dlatego z zainteresowaniem sięgnęłam po pierwszą odsłonę. I nie zawiodłam się, książka prowadzi w świat złożonej zagadki detektywistycznej, z silnie wybrzmiewającymi emocjami i zgrabnie kreowanym napięciem. Ciekawie odkrywa się kolejne warstwy fałszu i kłamstwa, niecierpliwie wyczekuje pełnego brzmienia prawdy. Spora niepewność towarzyszy czytelnikowi od pierwszych stron, obserwujemy współczesne zdarzenia zapowiadające złowróżbne nuty, zaglądamy w dramatyczną przeszłość, niechętnie ujawniającą pomruk cichych szeptów, trwożnych sekretów i przerażających tajemnic. Przeskakujemy między incydentami oddzielonymi na osi czasu piętnastoma latami, powiązanymi intrygującymi nićmi i nieoczywistymi korelacjami. Przewodniczą nuty smutku, rozczarowania i rezygnacji, wkracza melancholia i przygnębienie, pojawiają się bolesne wspomnienia i nieprzyjemne skojarzenia. Trudno wyrwać się ze szponów dawnych demonów, złudnie stłumionych, niby zapomnianych, przysypanych nowymi doświadczeniami, a jednak domagających się uwagi i wyjaśnienia.

Podobała mi się kreacja głównej bohaterki, wyrazisty i przekonujący portret postaci, niedoskonałej w postawach, ułomnej w emocjach, lecz prawdziwej i dającej się lubić. Veronica Lindh, terapeutka, specjalizująca się w rozmowach z pacjentami, których dotknęła strata bliskiej osoby, sama boryka się z cieniami i głosami przeszłości. Trzydziestolatka, po załamaniu nerwowym, pracuje nad przełamaniem własnej niemocy i ponownym stanięciem na nogi. Kiedy wydaje się, że wszystko zmierza w dobrym kierunku, nagle pojawia się mężczyzna przywołujący lawinę ponurych myśli i niemiłych przemyśleń. Wszystko oscyluje wokół niewyjaśnionego zaginięcia pięcioletniego brata Veronici. Kobieta decyduje się na powrót do Reftinge i próbę dowiedzenia się, co tak naprawdę stało się z chłopcem. Atmosfera wiejskiego społeczeństwa, owiana zmową milczenia, trwająca w pozornej jedności, z poczuciem krzywdy i straty, nie sprzyja odkrywaniu faktów. Jednakże przeszłość można ukryć, ale nie da się jej wymazać. Lekki problem miałam z uwierzeniem w postać Isaka, nie do końca zrozumiałam jego postępowanie, psychologiczne uzasadnienie przybranej przez niego postawy, ale na dobrą sprawę i to dało się uzasadnić. Chętnie sięgnę po kolejne tomy serii, odpowiadają mi przygody czytelnicze potrafiące zaskoczyć, pozwalające zaangażować się, dostarczające dobrej rozrywki, a przy tym wprowadzające w refleksyjny nastrój.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 384 strony, premiera 15.02.2018, tłumaczenie Milena Hadryan
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

27 komentarzy:

  1. oo chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę że warto przyjrzeć się bliżej tej serii. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Cała seria wydaje się być świetna... Dopisuje do listy do przeczytania 😉

    OdpowiedzUsuń
  4. Główna bohaterka mnie chyba przekonała. Może w końcu ktoś ludzki, a nie idealny.

    OdpowiedzUsuń
  5. No cóż.. Książka zdecydowanie nie dla mnie :/ Ale opis napisany tak, że aż się zawahałam :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Postać głównej bohaterki wydaje się mi być bardzo bliska, chętnie sięgnę po książkę

    OdpowiedzUsuń
  7. Seria wydaje się być bardzo ciekawa :) recenzja jak zwykle super, ale ja nadal czekam na Twoją wrażenia dotyczące jakiejś książki Robin Hobb. Nie myśl, że się wywiniesz, pamiętam i będę cię dręczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię książki budujące napięcie i z zagadkową nutą. Takie książki najbardziej wciągają :)
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo intrygująca powieść. Koniecznie muszę przeczytać. Fabuła wydaje się naprawdę interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój klimat, ale chyba warto zacząć od pierwszej części 😉

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa propozycja, chyba wpiszę ją na swoją listę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wysoka ocenA! Zainspirowalas mnie 🙂

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że mogłaby mnie wciągać, więc rozważę czy by jej nie przeczytać :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Znam wielu fanów tej serii!

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię thrillery kryminalne, może kiedyś nadejdzie czas i na tą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  16. Akcja, tajemnica, skomplikowane natura ludzka,to jest to co lubię w książkach.

    OdpowiedzUsuń
  17. I dlatego nie mogę zrozumieć ludzi , którzy żyją przeszłością i w przeszłości...
    KrystynaB.

    OdpowiedzUsuń
  18. Trzeba patrzeć w przyszłość, ale nie zapominać o teraźniejszości.

    OdpowiedzUsuń
  19. Szkoda że brak zdjęć twoich tej książki, bo grafika okładki samej i bez normalnych zdjęć. Nie zachęca do czytania...

    OdpowiedzUsuń
  20. Czarna Owca dba o Ciebie ! Bardzo sie cieszę, bo uhylasz nam dzięki temu rąbka tajemnicy :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Będę musiała przeczytać. :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawa recenzja, chyba sięgnę po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Mam koleżankę, która kocha kryminały, więc jej polecę. Niestety ja za nimi nie przepadam :/

    OdpowiedzUsuń
  24. Znowu zaciekawiłaś mnie kolejną ksiązka

    OdpowiedzUsuń