niedziela, 24 lutego 2019

MORDERCZYNI Sarah A.Denzil

"Czy ktokolwiek ma w życiu wybór, czy może wszyscy maszerujemy w takt melodii zagranej nam przez los?"

Bardzo przyzwoicie napisana książka, szybko wciąga i ciekawie miksuje emocje czytelnika. Pokręcona fabuła, nie chodzi tylko o ilość zaplątanych wątków, ale również bogactwo poukładanych warstw, na tyle sprytnie i zwodniczo, że przez cały thriller nie jesteśmy w stanie, nawet w minimalnym stopniu, domyśleć się, czym w ostatecznej odsłonie zakończy się scenariusz zdarzeń, przynajmniej mnie się nie udało. Sarah A. Denzil rewelacyjnie wodzi czytelnika za nos, wystawia na próbę pokłady jego cierpliwości w odkrywaniu prawdy, zgrabnie nakłania do pełnego zaangażowania się w złożoną i intrygującą grę.

Świetnie się odnalazłam, odpowiednio wyczułam reguły, szybko wpasowałam w mroczny i zatrważający klimat. Atmosfera zagęszcza się z każdym rozdziałem, pojawia się mnogość prawdopodobnych kierunków, którymi może pomknąć akcja, zajmuje interpretowanie niejasnych postaw i czynów bohaterów. Do fabuły wkradła się drobna nierealność, ale nie rzutuje ona na negatywny odbiór przygody czytelniczej. Zastanawiamy się, jak cienka granica przebiega między prawdą a kłamstwem, rozsądkiem a szaleństwem, uległością a manipulacją, przeszłością a teraźniejszością? Co skłania człowieka do potwornych zbrodni, wyłącza wszelkie zahamowania, wyolbrzymia doznane krzywdy i niesprawiedliwości? Czy jesteśmy w stanie całkowicie wierzyć bliskim, ale i w pełni ufać samym sobie?

Leah Smith wraz z bratem przybywają do malowniczego miasteczka Hutton, otoczonego skalistymi wrzosowiskami i cienistymi lasami, miejsca z intrygującą wiktoriańską przeszłością. W funkcjonującym tam szpitalu psychiatrycznym jedną z pacjentek oddziału o zaostrzonym rygorze jest Isabel, młoda kobieta odpowiedzialna za śmierć sześcioletniej Maisie. I choć od morderstwa sześcioletniej dziewczynki minęło już siedem lat, to jednak społeczność Rocked Rotherham wciąż pogrążona jest w żałobie, przerażającym obrazie ciała dziecka wywleczonego z lasu i wrzuconego do stawu, zaś media nadal interesują się sprawą. Leah podejmuje pracę w szpitalu jako pielęgniarka, a pod jej opieką znajdują się trzy pacjentki, jedną z nich jest właśnie Isabel, skazana za morderstwo, którego nie pamięta. Między kobietami nawiązuje się swoista relacja, która przybierze osobliwe barwy, tym bardziej, że obu przeszłość daje o sobie znać. Co tak naprawdę stało się z Maisie, kto jest odpowiedzialny za jej śmierć, dlaczego tak trudno dotrzeć do wyjaśnienia tej zagadki, czy faktycznie dziecko mogło zabić dziecko? Styl pisania autorki, budowania napięcia, kreowania postaci i wciągania w mroczne strony ludzkiej natury, bardzo mi odpowiada. Inną książką do pochłonięcia na jedno posiedzenie okazało się "Milczące dziecko".

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 344 strony, premiera 16.01.2019 (2018), tłumaczenie Grażyna Woźniak
Książkę "Morderczyni" zgarnęłam z półki "nowości".

25 komentarzy:

  1. taka wysoka ocena to z pewnością warto przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię książki z takim wątkiem. Oglądałam w Szwecji reportaż o chłopczyku, który zaginął wiele lat temu. Za jego zabójstwo posądzono dwóch innych chłopczyków, głównie z braku innych podejrzanych i presji, którą wywierało społeczeństwo i media. Zniszczono im w ten sposób życie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Już od momentu zapowiedzi, ta książka bardzo mocno mnie do siebie zachęciła, a teraz, chcę ją przeczytać, jeszcze bardziej. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. czytałam kiedyś książkę o podobnym temacie, tam chodziło jednak o grupkę dzieci i bardzo mi przypadła do gustu, mimo że jestem takim człowiekiem w którym "długo siedzą" takie opowieści. z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się ciekawie, choć odkad jestem mamą zle znoszę morderstwa dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  6. Temat raczej nie dla mnie, zbyt ciężki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niedawno, zaledwie kilka dni temu, przeczytałam Milczące dziecko tej autorki - dobra książka. A Morderczyni już czeka w kolejce :D A widzę, że warto :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Intrygujący thriller, po który z ogromną chęcią sięgnę. Zapisuję tytuł. Przy najbliższych książkowych zakupach, będzie na mojej liście nr 1. 😉

    OdpowiedzUsuń
  9. Od czasu do czasu lubię taką mocniejszą literaturę. zapisuję na listę do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi jak coś bardzo, bardzo dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciężki temat tej książki - natomiast recenzja i ocena zachęca do jej przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dobra recenzja. Zachęca do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie dobry thriller powinien posiadać tyle wątków, że od ich poznawania czytelnikowi kręci się lekko w głowie i odczuwa drobną irytację tym stanem, gdzie ich poprowadzenie jest na tyle ciekawe, by ten zaprzestał myślenia o porzuceniu książki w zamian za zaskakujące na każdym kroku, nieprzewidywalne fakty.
    Chociaż fabuła brzmi nawet interesująco, a Ty sama jesteś oczarowana tą książką, ja jednak tymczasowo podziękuję. Tymczasowo, co oznacza, że w niedalekiej przyszłości chętnie dam jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. U Ciebie zawsze mogę liczyć na recenzję mrocznych opowieści :) To Twój ulubiony typ literatury?

    OdpowiedzUsuń
  15. Motto jest fantastyczne, czy los czy my mamy wpływ ?
    Wysoka ocena , chyba warto przeczytać tę książkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Muszę przyznać, że tak nakreśliłaś emocje, że poczułam lęk i grozę panujące w tym szpitalu. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Gdzieś już ten tytuł mi się przewinął. Chyba warto po nią sięgnąć, na dodatek ma wysokie oceny

    OdpowiedzUsuń
  18. Moj klimat, zdecydowanie! Mysle, ze moglaby mnie wciagnac.

    OdpowiedzUsuń
  19. Gdzieś już czytałam coś na ten temat. Interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciężka tematyka, ale mam ochotę zmierzyć się z tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam thrillery i ich złożoność. Tę niejako grę, w której chcemy przewidzieć rozwój wydarzeń, przebieg wątków i złożoność postaci. Znakomita recenzja, doskonale oddająca, jak mniemam, klimat, ale nie odsłaniająca nazbyt wiele. Koniecznie trzeba przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  22. Fabuła już mnie zainteresowała, lubię historie w których zakończenie jest nie do przewidzenia:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Wysoka nota - to już zacieram rączki na tak soczysty thriller!

    OdpowiedzUsuń