czwartek, 13 lutego 2020

CHŁOPIEC, KRET, LIS I KOŃ Charlie Mackesy

"Największą mrzonką jest przekonanie, że życie powinno być doskonałe."

Przyznaję się, ja, pięćdziesięcioletnia kobieta, zakochałam się bez pamięci w tej książce, jest fenomenalna, wspaniała, cudowna. Zastanawiam się, czy to dlatego, że mam już bogate doświadczenie życiowe, wiele przeszłam sama z sobą, z otaczającymi mnie ludźmi i zewnętrznym światem, a może dlatego, że wciąż drzemie we mnie dziecko sprzed pół wieku. Bo czyż my, choć z czasem zmieniamy wiele aspektów w życiu, podlegamy procesowi dorosłości, to i tak magicznie trzymamy się tej pierwszej poznanej przez nas wersji samych siebie? Kiedy książka pieszczotliwie i intensywnie dotyka mojej tożsamości, wiele przekazuje w najprzyjemniejszy sposób, to w pełni zasługuje na maksymalną notę. Oprócz poznania historii niezwykłej gromadki, będącej w swoistej podróży życia, wyciągamy także mnóstwo materiału do przemyśleń i zadumy, czegoś tak bardzo poszukiwanego w przygodach czytelniczych, cennego ducha akceptacji, zrozumienia, szacunku, przyjaźni i miłości. Urzekające poczucie wolnej myśli, docieranie do najgłębszych warstw własnej tożsamości, a co ważne, pamiętanie przy tym o potrzebach i obecności innych, właściwej hierarchii elementów  i wartości składających się na człowieczeństwo. Warto przeczytać, sprezentować młodym czytelnikom, wspólnie z nimi przeżyć zawartość stron, porozmawiać o chłopcu, krecie, lisie i koniu, rozważyć ich spostrzeżenia i rozmyślania.

Wydawałoby się, że przesłania odnoszą się do oczywistych, znanych już wcześniej prawd, a jednak przypominanie ich nigdy się nie znudzi. Skupiają uwagę na tym, co tworzy osobowość człowieka, nadaje koloryt, prowadzi do spełnienia i satysfakcji w codzienności, odcina się od fałszywych otoczek, opakowań i pozorów. Pierwszorzędne doznania, bo po poznaniu zaledwie jednej czy dwóch stron, zamykamy oczy, koncentrujemy się na rozwinięciu zasugerowanej myśli, bierzemy ją do serca i przez osobisty pryzmat formujemy i potęgujemy. Wspaniałe ilustracje powodują, że przechodzi przez nas dreszcz gorących uczuć. Piękna i atrakcyjna oprawa graficzna jest równorzędnym, obok słowa, narratorem. Język prosty i czytelny, ale jak wiele w nim treści, rysunki często jakby niedokończone, ale jak pięknie oddają istotę opowieści. Bardzo się cieszę, że właśnie ta publikacja wpadła w moje ręce, kiedy pojawił się trudny i wymagający okres w życiu. Pomogła mi go przejść jak najłagodniej, biorąc pod uwagę okoliczności, dostarczyła wyczekiwanej radości i serdecznego uśmiechu. Czule otuliła obecnością, zachęciła do dalszej realizacji marzeń, nawet jeśli los mało uśmiechał się ostatnio, poruszyła wszystkie struny dobrych emocji. Nie potrafiłam wybrać jednego cytatu do opisu wrażeń po spotkaniu z książka, zatem pozostawiam i tę ciekawą myśl: "Widzimy tylko to, co jest poza nami, a prawie wszystko dzieje się w nas."

6/6 - rozkosz czytania (a tu i oglądania)
literatura dziecięca, literatura dla każdego, 128 stron, premiera 10.10.2019
tłumaczenie Magdalena Słysz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

52 komentarze:

  1. Lubię od czasu do czasu odkryć w sobie dziecko i sięgnąć po. Książki z literatury dziecięcej i młodzieżowej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We mnie chyba wciąż jest dziecko, bo uwielbiam literaturę dziecięcą. Chętnie też czytam książki skierowane dla młodzieży (co widać po wpisach na moim blogu). 😊 Dlatego tej pozycji książkowej mówię "TAK".

      Usuń
  2. Warto siegac tez po takie ksiazki :) aby odkryc w sobie dziecko :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, jaka to musi być cudowna książka skoro w niej się zakochałaś :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jeśli chodzi o motto, tak to jest prawda, że życie nie jest doskonałe, ale tak niewiele ludzi o tym chyba wie i uparcie dąży do tej doskonałości...

      Usuń
  4. Wydaje się to być ciekawa pozycja. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Literatura dziecięca, to coś co ostatnio czytam często :) Jednak ta książkę widzę pierwszy raz. Z drugiej strony to co polecasz zawsze jest warte sięgnięcia, więc nie będę się zastanawiać i wrzucę do schowka w księgarni :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zacznę od końca czyli cytatu: OMG cudowny! Chyba go nawet przepis by zapamiętać (chwila czasu na drukowanie...) Kolejno chcę skomentować Twoje wprowadzenie. Nie wytykając wieku (bo to nie ładnie) jestem bardzo pozytywnie nakręcona podejściem do tejże książki. Duch liczy się najbardziej, a tu aż biją pokłony do emocjonalnego i życiowego zrozumienia zaledwie stu stronicowej historii. Niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle fantastycznych książek u Ciebie że aż żal że doba ma tylko 24h a ja mam na swojej półce jeszcze górę książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tą naprawdę warto się zapoznać, bo jest cudowna.

      Usuń
  8. Książka dostała od Ciebie bardzo wysokie oceny, więc tytuł zapisuje!

    OdpowiedzUsuń
  9. Oczywiście, że ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę się za nią rozejrzeć, bo będzie idealna dla mojego syna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. U Ciebie zawsze można znaleźć coś ciekawego, nie wiem czy mi starczy czasu na czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny pomysł na prezent ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudowna jest ta publikacja! Zakochałam się w niej bez reszty.

    OdpowiedzUsuń
  14. Koniecznie musze kupic sobie ta ksiazke :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Mi się jeszcze bardziej podoba ten cytat na końcu. Mądre to! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wszędzie widzę zachwyty nad tym tytułem, więc chyba sama w końcu go przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo to zachęcające, też na pewno przeczytam. Asia

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepiękna książka. Jestem jej wielką fanką:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Baaardzo lubie takie książki, połączenie literatury dziecięcej i filozoficznej, koniecznie przeczytam 😉

    OdpowiedzUsuń

  20. Super, że tak ci się spodobała! :D

    OdpowiedzUsuń
  21. O tej książce słyszałam bardzo dużo dobrego chce ją kupić bo wiem że mi również może się spodobać ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zapisuję sobie, zdecydowanie;) bardzo wysoko ja ocenilas, sama recenzja też mnie zachęciła. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam wiele pozytywnych komentarzy na temat tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  24. Już sama okładka wydaje się być bardzo interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Mega przekonywująca recenzja, z chęcią sięgnęłabym po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawa recenzja. Cytat na końcu daje do myślenia!

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo, ale to bardzo chce tę pozycje przeczytać. <3

    OdpowiedzUsuń
  28. Tak fajnie napisana recenzja, że chyba muszę ja wciągnąć na swoją listę.

    OdpowiedzUsuń
  29. Cudna książka, szkoda, że dostępna tylko w Empiku.

    OdpowiedzUsuń
  30. Czytałam książkę, naprawdę świetna, taka, do której można ciągle sięgać.

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo mnie zainteresowałaś tą książką. Zapisuję sobie na listę :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Muszę przeczytać w takim razie, zachęciłaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Rozkosz czytania i ogladania - to mnie przekonuje, zwłaszcza że to taka literacka przygoda którą będę mogła przeżyć razem z córkami

    OdpowiedzUsuń
  34. Świetnie napisana recenzja. Rozkosz to ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Wow, jak zwykle gornolotna recenzja. Poznałam już Twoją opinię i wysoką notę. Trochę szkoda, że nie napisałaś o czym jest książka.Ale że wzbudziła moje zainteresowanie i z racji tego, że uwielbiam literaturę dziecięcą, poszukam informacji na temat tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  36. Ostatnio ciągle siedzę w książkach dla dzieci, więc tą pozycją też się zainteresuję ��

    OdpowiedzUsuń
  37. O tej książce wiele już czytałam - jestem nią okropnie zainteresowana! Tytuł znajduje się od dawna na liście "książek do przeczytania" :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Pięknie napisałaś o tej książce! :) Aż trudno przejść obok niej i po nią nie sięgnąć. Jak tylko na nią trafię to na pewno zajrzę do środka :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Szczególnie zwróciłam uwagę na okładkę. Prześliczna! Zachęca do wzięcia w ręce.

    OdpowiedzUsuń
  40. Szybko jej szukamy jak jest taka wspaniała 🙂

    OdpowiedzUsuń
  41. Chętnie przeczytam wspólnie z synem, bardzo mnie nią zaciekawiłaś i nie mogę przejść obok niej obojętnie :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Trochę już nie mój target wiekowy, ale z chęcią się z nią zapoznam ;) Być może w wakacje ;)

    OdpowiedzUsuń
  43. Mam tę książkę na liście życzeń :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Kiedy widzę u Ciebie notę "rozkosz czytania" - to już na 100% wiem, że musimy mieć tę książkę w naszej biblioteczce! :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Zawsze kieruję się Twoimi ocenami. A recenzja z rozkoszą czytania ląduje do kupienia u mnie na szczycie listy.

    OdpowiedzUsuń
  46. Cudowna jest ta książka, z cytatów można czerpać garściami.

    OdpowiedzUsuń