sobota, 20 stycznia 2018

KOBIETA W OKNIE A.J. Finn

[PRZEDPREMIEROWO]

"Obserwuję, jak wokół mnie przewala się życie, i nie mam siły, by się w nie włączyć."

Thriller psychologiczny utrzymany w ciekawym klimacie, szybko się w nim odnajdujemy, dostarcza frapującej rozrywki czytelniczej. Mocna intryga, interesująco zapleciona, inspirowana nawiązaniami do starego kina, czarno-białych obrazów. Napięcie i niepokój podsycane nie poprzez bezpośrednie przekazy, ale odkrywanie kolejnych klatek z życia głównej bohaterki. W trakcie zapoznawania się z historią pojawia się chęć sięgnięcia po kultowe filmy sprzed dziesiątków lat, aby odświeżyć je w pamięci, jeszcze raz poddać się ich wrażeniom.

Autor sprytnie zaskakuje czytelnika, nie pozwala, by fabuła była przewidywalna, zręcznie podrzuca tropy mające doprowadzić do rozszyfrowania zagadki morderstwa. Thriller z elementami kryminału, a także sensacji, choć mającej klaustrofobiczną aurę. Zamknięta i ograniczona do minimum przestrzeń, zaledwie kilku aktorów na scenie, a jednak wciągający scenariusz zdarzeń, brzmienie złowieszczych sygnałów, mrocznych manipulacji i kumulujących się niedopowiedzeń. Fabuła angażuje uwagę od pierwszej do ostatniej strony, porywa pomysłową przewrotnością incydentów, zaskakującą interpretacją postaw postaci, zmianą w nastawieniu do zafałszowanej rzeczywistości w miarę odkrywania faktów .

Udany debiut, zaledwie kilka aspektów powieści nie zabrzmiało w pełni przekonująco, choćby relacja kluczowej bohaterki z jej lokatorem, czy omawianie stanu psychicznego kobiety w obecności wrogich wobec niej świadków zdarzeń. Jednakże członkowie rodziny Russellów zostali wiarygodnie sportretowani. Na rozwiązania niektórych tajemnic wpadamy w miarę szybko, posiłkując się przypuszczeniami i intuicją wyrobioną podczas czytania kilkudziesięciu thrillerów, natomiast od innych błyskotliwie odciągana jest nasza uwaga, a wyjaśnienia pojawiają się dopiero w finalnej odsłonie książki.

Anna Fox, psycholożka dziecięca, dawniej mająca wielu pacjentów, cierpi na agorafobię, odczuwa irracjonalny lęk przed przebywaniem na otwartej przestrzeni, od dziesięciu miesięcy nie zdołała wyjść z domu. Jej niepewny stan zdrowia, fizycznego i psychicznego, występowanie lęków o napadowym charakterze, spowodowane jest przeżytą niedawno tragedią. Światem kobiety staje się telewizor, internet, media społecznościowe i obserwowanie życia sąsiadów, a zwłaszcza Russellów, nowych mieszkańców dzielnicy. Jeden przerażający epizod dostrzeżony przez okno sąsiadów nakręca spiralę niebezpieczeństwa. Czy to, co dostrzegła, faktycznie miało miejsce, a może to wytwór jej wybujałej wyobraźni, efekt przyjmowania w nadmiarze alkoholu i leków, jak sugerują inni? Co jest prawdą, a co kłamstwem, iluzją i mistyfikacją? Kto jest wrogiem, a komu można zaufać?

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 414 stron, premiera 02.02.2018, tłumaczenie Jacek Żuławnik
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu W.A.B.

45 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie, w moim guście, jednak mam wrażenie, że już były podobne książki, choćby Koontz pisał kiedyś na podobny temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo, że pomysł na fabułę nie jest nowy, to i tak ciekawie się ona rozwija. :)

      Usuń
  2. Recenzja zachęcająca, jak wpadnie mi w ręce to przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tez mam w domku i za chwilę będę czytac. Mam nadzieję że wyrobie się przed premierą, bo jeszcze po drodze mam 2 inne ksiazki :-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze niemal dwa tygodnie do premiery, zatem powinno się udać. :)

      Usuń
  4. Kolejna książka do mojej biblioteki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Już sporo słyszałam o tej książce, także chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam wielką ochotę na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Thrillery psychologiczne wciągają na maksa! Aktualnie czytam kolejną książkę autora pozycji "Bielszy odcień śmierci" i jestem zafascynowana :) Zapisuję Twoją propozycję :) Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też one bardzo do siebie przyciągają, lubię tego typu literacki dreszczyk emocji. :)

      Usuń
  8. Thrillery psychologiczne są zdecydowanie lepsze niż te zwykłe.

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajnie się zapowiada. Mam na nią ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Może się skusze, bo w simie fabuła zachęca do czytania...ba ciekawość i odkrycie co zobaczyła bohaterka - bardziej kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubie takie książki, dzięki za podsunięcie obiecującego tytułu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Thriller psychologiczny - coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oooo czekam na to! Dziękuję za recenzje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiada się ciekawie, lubię takie mroczności, szczególnie kwestia tego małego zamkniętego w domu świata :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To będzie na pewno bardzo ciekawa książka, tytuł już mam zapisany!

    OdpowiedzUsuń
  16. Interesująco ją opisałaś, recenzja zachęca do sięgnięcia po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Pierwsze dwa akapity recenzji zachęciły mnie do przeczytania! A reszta podtrzymała w zachęceniu.

    OdpowiedzUsuń