sobota, 29 lutego 2020

KRWAWY KWIAT Louise Boije af Gennäs

TRYLOGIA OPORU tom 1

"O społeczeństwie nie mówią jego najsilniejsze ogniwa ani wielkość ich sukcesów..., określane jest przez to, jak zajmuje się najsłabszymi."

Wciągnęłam się w powieść, ciekawie zapleciona intryga, wiele mocno zawiązanych węzłów, które przyciągają złożonością i klimatem. Sporo się dzieje, w dynamicznych rytmach, w środku pełen napięcia thriller, na zewnątrz mocne uderzenia sensacji. Zmowy milczenia, piętrzące się zagadki, brutalne w ekspresji sekrety i zaskakujące obroty spraw. Fikcja umiejętnie i z wyczuciem przeplatana odniesieniami do prawdziwych wydarzeń ze świata szwedzkiej polityki. Zabieg ten podnosi wiarygodność zdarzeń w oczach czytelnika, sprawia, że silniej angażuje się w scenariusz zdarzeń, myśli podążają podobnymi znanymi faktami z polskiej areny polityki. Trudno się połapać, kto tak naprawdę stoi za krwawymi zbrodniami, jakie siły przejmują władzę, jak wielkie możliwości czarnej strefy tworzą sformalizowane aparaty państwowe. Wszystko, aby skutecznie ukrywać niewygodne informacje, odciągać uwagę od tego, co ważne, wypuszczać w eter wątpliwe merytorycznie tematy zastępcze, manipulować opinią publiczną. Pojawiają się pytania, jak daleko, głęboko i wysoko sięgają macki korupcji i demoralizacji? Czy jednostka ma jakiekolwiek szanse na starcie się z bezwzględną ośmiornicą grupy władzy?

Główna bohaterka wplątana zostaje w niebezpieczną grę, nie jest świadoma skali grożącego ryzyka, nie ma nawet najmniejszego pojęcia, z jakimi graczami przyjdzie się jej zmierzyć. Trzeba przyznać, że dziewczyna całkiem nieźle sobie radzi w nabierającej rozpędu rozgrywce. Można podziwiać jej determinację i przebiegłość, ale też przyczepić się do nieroztropnego powierzania tajemnic coraz to różnym osobom. Jednak, w walce z tak wieloma niewiadomymi, bez pomocnego wsparcia, technologicznego zaplecza, wyjątkowo trudno jest zdecydować się, komu można zaufać i powierzyć życie. Sara miota się w niedopowiedzeniach, wciąż przeżywa tragiczny wypadek ojca, a jednocześnie wyjazdem do Sztokholmu, podjęciem nowej pracy, podejmuje wyzwanie zawalczenia o siebie. Nie wszystkim zależy na tym, aby kobieta wiodła spokojne życie, dokładane są starania, aby popadła w obłęd i szaleństwo. Na horyzoncie pojawia się nowa przyjaciółka, romantyczny związek z mężczyzną, szybkie wytyczenie ścieżki kariery zawodowej, a nawet możliwość podniesienia statusu społecznego. Telefon od zmarłego ojca staje się wyzwalaczem osobliwych incydentów i zadziwiających zbiegów okoliczności.

Thriller wart uwagi, mroczny klimat z dreszczykiem, kryminalne wątki, frapujące odniesienia do kondycji społecznej i politycznej szwedzkiego społeczeństwa, w którym pod powierzchnią aż wrze od nienawiści i konfliktów. Narracja płynnie prowadzi, nie chce się odrywać wzroku od stron książki, co chwilę podrzucane są nowe tropy i wskazówki. Jedynie angielskie wstawki wybijały z rytmu, ale to znak współczesnych czasów, przebijanie się wielokulturowości, tak już powszechnej nie tylko w codziennym życiu, ale i w literaturze rozrywkowej. Chętnie sięgnę po drugi tom, aby rozwiązać niewyjaśnione zagadki, przekonać się, jak dalej poradzi sobie kluczowa postać.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller, 456 stron, premiera 22.01.2019 (2018), tłumaczenie Agata Teperek
Książkę "Krwawy kwiat" zgarnęłam z półki "kryminały".

51 komentarzy:

  1. Lubię fikcję osadzoną w rzeczywistości. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię współczesne thrillery, więc chętnie się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dość często sięgam po thrillery, ale o tym tytule jeszcze nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie, że thriller jest warty uwagi. Lubię takie pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie jestem fanką powieści wielotomowych, choć są w tym pewne wyjątki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaskakujący thriller. Podoba mi się zarys fabuły oraz wykreowana postać bohaterki. Zapisuję na listę książek do przeczytania. Dawno nie czytałam powieści, która byłaby mieszanką sensacji i thrillera.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zastanawiam się, czy odpowiadałby mi klimat tej powieści...

    OdpowiedzUsuń
  8. Aż dreszcz mnie przeszył... tym razem to nie jest książka dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapowiada się bardzo ciekawie, lubię czasem sięgnąć po coś mrocznego. A po mojej styczniowej wizycie w Sztokholmie, jestem tym bardziej ciekawa tej lektury.

    OdpowiedzUsuń
  10. Połączenie wszystkich ekscytujących motywów, myślę, że książka bardzo by mi się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię thrillery, więc z przyjemnością przeczytam. Tytuł zapisałam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czuję, aby ta książka była dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak wciąga, że najlepiej przeczytać ją w jeden wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jakoś kompletnie nie mogę przekonać się do tej książki, opis w ogóle mnie nie zachęcił, abym po nią sięgnęła :/ Też w ogóle o niej nie słyszałam, jakoś tak cicho o niej jest, prawda? Czy gdzieś mi umknęła na Instagramie?

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawie zapowiada się ta seria. Może i ja po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Brzmi bardzo interesująco, może i ja się na nią skusze

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię takie książki ;)
    Będę musiała się za nią zabrać jak najszybciej

    OdpowiedzUsuń
  19. Wydaje się być ciekawą lekturą :) Aż żałuję, że nie mam jej w pakiecie Legimi :( Ale może uda mi się ją dorwać gdzieś stacjonarnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Uuu, już czuję dreszczyk emocji! Bardzo chętnie bym przeczytała. Chyba muszę uruchomić legimi....

    OdpowiedzUsuń
  21. No lubię takie zmowy milczenia i pojawianie się wielu zagadek! :D

    OdpowiedzUsuń
  22. cytat bardzo trafny :) choć może brzmieć trochę socjalistycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. podoba mi się ten mroczny klimat, z chęcią bym przeczytała :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale poczekam na całość. Nie lubię czekać aż pojawią się kolejne tomy albo przestaną wydawać w połowie serii

      Usuń
  24. Sygestywna okładka i ciekawa zapowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  25. Przyjemne czytanie szykuję się.:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jeśli na rozwiązanie pewnych kwestii trzeba poczekać do drugiego tomu to ja się wstrzymam, tytuł jednak zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  27. Jak dla mnie trochę za długa książka, 300 stron mi zazwyczaj wystarcza do czytania

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo w moim klimacie, muszę zobaczyć, czy juz jest w mojej księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja nie lubię takich książek, ale na pewno powiem o niej znajomej.

    OdpowiedzUsuń
  30. zaciekawiłą mnie ta książka, muszę ją wrzucić na swoją listę, choć unikam trylogii, serii i całych tych rozwlekanych historii.

    OdpowiedzUsuń
  31. zaciekawiła mnie ta książka,

    OdpowiedzUsuń
  32. Książka wygląda na taką w moich klimatach, chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  33. Wiesz, że lubię kryminały, że mam już spora kupkę do przeczytania i proponujesz mi koleje? Jasne że wezmę!

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo lubię skandynawskie kryminały, więc chętnie też po ten tytuł sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Lubię takie klimaty, z pewnością przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  36. Niezbyt lubię wątki polityczne w thrillerach, ale temu jestem skłonna dać szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Skandynawska literatura ma się dobrze jak widać.

    OdpowiedzUsuń
  38. Już sam tytuł przykuwa uwagę, a także ta mocna okładka :) sięgnę w wolnej chwili.

    OdpowiedzUsuń
  39. Widzę, że miałaś do czynienia z książką, która ewidentnie zasługuje na miano thrillera. Ostatnio wiele powieści z tego gatunku szło w coś zgoła innego, a tutaj porywająca akcja w połączeniu z chęcią rozwikłania mrożących krew w żyłach tajemnic... Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  40. Właśnie robię zamówienie, wahałam się ale po przeczytaniu tej recenzji myślę, że to dobry wybór

    OdpowiedzUsuń
  41. To idealna książka dla mnie :D Kocham takie klimaty

    OdpowiedzUsuń
  42. Może kiedyś jak nie będę miała co czytać to zainteresuję się tą książką ;)

    OdpowiedzUsuń
  43. To książka idealna dla mnie. Nie mogę siebie odpuścić tego thrillera.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  44. ... to może być bardzo ciekawa pozycja ...

    OdpowiedzUsuń
  45. Przegapiłam tę książkę, a szkoda, bo wydaje się naprawdę interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  46. Nie słyszałam o tej książce, co jest dziwne, bo wygląda jak coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  47. Lubię przeczytać thriller, więc na pewno postaram się z nią kiedyś zapoznać.

    OdpowiedzUsuń