sobota, 6 stycznia 2018

WIĘZIENIE I POKÓJ Wasilij Aksionow

[PRZEDPREMIEROWO]

SAGA MOSKIEWSKA tom 3

"Znajduję się w przyzwoitym miejscu, w samym środku przyzwoitego miasta, to znaczy Moskwy... w przyzwoitym kraju, którego nie opuściłem w takim przyzwoitym momencie historycznym."

W trzecim tomie na pierwszy plan wysuwają się losy członków rodziny Gradowów, a wydarzenia historyczne, sytuacja gospodarcza, nastroje polityczne i społeczne, stają się barwnym tłem powieści. Kolejne pokolenie radzące sobie w radzieckiej rzeczywistości, od końca lat czterdziestych do połowy pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Reforma pieniężna, zniesienie systemu kartkowego, nastawienie na sportowe osiągnięcia, obezwładniający strach przed Stalinem, a jednocześnie podziw dla męża silnego narodu i niezniszczalnej partii, rozbudowany system więziennictwa oraz negowanie wszystkiego co wiązało się z amerykańskim osiągnięciami i kapitalistycznym stylem życia. Socjalizm wkradający się dosłownie w każdy aspekt funkcjonowania państwa, nastawienie na jedynie słuszną ideologię, dominacja w agitacyjnej kulturze i supremacja rozbudowanej propagandy. I w tym wszystkim ludzkie losy, pogmatwane, pokręcone, nieskładne, otoczone brzmieniem niewiadomej i niebezpieczeństwa.

Fantastyczna znajomość realiów ówczesnych czasów, zrozumienie jasnej i ciemnej strony natury człowieka, doskonale uchwycona rosyjska mentalność, z jednej strony jej surowość, brutalność i bezwzględność, a z drugiej poetyckość, uczuciowość i wrażliwość. Obie strony nie wykluczają się wzajemnie, stanowią kontrastowy przekrój społeczeństwa, jego warstw i nacji. Powieść zapewnia wciągające zaczytanie, prowadzona w dynamicznych rytmach, z nieoczekiwanymi zwrotami akcji, uwzględnia zaskakujące decyzje trwale determinujące życie bohaterów. Wyraziste postaci, mocno przekonujące, mam wrażenie, że w ostatniej odsłonie trylogii jeszcze intensywniej. Znakomicie dozowana ironia i humor, wykorzystywane z wyczuciem, jak choćby przy opisie doskonałego narodu Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. Trylogię warto uwzględnić w planach czytelniczych, nie tylko znakomita lekcja historii, ale również intrygujące dzieje rodu Gradowów, mieszanka różnorodnych charakterów, postaw i czynów, a przy tym mistrzowski warsztat pisarski. Zerknij też na "Pokolenie zimy" tom pierwszy oraz "Wojnę i więzienie" tom drugi.

4.5/6 - warto przeczytać
powieść historyczna, 608 stron, premiera 11.01.2018, tłumaczenie Maria Putrament
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

32 komentarze:

  1. Napaliłam się na tę sagę. Zresztą , książki o Rosji zawsze są ciekawe. Mam do Ciebie nietypową prosbę, czy mogłabyś mi podać ostatnie zdania każdego z tomów?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię sagi, które dzieją się na przestrzeni dłuższego czasu i pokazują pełen przekrój historycznych wydarzeń. Jeśli będę mieć okazję, to i po Sagę Moskiewską sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie przygarnęłabym wszystkie opisywane przez Ciebie tomy - zapowiada się prawdziwa literacka uczta z historią i polityką w tle :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam ze tego typu ksiazkami, wiec raczej nie przeczytam, ale opis ciekawy :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że ta książka mogłaby przypaść do gustu mojemu tacie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubie sagi :) A Twoj opis jest bardzo ciekawy!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ha! Od razu po kolorze okładki można domyśleć się że to coś o Rosji :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam "Moskiewską sagę" Aksjonowa! Czytałam już chyba całość ze cztery razy, mam taką zaprzyjaźnioną bibliotekę, która to posiada i co jakiś czas pożyczam sobie. Piękna opowieść o miłości, o rodzinie - na tle historii ZSRR.
    I jaki wspaniały język. Ciekawa jestem, jak to wygląda w oryginale. Chyba się kiedyś odważę poczytać po rosyjsku.
    Bardzo dobrze, że to wydali, bo ta książka chodziła już po 300-400 złotych w sieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po rosyjsku nie odważę się przeczytać, ale z pewnością jeszcze do niej wrócę. Mnie również bardzo się spodobała. :)

      Usuń
  9. Myślę że książki o socjalizmie pisane przez Rosjan mogą wnieść nowe, ciekawe spojrzenie na to zagadnienie

    OdpowiedzUsuń
  10. Zachęciłaś mnie, jest to coś na pewno innego niż tzw. klasyka literatury rosyjskiej, którą uwielbiam. Wydaje mi się, że tutaj się nie zawiodę, sięgając po tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Już wiem co mój tata dostanie jako prezent z okazji dnia dziadka :) Dzięki recenzji myślę, że saga przypadnie mu do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten okres dla Związku Radzieckiego był bardzo dobry I ciekawy pod względem politycznym. To musi być fobra saga.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaraz wygooglam poprzednie części, gdyż baaardzo mi się spodobało :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Sama nie wiem... Ciekawie piszesz o tej serii, ale czuję, że to nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zainteresowałas mnie, lubie tamte klimaty i zajrzę, chociaż nie czytam serii. Zrobie wyjatek.

    OdpowiedzUsuń