czwartek, 21 grudnia 2017

CHWAŁA ATEN Anthony Everitt

DZIEJE NAJWSPANIALSZEJ CYWILIZACJI NA ŚWIECIE

"Jak to możliwe, że tak niewielka społeczność, licząca około dwustu tysięcy dusz... zdołała wydać wybitne umysły w tak wielu dziedzinach ludzkiej działalności oraz stworzyć jedną z największych cywilizacji w dziejach świata?"

Interesująca wędrówka w przeszłość szlakiem starożytnych Aten. Powtórka z historii w przystępnej i wciągającej formie, a także porcja nowej wiedzy i ciekawostek. Odpowiada mi styl autora, wyrazisty, przejrzysty, bez niepotrzebnego naukowego żargonu czy zbędnego nagromadzenia nadmiaru informacji. Lekka popularnonaukowa forma przedstawiania postaci, miejsc, zdarzeń i dat, a także sugestywne zwracanie uwagi na ich kontekst i ważność. Przyjemne zapoznawanie się z dziejami rozkwitu i upadku Aten, wyjątkowymi osiągnięciami mieszkańców, etapami tworzenia demokracji, rozwojem filozofii, zdolności oratorskich, histografii, matematyki, nauk przyrodniczych, architektury i sztuki. Autor dopowiada, że choć niewątpliwie Ateńczycy uczestniczyli w ogólnym rozwoju świata helleńskiego, ale też chętnie zapożyczali idee i technologie od swoich sąsiadów.

Kształtuje się obraz Ateńczyków jako kreatywnych, otwartych i entuzjastycznie nastawionych do zmian. Ciekawie było zanurzyć się w obrazie ich codziennego życia, tradycji, zwyczajach, obrzędach, społecznych postawach, żarliwej religijności, kulcie bogów z Olimpu, oraz gospodarczych i politycznych reformach. Spojrzenie na sportowe aktywności, specjalizacje warsztatów, charakter rolnictwa, a także rolę kobiet wytyczoną przez prowadzenie domu i wychowywanie dzieci. To także źródła pojęcia ostracyzmu, głosowania za pomocą glinianych skorupek z nazwiskiem obywatela, którego wyklucza się ze społeczności. Zajmująco poznaje się mit założycielki miasta. Wiele miejsca poświęcono zmiennym kolejom wojennych losów, krwawym bitwom, najazdom, rozejmom. Nawiązania do Sparty i Presji, tak aby w odpowiednim świetle uchwycić podstawy i otoczkę ateńskiej historii. Bo w końcu w wielkiej politycznej rozgrywce, jaka od szóstego wieku przed naszą erą toczyła się przez dwieście lat we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, uczestniczyło właśnie tych trzech potężnych graczy. Publikacja oparta na bogatej bibliografii, uzupełniona przypisami, a dla ułatwienia śledzenia fabuły także osią czasu, słowniczkiem, indeksem, mapami i fotografiami.

4.5/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (historia), 558 stron, premiera 21.11.2017
tłumaczenie Adam Bukowski i Jacek Środa
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

61 komentarzy:

  1. Tak mi się skojarzyło w związku z tytułem, że moja "Jesień w Brukseli" przez chwilę miała się nazywać "Jesień w Atenach" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się bardzo ciekawie! Ostatnio mam na tapecie dzieje cywilizacji Majów, później czas na Grecję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzisz książka idealna dla mojego syna, teraz bardzo interesuje się tym tematem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawy temat, zawsze chętnie czytałam o starożytności. :)

      Usuń
  4. Ciekawa propozycja czytelnicza. Nie ukrywam, że podoba mi się pomysł ze słowniczkiem zbiorem mapek / zdjęć na końcu książki. To zawsze jakoś wzbogaca tego typu publikację i czyni ją bardziej atrakcyjną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze zaczynam czytać od słowniczka, poznawać mapy, a dopiero potem zabieram się za treść. :)

      Usuń
  5. Rzadko sięgam po literaturę popularno-naukową, ale historia Aten zawsze wydawała mi się pasjonująca ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale gruba kniga :D No ale w sumie to i historia Aten nie była cienka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeszcze nie takie grube tomiszcze. ;)

      Usuń
    2. Właśnie skończyłem trylogię Kinga, Pana Marcedesa, w jednej książce, ponad 1100 stron ;O

      Usuń
  7. Każdy sposób na przybliżenie historii jest dobry :) miałam zawsze "średnie" oceny z tego przedmiotu, ale ciekawostki historyczne zawsze lubiłam czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że im więcej poznajemy historii tym lepiej rozumiemy współczesny świat. :)

      Usuń
  8. Ooo.. w końcu nie kryminał albo thriller :D Bardzo ciekawa pozycja, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama się zastanawiam, jakie książki będą mnie przyciągały w styczniu. :)

      Usuń
  9. Lubię taką tematykę, dzięki za ten wpis

    OdpowiedzUsuń
  10. OOo antyczne realia? Super. Zapoznam sie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, liczę na nowe figurki postaci z tego okresu. ;)

      Usuń
    2. Greków sporo czeka na malowanie, więc to bardzo dobry pomysł na wpis, mały rys historyczny i polecenie książki :)

      Usuń
    3. Wyczekiwać zatem będę tych Twoich malowniczych cudowności. :)

      Usuń
  11. Nie za często sięgam po książki popularnonaukowe 0 bardziej wole programy dokumentalne w wersji telewizyjnej...ale kto wie może kiedyś zabiorę ochotę na nią. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wszystko przychodzi odpowiedni czas, a programy dokumentalne również chętnie oglądam. :)

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że temat Cię zainteresuje, książka będzie spokojnie czekać. :)

      Usuń
  13. Nie wiem czy nie byłoby mi szkoda czasu na tę książkę. W zasadzie to nawet mało mam ostatnio czasu aby cokolwiek poczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na książki nigdy mi nie było szkoda czasu, już tak mam. :)

      Usuń
  14. Lubię historię, więc myślę, że skusiłabym się.

    OdpowiedzUsuń
  15. Niesamowici byli Ci ateńczycy, więc pewnie i książka jest godna poczytanie. Ja podziwiam tamte generacje. Dokonały tak wiele, że jak czytam, to wydaje się to być niemożliwym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak wielki wpływ te osiągnięcia mają na współczesne cywilizacje. :)

      Usuń
  16. Ciekawa propozycja na długie wieczory:)

    OdpowiedzUsuń
  17. W dzieciństwie interesowałam się starożytnością, w tym też Grecją i Atenami. Potem jakoś odeszłam od tej tematyki. Może warto wrócić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością warto, odświeżyć wiedzę, poznać coś nowego. :)

      Usuń
  18. Brzmi jak książka idealna dla mnie. Zapisuję tytuł i przy najbliższym zamówieniu będę musiała o niej koniecznie pamiętać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Na pewno kiedyś się skuszę, jak znajdę chwilę :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Muszę koniecznie ją przeczytać :) Brzmi interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam popularnonaukowe książki. Zawsze mogę analizować inne tematy na ich podstawie na milion różnych sposobów. Dziękuję za inspirację!

    OdpowiedzUsuń
  22. Szkoda, że natrafiłam na ten artykuł dopiero po świętach, bo ta książka, to byłby idealny prezent dla mojego męża, miłośnika historii. Zresztą oboje uwielbiamy Grecję, więc sięgnę pewnie po tę książkę bez okazji:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciekawa propozycja i jak zazwyczaj nie sięgam aż tak daleko w przeszłość jeśli chodzi o historyczne książki to ta wygląda naprawdę interesująco. ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzieki za ten wpis. Wlasnie zamowilam ksiazke. Po przeczytaniu Twojej recezji, jestem pewna, ze bedzie to strzal w 10.

    OdpowiedzUsuń
  25. Izunia- recenzja jak zawsze świetna, ale tym razem się nie skuszę- nie moja tematyka :).

    OdpowiedzUsuń
  26. Grecja, to chyba moja ulubiona cywilizacja :-P

    OdpowiedzUsuń
  27. Ateny w tej chwili kojarzą mi sie tylko ze słońcem, którego tak bardzo teraz mi brakuje

    OdpowiedzUsuń
  28. bardzo lubię takie połączenia, więc w wolnej chwili na pewno sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń